stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 392290
  • 23 شهریور 1400 - 0:39
0

سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ای از ایران می‌رسد

سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ای از ایران می‌رسد
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره از سرگیری مذاکرات برجام در آینده نزدیک را «دل‌گرم کننده» خواند.
 اولیانوف در صفحه توئیتر خود، با اشاره به صحبت‌های «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشت: «این سیگنالی دلگرم‌کننده از ایران است. ازسرگیری مذاکرات وین مدت‌هاست که به تعویق افتاده است».وی درباره زمان برگزاری دور جدید این گفتگو‌ها در وین نیز توضیح داد: «فاصله بین دور ششم و هفتم مذاکرات وین (از بیستم ژوئن)، بسیار طولانی شده است. اکنون زمان بازگشت به میز مذاکره است».
پیشتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تصمیم جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات برجام تغییر نکرده است، یادآور شد: گفتگو‌های وین از سر گرفته می‌شود. دولتی رفته و دولتی آمده است.وی افزود: دولت ضمن اینکه اعلام کرده گفتگو‌های وین را در تاریخ نزدیک از سر می‌گیرد، ولی قطعا انتظار داریم طرف‌های دیگر وقتی به وین می‌آیند، با رویکردی واقع‌بینانه و واقعیات روی زمین به وین بیایند.
ایران بعد از ماه‌ها مذاکره در دولت پیشین به توافق هسته‌ای تحت عنوان برجام دست یافت با این حال و تنها یک سال پس از آغاز اجرای این توافق رییس جمهوری پیشین‌آمریکا کارشکنی و بدعهدی‌های خود در قبال این توافق راآغاز کرد. دولت پیشین‌آمریکا نه تنها از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های مندرج در این توافق را اعاده کرد بلکه با در پیش گرفتن سیاست ناگزیرسازی سایر شرکای برجام و جامعه جهانی را مجبور به قطع مناسبات اقتصادی و تحریم عملی ایران کرد. در این مدت با وجود اذعان جامعه جهانی به غیرقانونی بودن اقدام آمریکا عملا اقدام عاجلی برای ایفای حقوق ایران در برجام نکرد.
بعد از گذشت یک سال از خروج‌آمریکا از برجام و بی عملی سایر شرکای برجام ایران کاهش تعهدات برجامی خود را در پنج مرحله آغاز و غلط بودن محاسبات‌آمریکایی‌ها را به طور عملی ثابت کرد. از همان زمان مخالفت‌ها با سیاست فشار حداکثری آغاز شد و رقیب دموکرات ترامپ یعنی جو بایدن سیاست تبلیغاتی خود را بازگشت به برجام عنوان کرد.
نکته قابل تامل اینکه همان زمان که سیاست فشار حداکثری علیه تهران اعمال می‌شد رییس جمهوری این کشور بر طبل مذاکره و گفتگو با ایران می‌کوبید. در سطح بین المللی هم برخی از مقامات کشور‌ها تلاش کردند ایران را وارد گفتگو با دولت پیشین‌آمریکا کنند با این حال ایران بر مواضع خود ایستادگی کرد و تن به مذاکره زیر فشار تحریم و فشار نداد.با شکست ترامپ و ورود جو بایدن به کاخ سفید انتظار می‌رفت آمریکا به شعار‌های تبلیغاتی خود درباره برجام عمل کرده و به تعهدات خود عمل کند با این حال با وجود شش دور مذاکره نمایندگان ایران با شرکای برجام که با حضور غیر مستقیم نماینده‌آمریکا برگزارشد، مشخص شد که آمریکایی‌ها همچنان به دنبال بهره برداری از جعبه ابزار تحریم و سیاست فشار علیه تهران هستند رویکردی که غلط بودن آن در چهارسال اخیر ثابت شده است.سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای وین در تیرماه سال جاری و پس از پایان دور ششم مذاکرات گفته بود که تاکنون شش دور مذاکره با گروه چهار به علاوه یک انجام شده است و تقریبا به مراحل پایانی خود نزدیک شدیم. اکنون زمان تصمیم‌گیری همه طرف‌های برجام است و کشور‌های مقابل باید تصمیمات سخت خود را بگیرند تا برجام احیا شود.
طی یکی دو هفته اخیر شاهد گفت و گوی مقامات برخی از کشور‌ها با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه بوده ایم. یکی از محور‌های این گفتگو‌ها برجام و درخواست این مقامات از ایران برای بازگشت به گفتگو‌ها بوده است با این حال موضع تهران که از سوی رییس جمهوری بیان شد، مشخص و روشن و در چهارچوب سیاست و حرف قطعی مقام معظم رهبری در بهار امسال بوده است. ایران ابایی از مذاکره و گفتگو ندارد، اما در عین حال تاکید دارد که مذاکره باید برای هدف مشخص و دستیابی به نتیجه باشد، تحت فشار نباشد و مذاکره برای مذاکره نباشد.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.