stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 391110
  • 17 شهریور 1400 - 11:48
1
گفت و گو با هاشم درویشی رییس سنی شورای شهر کرمانشاه

انتخاب شهردار در کمتر از یک ماه/ طلوعی همچنان شهردار است/ آرای پیمان موسوی و حجت موسوی اجاق باطل شد/ جایگزینی اعضای علی البدل/ وام ۱۰ میلیون دلاری یونسکو به شهرداری کرمانشاه

انتخاب شهردار در کمتر از یک ماه/ طلوعی همچنان شهردار است/ آرای پیمان موسوی و حجت موسوی اجاق باطل شد/ جایگزینی اعضای علی البدل/ وام ۱۰ میلیون دلاری یونسکو به شهرداری کرمانشاه
رییس سنی شورای ششم شهر کرمانشاه گفت: انتخاب سرپرست شهرداری باید سریعا و در کمتر از یک ماه اتفاق بیفتد و سپس یک شهردار وزین و متعهد با مولفه های شهردار برای شهر انتخاب کنیم و در مرحله بعد رسیدگی به کمیسیون هایی است که با امورات جاری زندگی مردم مرتبط اند.
قلم | qalamna.ir :

روزها و هفته ها از تشکیل شورای شهر کرمانشاه گذشته است و با وجود شش جلسه نافرجام همچنان کرمانشاه بی سر و سامان در میان انبوه مشکلات شهری غوطه ور است. از طرفی مردمی که به تعهد خود عمل کردند و در انتخابات شرکت داشتند حق دارند بدانند به چه علت منتخبین آنها نمی توانند سر یک میز بنشینند و از حقوق موکلین خود دفاع کنند، بر همین اساس این مصاحبه در جهت تنویر افکار عمومی و پاسخی به مطالبه بحق مردم کرمانشاه است.

در همین خصوص هاشم درویشی رییس سنی ششمین دوره انتخابات شورای شهر کرمانشاه در گفت و گو با حسام الدین شیخی روزنامه نگار که در قالب لایو اینستاگرامی صورت گرفت نسبت به حواشی ایجاد شده .سوالات بوجود آمده پاسخ داد که در ادامه شرح این گفت و گو را می خوانید:

درویشی ضمن تبریک ایام هفته دولت، از مردان دولت، شهیدان رجایی و باهنر یاد کرد و گفت: آسایش و آرامشی که امروز داریم را رهین خون این شهدای گران قدر هستیم.

وی در جواب اینکه چرا اعضای محترم شورا به یک اتفاق نظر مناسب نمیرسند و اصلا دعوا بر سر چیست گفت: بارها اعلام کردم که برای رسیدن به یک هدف مشترک قطعا بحث ها و چالش هایی وجود خواهد داشت و البته در دوره های قبل هم شاهد همچین فضاهایی بودیم. اما بعد از گذشت حدود یکماه و اندی از تشکیل ششمین دوره شوراها ما باید به علت العلل ها بپردازیم.

رویشی اضافه کرد: در این دوره جلسات مفید و مثبتی هم داشتیم که یا غیر علنی برگزار شده است و یا آنطور که باید پوشش داده نشده است و البته نتایجی از این جلسات حاصل شد که منتج به تصمیمات کلانی است که گرفتیم.

این عضو شورا ادامه داد: بعد از انتخابات و بعد از اعلام نتایح از سوی شورای عالی نظارت بر انتخابات دو عضو اصلی حذف شدند و طی یک نامه رسمی با قاطعیت، ابطال قطعی آرا این دو عزیز را اعلام کردند. که البته علت به حد نصاب نرسیدن و عدم جلسات شورا دلایل خاصی دارد.

درویشی افزود: طبق آئین نامه و قوانینی که سراسر است می بایست سریعا علی البدل ها جای خالی شورا را پر می کردند و بنا بر دلایلی که از سوی شورای عالی امنیت طرح شد فرجه ای بین یکروز تا یکماه برای حل مشکل داده شد که متاسفانه دوستان دستگاه اجرایی بدنبال این بودند که جلسه هیات رئیسه با ۹ نفر انجام بشود.

وی یادآور شد: ما بایستی به آن شکل قانونی شورا که در دید مردم است جامه عمل بپوشانیم و مانند بسیاری از استان های دیگر که مشکل نداشتند و عمل کردند و یا اگر مشکل داشتند حل کردند باید موضوع را حل می کردیم. اما به دلیل بد عمل کردن حوزه اجرایی استان که امیدوارم سهوی باشد باعث شد جلسات شورا به علت نرسیدن به حد نصاب قانونی که یازده نفر است تشکیل نشود چرا که طبق قانون اگر جلسه یازده نفره تشکیل بشود و در حین جلسه دو نفر عمدا یا سهوا خارج بشوند قطعا شورا از حیث اعتبار ساقط می شود لذا حضور یازده نفر قانونی است و طبق ماده پنج در مجموع قوانین و مقررات شوراها،در صورتی که اعضا به دلایلی از عضویت شورا خارج بشوند،شورا موظف است در اولین جلسه پس از قطعیت یافتن خروج آن عضو یا عضوها سریعا علی البدل ها وارد شورا بشوند.

