stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 392849
  • 26 شهریور 1400 - 13:35
1

کارگران با این شرایط چگونه زندگی می‌کنند؟

کارگران با این شرایط چگونه زندگی می‌کنند؟
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: علی خدایی نایب رئیس کانون شورای عالی کار در برنامه کارگر ایرانی درباره هزینه های زندگی کارگران اظهار کرد: بر اساس آخرین برآوردی که از هزینه‌های حداقلی زندگی برای یک خانواده ۳نفری داشتیم باید گفت هزینه های زندگی بالغ بر ۱۰ میلیون تومان شده است یعنی حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه حداقلی برای یک زندگی استاندارد است.

نایب رئیس شورای عالی کار بیان کرد: دستمزد دریافتی کارگر با متوسط ۳.۳ خانوار یعنی با ۱.۳ فرزند در حال حاضر زیر ۴ میلیون تومان است  بر اساس این رقم اگر بخواهیم حساب کنیم دستمزد ۴ میلیون تومانی  نسبت به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه‌ی زندگی تنها ۳۳ درصد از هزینه‌های خانوار را پوشش می‌دهد.خدایی با اشاره به اینکه این دستمزد برای کارگری که تمام مزایای قانونی را دارد تصریح کرد: این موضوع  شامل کارگرانی که در مشاغل غیر رسمی کار می‌کنند و حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند نمی‌شود و کارگری که تمام حقوق و مزایا را دریافت می‌کند می‌تواند یک سوم یعنی ۱۰ روز از هزینه‌ی استاندارد حداقلی یک  خانواده  را تامین کند.

کارگران با این شرایط چگونه زندگی می‌کنند؟
او با اشاره به تعریف هزینه‌های حداقلی زندگی ادامه داد: هزینه‌های حداقلی تعریف دارد و به معنای حداقل‌های مسکن، حداقل‌های پوشاک، حداقلی از خوراکی‌ها، حداقلی از آموزش، حداقلی از تفریحات و سرگرمی‌ها و همه‌ی چیزهایی که برای زندگی نیاز است. 

این فعال کارگری اظهار کرد: متاسفانه علت اینکه مردم می‌توانند با ۴ میلیون تومان یک ماه را سر کنند این است که از هزینه‌های ضروری خانوار می زنند؛ در سال  ۹۱ با بحران اقتصادی و جهش نرخ ارزی که داشتیم شاهد حذف هزینه‌ی آموزش بودیم یعنی سرپرست‌های خانوار دیگر هزینه‌ای برای آموزش خود نمی‌کنند.

وی ادامه داد : به مرور زمان حتی هزینه‌های بهداشتی هم کنار رفت یعنی بر اساس بررسی‌ها، هزینه پزشکی و دندان پزشکی سرپرستان خانوار صرفا به کشیدن دندان رسیده بود و آنها هزینه ترمیم دندان را دیگر ندارند و به مرور زمان همین‌طور جلو آمدیم و با بیش‌تر شدن این فشارها هزینه ی تفریح و سرگرمی از سبد خانوار حذف شد.
خدایی بیان کرد: متاسفانه در دوره‌ی فعلی این کاهش قدرت خرید به نیازهای ضروری خانوار رسیده است یعنی آنها از خورد و خوراک خود می زنند؛ در آماری که چند روز پیش منتشر شد شاهد  کاهش ۳۵ درصدی  مصرف  اقلام ضروری خانوار بودیم شاید یک فرد برای گذراندن زندگی استاندارد یک مقداری از خوراکی‌ها را مصرف کند اما به خاطر نداشتن پول به سراغ کالاهای کم ارزش‌تر می‌رود و این موضوع کاملا واضح و مشهود است.

وی افزود: امروز اگر کارگران فریاد می‌زنند  ما بهبود معیشتمی‌خواهیم و یک عده خود را به نشنیدن می‌زنند تا ابد این طور نمی‌ماند قطعا جامعه‌ی ما در سال‌های آینده مجبور خواهد بود هزینه‌ای که روزی باید برای رفاه مردم و ایجاد رضایت‌مندی در کارگران می‌کرد را برای درمان و بهداشت مردم جامعه هزینه کند.

