stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 392816
  • 26 شهریور 1400 - 13:04
0

مراجع در برابر معترضان واکسیناسیون

مراجع در برابر معترضان واکسیناسیون

«عمده مخالفان واکسن که در میانشان روحانی هم دیده می‌شود، در مخالفت خود به مباحث دینی استناد می‌کنند. این در حالی است که مراجع تقلید نه‌تنها بیشترشان واکسن زده‌اند بلکه در حمایت از آن و مستندات عقلی و نقلی آن هم تأکید کرده‌اند.»

قلم | qalamna.ir :

روزنامه شرق نوشت: «تجمع اعتراض‌آمیز اقلیت واکسن‌ستیز در روزهای گذشته در حالی برگزار شده است که مراجع تقلید عموما هم خودشان واکسن زده‌ و هم آن را همسو با موازین عقلی و دینی دانسته‌اند. منتقدان واکسن اجباری کرونا می‌گویند که ۵۳ هزار نفر این کمپین را امضا کرده‌اند. این در حالی است که عمده مخالفان واکسن که در میانشان روحانی هم دیده می‌شود، در مخالفت خود به مباحث دینی استناد می‌کنند. آنها در تجمعاتشان می‌گویند که از دارو / واکسن امام کاظم استفاده می‌کنند و نیازی به واکسن ندارند. این افراد پلاکاردهایی با نوشته‌هایی همچون «نه به واکسن اجباری»، «طب ایرانی- اسلامی هپاتیت، دیابت، ام‌اس، ایدز، کرونا. نازایی را درمان کرده»، «بودجه WHO و CDC توسط صهیونیسم جهانی تأمین می‌شود»، «واکسن‌های طب ایرانی و اسلامی پیشگیری و درمان قطعی کرونا است»، «تزریق واکسن به چه قیمت؟» و نمونه‌هایی از این قبیل در دست داشتند. این در حالی است که مراجع تقلید نه‌تنها بیشترشان واکسن زده‌اند بلکه در حمایت از آن و مستندات عقلی و نقلی آن هم تأکید کرده‌اند.

جانشین آیت‌الله مصباح‌ یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری گفته است: بسیاری از نخبگان، اندیشمندان و مراجع عظام تاکنون اقدام به زدن واکسن کرده‌اند که این مسئله نشان‌دهنده این است که زدن واکسن مطابق با موازین و قواعد عقلی و دینی است.

آیت‌الله محمود رجبی درباره لزوم تمکین به نظر متخصصان پزشکی در حوزه واکسیناسیون گفت: فارغ از مسئله واکسیناسیون، بشر بر مبنای یک اصل عقلانی در تمامی امور زندگی خود به متخصصان مراجعه می‌کند و این قانون عقلایی و عقلی اختصاص به عرصه پزشکی ندارد.

او گفته است: به همان ترتیب که ما در بیماری‌ها به پزشکان رجوع می‌کنیم، رجوع به متخصصان در عرصه‌های فنی و علمی نیز یک امر عقلایی است؛ چراکه یک فرد نمی‌تواند در تمامی حوزه‌ها تخصص داشته باشد و طبیعی است که عده‌ای در هر علمی تخصص پیدا می‌کنند و عموم مردم حتی متخصصانی که در آن زمینه خاص تخصص ندارند، بر اساس اعتمادی که به هر یک از این متخصصان دارند، برای حل مشکلات خود به آنها رجوع کرده و طبق نظر آنها عمل می‌کنند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: بنابراین مسئله واکسیناسیون امر جدید و ویژه‌ای نیست که گفته شود صرفا باید در این مورد خاص به توصیه متخصصان امر عمل کرد. البته ممکن است در موردی اختلاف نظری هم باشد ولی زمانی که اکثریت متخصصان یک حوزه اتفاق نظر دارند و تجربه کشورها در واکسیناسیون و نتایج مثبت آن پیش‌ روی ماست، با همین تجربه عملی و همچنین تمکین مراجع و نخبگان کشور به نظر متخصصان علم پزشکی، حجت برای عموم مردم تمام می‌شود.

رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) در ادامه با تأکید بر این که علما و مراجع تقلید تصمیمات خود را با معیارها و اصول شرعی منطبق می‌کنند، یادآور شد: بنده به‌ خاطر دارم در برهه‌ای که علامه مصباح‌ یزدی در بستر بیماری بودند، زمانی که تیم پزشکی ایشان به اتفاق‌ نظری برای روش درمان ایشان رسیدند، ایشان دستشان را به نشانه شکرگزاری بالا بردند و فرمودند «امروز خدا یک نعمت بزرگی به من عنایت فرمود که شما برای درمان من به یک نظر واحد رسیدید و من به یک حجت شرعی برای مداوای خود رسیدم.» یعنی برای من اتفاق نظر متخصصان متعهد یک حجت شرعی به‌ شمار می‌آید این مسئله حجت‌بودن نظر پزشکان متعهد برای حضرت امام رحمه‌الله علیه و رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع عظام دامت برکاتهم نیز مصداق‌های متعدد داشته است. بنابراین تمکین به توصیه متخصصان پزشکی ازجمله در بحث واکسیناسیون یک امر عقلی و مطابق با موازین شرعی است؛ مسئله‌ای که حتی از سوی برخی متخصصان طب سنتی نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