درویشی در پاسخ به اینکه چرا علی البدل ها وارد نشدند و آیا شورای نظارت در پی وقت خریدن به نفع دو نفر رد صلاحیت شده بودند گفت: فرمانداری یا حوزه مدیریت اجرایی عالی شهرستان موظف به برگزاری جلسه تحلیف است و این تحلیف با حضور یک نفر سنی که بزرگتر از سایر اعضاست تا کوچکترین عضو شورا اتفاق افتاد و کار انجام شد منتهی ما اعتقاد داریم براساس قاعده ای که هست معمولا شهرهای با جمعیت بالای دویست هزار نفر ۱۱ تا نماینده دارن و در آینده هر کدام از این افراد در صورت ورود پیدا کردن مطالبه گر حقوق خود هستند. ایراد اول اینکه جلسه در زمات خودش انجام نگرفت و ما انتظار داشتیم که این جلسه در ۱۴ مرداد انجام بگیرد که متاسفانه با یازده روز تاخیر انجام شد و قطعا این تاخیر بیجا زمانی را از ما گرفت.

رییس سنی شورای ششم شهر کرمانشاه ادامه داد: حال اینکه فرمانداری یا هیات حل اختلاف و یا مجموعه ای که می خواستند این جلسه را برگزار کنند و به دنبال این هستند که فرصت گیری یا فرصت سوزی برای مجموعه شورا هستند؛ نمیدانم! و این قضاوتی است که حتما پاسخ شرعی هم خواهد داشت و بنده قصد ندارم روی آن مانور بدهم. اما اینکه اشتباهات فراوانی در خصوص برگزاری جلسات شورا بود قابل اغماض نیست.

این عضو شورای شهر گفت: آقای میر سلیم به صراحت طی نامه ای اعلام کرده است که آقایان x و y آراء شان باطل است و از شورای شهر کرمانشاه خارج و دو عضو علی البدل را جایگزین بکنید که این رای قطعی است و این نظر شورای عالی است بعنوان بالاترین نهاد بر موضوع انتخابات و مراتب را کتبا به فرمانداری گزارش کنید تا اعضای علی البدل به مجموعه شورا اضافه بشوند تا طی مراسمی که شامل مدارک هویتی آنها می شود به جلسات شورا دعوت بشوند که با عرض تاسف این قصور از ناحیه مجریان اتفاق افتاد و اعتقاد ما بر این موضوع بود که دو نفری که حذف شدند و در دیوان و حوزه های عمومی پیگیر کارشان هستند که در صورت برگشت مدعی حقوق خود خواهند شد و قطعا هیات رییسه ما آسیب خواهد دید.

درویشی در ادامه به موضوع تعلیق دو تن از اعضای شورا اشاره کرد و گفت: در پی به حد نصاب نرسیدن جلسه در یکی از بندهای قانونی شورا آمده است اگر عضوی از اعضای شورا دو ماه به شکل مستمر در جلسات شورا شرکت نکند خود به خود هیات رییسه باید تشکیل جلسه بدهد و ایشان را بسوی سلب عضویت ببرد و عضو جدید معرفی کند. این بحث به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا و از طرفی تعدادی از دوستان مبتلا به کرونا بودند؛ عدم حضور در جلسات را موجه می کرد. این در حالی است که این موضوع بررسی نشده بود و طی جلسه ای که با استاندار داشتیم مراتب را به اطلاع رساندیم. در صورتی که باید این موضوع از طریق فرمانداری به اطلاع ریاست حل اختلاف می رسید که نرسیده بود.

هاشم درویشی اضافه کرد: مسئله دوم اینکه طی جلسه ای که با مهندس بازوند داشتیم، ایشان یک فرصت زمانی تعیین کردند که ظرف مدت ۴۸ ساعت با یک بند مصوبه تا آمدن دو نفر اصلی یا علی البدل شما سرپرست را انتخاب کنید و این در اختیار هیات حل اختلاف بود اما متاسفانه نماینده فرماندار در این جلسه نتوانست جلسه را به خوبی اداره کند و مسیر جلسه و دستور جلسه را تغییر دادند و بسمت اختلافات قبلی سوق دادند و باز به درستی دلیل عدم به نتیجه نرسیدن جلسه آخر شورا را به هیات حل اختلاف ندادند و زمانی که ما گزارش درست را ارائه دادیم متوجه شدیم گزارشات نادرستی داده شده است.

