stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 392855
  • 26 شهریور 1400 - 13:37
1

دلایل افزایش مهاجرت به ترکیه

دلایل افزایش مهاجرت به ترکیه
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: هاجرت ایرانیان به ترکیه این روز‌ها روند افزایشی بسیاری داشته است، هر روز هم بر این میزان افزوده می‌شود. از سال ۲۰۱۶ تا امروز میزان مهاجرت به کشور همسایه ترکیه روند افزایشی بسیاری داشته است چنانکه به گفته برخی از کارشناسان این میزان سه برابر شده است.همچنین گزارشی که رصدخانه مهاجرت ایرانیان منتشر کرده است نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ جمعیت مهاجران ایرانی در ترکیه نسبت به سال ۱۹۹۰ حدود چهار برابر شده است.

از سوی دیگر رصد جمعیت ایرانیان ساکن ترکیه نیز نشان می‌دهد که این جمعیت بر اساس سال اخذ اقامت در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ دو برابر بوده و در سال ۲۰۱۸ نیز نسبت به سال ۲۰۱۷ دو برابر رشد داشته است. این موضوع نشان از استقبال ایرانیان از اخذ اقامت در ترکیه و مهاجرت به این کشور به ویژه در سال‌های گذشته دارد.افزایش مهاجرت ایرانیان به ترکیه در حالیست که این کشور به صورت مداوم قوانین شهروندی خود را تغییر می‌دهد و شیوه‌های جدیدی را برای اعطای اقامت در نظر می‌گیرد. این در حالیست که این کشور دو نوع اقامت کوتاه مدت و طولانی مدت دارد.

اقامت توریستی در ترکیه
نخستین شیوه‌ای که عمده ایرانیان برای حضور در ترکیه استفاده می‌کنند، اخذ اقامت توریستی است. این شیوه یک اقامت کوتاه مدت سه ماهه است که با شرایط لازم می‌توانند این اقامت را تا یک سال دیگر تمدید کنند.
در این راستا این افراد باید خانه‌ای زیر ۲۵۰ هزار دلار را خریداری کرده یا ملکی را اجاره کنند. همچنین از طریق آغاز یک شغل و فعالیت تجاری، حضور در دوره‌های آموزش زبان ترکی تصویب شده از جانب دولت ترکیه یا دیگر دوره‌های آموزشی و همچنین ازدواج می‌توان اقامت توریستی ۹۰ روزه خود را تا یکسال تمدید کنند. گفتنی است در طول ۹۰ روز اقامت اولیه هیچ فرد خارجی اجازه فعالیت تجاری و … را ندارد.

اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری
یکی از شیوه‌هایی که ایرانیان برای اخذ اقامت در ترکیه استفاده می‌کنند از طریق سرمایه‌گذاری در کسب و کار است. در این راستا فرد ۵۰۰ هزار دلار را در اموال غیر منقول یا سپرده‌ای بانکی سرمایه‌گذاری می‌کند. گفتنی است داشتن حساب بانکی برای هر نوع اخذ اقامتی به غیر اخذ اقامت توریستی اجباری است.ایجاد کسب و کار لزوما نیاز به ۵۰۰ هزار دلار ندارد، اما با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲ هزار لیر می‌توان یک شرکت را در این کشور ثبت کرد. البته ثبت شرکت در این کشور به شرط استخدام یک کارمند ترک است.

اقامت دانشجویی در ترکیه 
این شیوه اخذ اقامت به غیر از ترکیه در تمام کشور‌های دیگر نیز وجود دارد، در این روش یک فرد به شرط پذیرش در یک دانشگاه در ترکیه می‌تواند برای اخذ اقامت در این کشور اقدام کند.

خرید خانه در ترکیه
این شیوه امروز محبوب‌ترین شیوه برای اخذ تابعیت شهروندی ترکیه در میان ایرانیان است. در این راستا افراد می‌توانند با خرید خانه حداقل به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار، اقدام به اخذ اقامت یکساله کنند. این اقامت هر سال تمدید می‌شود و پس از ۸ سال تبدیل به اقامت دائم می‌شود.خرید خانه از سوی ایرانیان در ترکیه علی‌رغم ثبات نرخ مسکن و تورم حداقلی در این حوزه و عدم تغییر قیمت سالیانه برخلاف ایران که سود بسیاری برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد، جذاب شده است که دلیل آن هم چیزی جز امید به اخذ اقامت دائم در ترکیه نیست.

البته نباید از یاد برد که بسیاری ترکیه را به عنوان مقصد اصلی خود در نظر نمی‌گیرند و آن را کشوری می‌دانند که برای رفتن به اروپا مدتی را در آن رحل اقامت می‌افکنند تا شرایط آن‌ها برای رفتن به کشور دیگر فراهم شود.
از سوی دیگر وجود برخی محدودیت‌ها در ایران و عدم وجود آن در ترکیه، بسیاری را به امید کسب سودی تجاری به ترکیه می‌کشاند، هرچند حضور برخی از اینفلوئنسر‌ها که بعضا جذب کار‌هایی مانند قمار‌های اینترتی شده‌اند، بسیاری را در این سال‌ها به امید پولدار شدن، یکشبه خانه خراب کرده است.

همچنین گروه دیگر نیز برای تداوم فعالیت‌های هنری خود به این کشور می‌روند، فغالیت‌هایی که در ایران شاید محدودیت‌هایی ناخواسته را به دنبال داشته باشد.به هر دلیلی که باشد این روز‌ها بسیاری از ایرانیان زندگی خود در آن سوی مرز می‌جویند و همین است که روند مهاجرتی به ترکیه افزایش پیدا کرده است.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.