stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 388803
  • 06 شهریور 1400 - 20:07
1

دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم در حرم قم به پایان رسید

دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم در حرم قم به پایان رسید
دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان طی مراسمی با حضور معاون تهذیب حوزه‌های علمیه به کار خود پایان داد.
قلم | qalamna.ir :

قم نا قم، اختتامیه دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان شب گذشته در سالن امام خامنه‌ای حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی در مورد قرآن کریم اول توصیه به تلاوت و دوم توصیه به تدبر در آیات کرده‌اند.

وی با اشاره به آثار تلاوت و تدبر در قرآن کریم، عنوان کرد: تلاوت قرآن کریم دستگاه مفهومی یکپارچه قرآن را به ما منتقل می‌کند و یک تصویر کامل از مجموع قرآن به ما می‌دهد و تدبر در قرآن به آن تصویر یکپارچه عمق می‌دهد و انسان به لایه‌های عمیق‌تر معارف قرآنی دست پیدا می‌کند و هیچکدام از این دو جای دیگری را نمی‌گیرد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه ما باید هم برای تلاوت و هم برای تدبر در قران کریم برنامه داشته باشیم، افزود: حفظ قرآن کریم بهانه‌ای برای تلاوت و در شخصیت انسان نیز اثر گذار است و سبب انس با قران کریم می‌شود و بهانه‌ای برای تدبر در قرآن است و بسیار اتفاق افتاده که یک آیه از قرآن ذهن انسان را درگیر کرده و خداوند به واسطه آن آیه با انسان ارتباط برقرار می‌کند و به خداشناسی بیشتر انسان کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: حفظ قرآن ممکن است موضوعیت نداشته باشد اما برای عمل به دستوراتی که خود قرآن به ما داده است بسیار طریقیت دارد که از جمله آن‌ها دستورات قرائت، تلاوت، ترتیل و تدبر در قرآن است و حفظ قرآن بهترین بستر برای عمل به این دستورات خداوند است.

عالم‌زاده نوری با بیان اینکه حشر و نشر با قرآن باعث می‌شود که انسان خلق قرآنی پیدا کند، گفت: اگر خلق قرآنی برای حافظان قرآن ایجاد نشود خداوند در آیه ۵ سوره جمعه هشدار سنگینی داده که مانند حیواناتی هستند که باری را حمل می‌کنند و از آن هیچ بهره‌ای نمی‌برند و سرنوشت بسیار بدی است.

وی با تأکید بر اینکه خداوند دستور داده که حق تلاوت قرآن را به جا بیاوریم، گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند مراد از حق تلاوت قرآن این است که انسان آیات قران را به ترتیل تلاوت کند، تفقه و فهم عمیق در آیات داشته باشد، به احکامی که در قرآن آمده عمل کند، به وعده‌های خداوند در قران امید داشته و نسبت به هشدارها و تهدیدهای قرآن ترسان باشد، از داستان‌های قرآن عبرت بگیرد و اوامر و نهی‌های قرآن را بپذیرد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: حضرت سپس فرمودند حق تلاوت این نیست که فقط آیات قرآن را حفظ کنید و ظواهر را یاد بگیرید زیرا کسانی هستند که حروف قرآن را حفظ کردند ولی حدود قرآن را ضایع کردند بلکه حق تلاوت این است که آیات را با تدبر بخوانید و به احکام قرآن عمل کنید زیرا خدا این کتاب مبارک را برای تدبر در دین فرستاده است.

وی گفت: برای اینکه ما به تدبر در قرآن دست پیدا کنیم بی‌شک حفظ قرآن راه و بستر فوق‌العاده‌ای است و یکی از نکات مهم حافظان قرآن که با تجربه اثبات شده، این است که در درس هم موفقیت دارند و این به نورانیت، قداست و توفیقات الهی باز می‌گردد.

  • خبرنگار سید محمد حسین تقوی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.