درویشی اظهار داشت: دوستانی که عذر موجه داشتند مدارک لازم را ارائه دادند و علی رغم رای بدوی دادگاه صادر شده بود و هنوز به قطعیت نرسیده بود موضوع منوط به نظر دادستان محترم جناب آقای دکتر کرمی بود و در طی جلسه ای که با حضور اعضای محترم شورا شهر برگزار شد موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی در خصوص پرداخت حقوق پرسنل شهرداری آن هم بدون حضور شهردار و موضوع استعفای شهردار گفت: رویه درست و قانونی به این شکل است که شهردار باید استعفای خودش را به شورا بدهد تا طی جلساتی شورا به آن رسیدگی کند اما آقای طلوعی استعفای خود را تقدیم استاندار کرده و طی صحبتی که با آقای بازوند داشتم ایشان موضوع استعفا را به فرمانداری ارجاع دادند و فرمانداری بایستی سریعا آن را به شورا اطلاع می دادند تا ما این استعفا را موردی بررسی قرار بدهیم و در آخرین جلسه هیات اختلاف سرپرست شهرداری را انتخاب می کردیم به هر حال استعفا از نظر قانونی انجام نشده است و هر اتفاق خیر یا شری بیفتد متوجه آقای طلوعی است چرا که ایشان از جایگاه حقوقی هنوز شهردار است. اما در خصوص حقوق پرسنل شهرداری که باید انجام می شد، طی ده روز گذشته و در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی از قائم مقام شهرداری جناب آقای یارتبار دعوت شد و طی نامه ای که تنظیم شد و همه اعضای شورا آن را امضا کردند و همه موافق آن بودند خواستیم و این مجوز را به معاون اداری مالی دادیم تا حقوق ها پرداخت شود. این حقوق ها با امضا و تایید چک ها از سوی آقای طلوعی صورت گرفته است چرا که ایشان هنوز صاحب امضا و شهردار هستن و امروز حقوق ها بخوبی پرداخت شده است و این خرد و تصمیم جمعی در حالی بود که شایعات و هیاهوی اینکه در شهرداری کار انجام نمیشود وجود داشت و ما به آن پایان دادیم .

درویشی ادامه داد: در طی سال های ۸۵ و ۸۶ وامی با عنوان ترمیم و مرمت بافت فرسوده از سوی بانک جهانی به شهرداری کرمانشاه داده شده بود به مبلغ ده میلیون دلار و در طی بازرسی که ظاهرا از سوی بازرسان صورت گرفته است به این نتیجه رسیدند که این پول ها در جای دیگری که خبری از بافت فرسوده نیست هزینه شده است.

درویشی اضافه کرد: این در زمانی بوده است که قیمت دلار هزار تومان بوده و با احتساب جریمه این چند ساله و چند برابر شدن دلار قطعا رقم وام به هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی یاد آور شد: این وام ها اگر در محل خودش که ترمیم بافت فرسوده بوده هزینه می شد ظاهرا بلا عوض بود ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و تدبیری برای آن نشده و امروز شاهدیم هر از گاهی حساب های شهرداری مسدود می شود.

این عضو ششمین دوره شورای اسلامی در خصوص دو عضو اخراجی شورا و دو عضو جایگزین آنها گفت: امروز فرصت یک ماهه ای که به دوستان برای بازگشت داده شده بود به پایان رسیده و هجدهم شهریور ماه نامه علی البدل ها باید بدست آنها برسد که بر اساس آن جلسه تحلیف دو نفر را انجام بدهیم و با حضور یازده نفر تکلیف هیات رییسه و سرپرست شهرداری مشخص شود و بر همین اساس آقایانی که بعنوان علی البدل حضور پیدا می کنند حاج خسرو زرافشانی و علی فتاحی طهنه هستند که جایگزین دو عضو اخراجی یعنی آقایان سید حجت اله موسوی اجاق و سید پیمان موسوی می شوند.

وی در خصوص برنامه آینده شورا برای مردم و شهر کرمانشاه گفت: باید انتخاب سرپرست شهرداری سریعا و در کمتر از یکماه اتفاق بیفتد و سپس یک شهردار وزین و متعهد با مولفه های شهردار برای شهر انتخاب کنیم و در مرحله بعد رسیدگی به کمیسیون هایی است که با امورات جاری زندگی مردم مرتبط اند بویژه که در فصل کارهای عمرانی هستیم و باید تا قبل از شروع بارندگی ها مرتفع شود.

هاشم درویشی در پایان گفت: ارزش قلم معادل خون پاک شهدا است که باید در جای خود و بدرستی از قلم استفاده شود. ما امیدواریم که شورای خوبی داشته باشیم چرا که این دوره ترکیبی از انرژی و تجربه است و ما خادم و خدمتکار مردم هستیم و قصد داریم استان را به جایگاه خوب خودش برسانیم.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار منیر اضمحالی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.