آیت‌الله رجبی همچنین درباره طرح برخی تشکیک‌ها پیرامون مسئله واکسیناسیون از جمله این که تزریق واکسن به‌ عنوان یک عامل بیرونی برای مقابله با ویروس، دست‌بردن بر خلقت انسان از سوی خداوند است، گفت: اگر این فرضیه درست باشد که در بدن انسان آنزیم‌های مورد نیاز برای مقابله با هرگونه ویروس یا باکتری وجود دارد و هیچ نوع مداوایی لازم نیست و بدن خودش با ویروس‌ها مقابله می‌کند، پس علت فوت انسان‌ها بر اثر ابتلا به بیماری‌های مختلف چیست؟ سؤال این است که مدعیان این‌ گونه اظهار نظرات آیا خود را در حوزه مسائل دینی و شرعی متخصص‌تر از علما و مراجع عظام می‌دانند؟ ضمن این که بدون شک این‌ گونه فرضیه‌ها به اطلاع مراجع عظام نیز رسیده و این بزرگان با در نظر گرفتن چنین فرضیاتی، به نظر متخصصان پزشکی تمکین کرده‌اند.

رئیس مؤسسه امام خمینی‌(ره) با اشاره به اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در این مؤسسه عنوان کرد: از زمانی که از سوی مسئولان وزارت بهداشت لیست واجدین دریافت واکسن اعلام شد، کارکنان و اساتید مؤسسه امام خمینی نیز بر اساس اولویت‌های اعلام‌شده، اقدام به زدن واکسن کردند. بنده نیز هر دو دوز واکسن را دریافت کردم.

آیت‌الله فاضل‌ لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هم گفته است: برخی درباره ویروس کرونا حرف‌های غیر صحیح و غیر مطابق با دین مطرح کردند. مثلا گفتند کرونا در مجلس امام حسین(ع) نمی‌آید؛ در حالی‌ که این یک حرف خلاف واقع است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید بدانیم بدون علم نمی‌توان به جایی رسید ولو به مقامات عرفانی سیر و سلوک. منظور ما از علم، حقیقت علم است نه این که یک مقدار اصطلاحات و قواعد را علم بنامیم‌ بلکه حقیقت علم همان نوری است که باید در درون ما ایجاد شود.

وی علم را راه خشیت از خدا دانست و ادامه داد: «انما یخشی‌الله من عباده العلما». راهش فقط علم است منتها علما و علمی که به حقیقت علم رسیده باشند، یعنی کسی که فعل او قول او را تصدیق کند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: قرآن این همه تشویق می‌کند به این که سراغ علم بروید، علم خشیت می‌آورد، خشیت هم درجه انسان را بالا می‌برد. ما بخواهیم به بهانه سیر و سلوک دور علم را خط بکشیم نه مطابق با قرآن است و نه مطابق با روایات است و هیچ ضابطه‌ای ندارد. این که بگوییم پنج سال، ۱۰ سال، درس خواندیم بقیه‌اش را سراغ سیر و سلوک برویم، سیر و سلوک سر جای خودش، ولی بزرگان ما تا آن لحظات آخر دست از علم برنداشتند، تا لحظات آخر دست از تحقیق و مطالعه و نوشتن برنداشتند، کنارش امور عبادی هم سر جای خودش بوده، نماز شب، قرائت قرآن، نوافل، اینها هم سر جای خودش بوده.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به طلاب توصیه کرد: ما باید سراغ علم برویم و خسته نشویم؛ چرا که یکی از کارهای شیطان این است که در مسیر علمی می‌خواهد انسان را فریب بدهد، لذا اهتمام‌ خود را به درس روز به روز بیشتر کنیم و بدانیم «رب زدنی علما و عملا و الحقنی الصالحین» دستوری بوده که خدا به پیامبر اکرم فرمود. او مأمور بود این‌ گونه دعا کند. علم هم منتهی ندارد و پایان‌پذیر نیست.

وی ضمن سفارش حوزه‌های علمیه برای پرداختن به علوم دینی و غیر دینی یادآور شد: برخی درباره ویروس کرونا حرف‌های غیر صحیح و غیر مطابق با دین مطرح کردند مثلا گفتند کرونا در مجلس امام حسین (ع) نمی‌آید؛ در حالی‌ که این یک حرف خلاف‌ واقع است؛ چرا که ممکن است یک وقتی امام حسین (ع) عنایتی کند و هیچ کسی هم در حرم و مجلس ایشان مبتلا نشود و تردیدی در این وجود ندارد ولی به حسب ظاهر مثل این است که بگوییم در حرم امام حسین(ع) تفنگ کار نمی‌کند، در حالی‌ که شاهد بودیم صدام با مأمورین ملعونش به حرم امام حسین (ع) حمله و جای گلوله‌ها الان بر دیوارهای حرم موجود است.

آیت‌الله حسین نوری‌ همدانی از مراجع عظام تقلید هم قبلا در پاسخ به این سؤال که با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا و نیاز به واکسن‌زدن تمام آحاد جامعه، آیا می‌توان از زدن واکسن خودداری کرد، گفته بود: بسمه تعالی، سلام علیکم، تبعیت و موافقت لازم است.»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.