خدایی گفت: قطعا خانواده ای که امروز نمی‌تواند هزینه‌ای برای سرگرمی و تفریح بگذارد دچار معضل‌هایی درآینده خواهد شد. اعتیاد در کشورمان در جمعیت شاغل به ۲۵ درصد رسیده ولی هیچ وقت  به جای برخورد با معلول‌ها با علت‌ها برخورد کنیم. 

نایب رئیس کانون شورای عالی کار با بیان این که  بیش از ۴۲ میلیون نفر تحت تاثیر مستقیم دستمزدی هستند که ما در شورای عالی کار تعیین می‌کنیم تصریح کرد: از سال ۹۴ در شورای عالی کار قرار گذاشتیم هر ساله سعی کنیم عدد ریالی تاثیر تورم بر هزینه‌های خانوار را به دستمزد اضافه کنیم و  سیاست ثابت نگه داشتن عدد فعلی را برای آنکه به مرور زمان کوچک شود و ارزش خود را از دست دهد را اجرایی کنیم. 

خدایی اظهار کرد: در سال ۹۱ و گرانی‌هایی که اتفاق افتاد دستمزد می‌توانست حدود ۲۷ درصد از هزینه‌های خانوار را پوشش دهد در سال ۹۲ هم همینطور بود اما سال ۹۳ شروع کردیم دستمزدها را یک مقدار بالاتر از نرخ تورم ببریم و تا سال ۹۶ توانسته بودیم ضریب پوشش را از ۲۷ درصد به ۶۰ درصد افزایش دهیم یعنی دستمزد ۶۰ درصد از هزینه‌های خانوار را پوشش می‌داد و اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد قطعا تا امروز به نقطه‌ مدنظر رسیده بودیم.

او افزود: اتفاق بدی افتاد و متاسفانه جامعه و بقیه نهادهایی که موظف بودند حمایت کنند این کار را نکردند در سال ۹۸ با دستمزدی که تعیین کردیم عملا دوباره ارزش دستمزد ما سقوط کرد و در تورم بالای ۴۳ درصد آمدیم و دستمزد را ابتدا ۲۱ درصد و بعد با اعتراضات ۲۶ درصد افزایش دادیم و امروز رسیدیم به نقطه‌ای که دستمزد ما حدود ۳۶ درصد ازهزینه‌های خانوار را پوشش می‌دهد.

نایب رئیس کانون شورای عالی کار با بیان این که ما می‌دانیم افزایش یک‌باره دستمزد می‌تواند تبعاتی را برای جامعه کارگری  در پی داشته باشد ادامه داد: بر اساس بررسی ها و آمارها از فروردین ماه سال ۱۴۰۰ تا شهریور ماه هزینه‌های زندگی خانوار ۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

آیا امکان ترمیم دستمزد وجود دارد؟
خدایی گفت: وظیفه ما این است که در هر شرایطی خواهان افزایش دستمزد باشیم ترمیم قدرت خرید از دست رفته‌ی کارگران بزرگ ترین خواسته ی ما است دو شریک اجتماعی به نام دولت و کارفرما داریم دولت و وزیر جدید کار هم به ترمیم وضعیت زندگی محرومان تاکید کرده‌اند.وی با بیان اینکه قطعا ما خواهان افزایش دستمزد و افزایش قدرت خرید کارگران هستیم گفت: این افزایش هم می‌تواند از طریق افزایش مستقیم دستمزد اتفاق بیفتد و هم می‌تواند از راهکارهایی که دوستان پیشنهاد می‌دهند باشد. 

او ادامه داد: در سال‌هایی که نرخ تورم زیاد است بهترین سیاست این است که در میانه سال افزایش دستمزد داشته باشیم تا از شوک پایان سال جلوگیری کنیم.این فعال کارگری اظهار کرد: برخی شورای عالی کار را صرفا برای تعیین دستمزد در نظر می‌گیرند اما واقعیت این است که شورای عالی کار وظایف مختلفی در حوزه های مختلف دارد شاید در رویه سنتی سال‌های نه چندان دور بسیار راحت مصوبات بدون بررسی و چالش انجام می‌شده است و کم‌تر درباره شورای عالی کار می‌شندیم اما شورای عالی کار وظیفه دارد هر ماه تشکیل جلسه دهد.خدایی گفت: در طی همه‌ی این سال‌ها متاسفانه جلسات شورای عالی کار خلاصه می‌شود در جلسات مزدی به طوری که تشکیل جلسات شورای عالی کار  هم برای ما به مطالبه تبدیل شده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.