stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 384627
  • 07 مرداد 1400 - 14:54
1
فرماندار همدان تاکید کرد:

ممنوعیت کشت دوم محصولات کشاورزی در شهرستان همدان

ممنوعیت کشت دوم محصولات کشاورزی در شهرستان همدان
همدان- فرماندار همدان گفت: کشت دوم محصولات کشاورزی در شهرستان همدان ممنوع است.
قلم | qalamna.ir :

قلم از همدان، محمد علی محمدی گفت: با کاهش ۴۴ درصدی میزان بارش ها نسبت به سال گذشته و افزایش دما شاهد کاهش قابل توجه منابع آب و نیازمند مدیریت جدی مصرف هستیم.

وی با بیان اینکه حدود ۷۷ درصد آب مورد نیاز شهر همدان از سد اکباتان و آبشینه تامین می شود، افزود: هم اکنون میزان ذخیره این سدها به حدود ۴۰ درصد ظرفیت آن ها کاهش پیدا کرده که با مصرف فعلی در مهرماه به پایان خواهد رسید.

فرماندار همدان اضافه کرد: در کنار کاهش چشمگیر نزولات جوی با بی برنامگی، عطش توسعه، چاه های غیر مجاز، برداشت های بی رویه، عدم اصلاح الگوی کشت و کشت دوم در اراضی کشاورزی و روش های سنتی آبیاری شاهد افت قابل توجه منابع آب های زیر زمینی هستیم.

محمدی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و صرفه جویی جدی شهروندان در زمینه مصرف بهینه آب تصریح کرد: در دنیا برنامه ریزی استفاده از منابع آب به نحوی است که متناسب با منابع آب موجود و پیش بینی کاهش آن، حفظ منابع برای نسل های آینده مد نظر قرار می گیرد.

وی در این راستا افزود: در بخش کشاورزی ضمن بهره گیری از سیستم ها و روش های نوین با عنایت به ملاحظات منابع آبی در اختیار باید به مزیت های نسبی و مزیت های مطلق برای انتخاب نوع محصول مناسب توجه کنیم.

فرماندار همدان با قدردانی از اقدام مشترک شرکت آب و فاضلاب و آبی منطقه ای در اجرای طرح جهادی انتقال آب از چاه های خالق وردی گفت: آب ۵ حلقه چاه در این منطقه ضمن انجام اقدامات فنی از طریق خط انتقال آب تالوار به همدان منقل می شود.

محمدی افزود: انتقال روان آب های سرشاخه های بالادست سد اکباتان و آب رودخانه های دره مرادبیک و عباس آباد در فصول غیر زراعی نیز از جمله اقداماتی است که برای تامین آب شرب شهر همدان انجام شده است.

وی با اشاره به ممنوعیت کشت دوم محصولات کشاورزی بیان کرد: جهاد کشاورزی در این زمینه نظارت داشته باشد و در صورت مشاهده نسبت به قطع برق، سهمیه سوخت و معرفی افراد سودجو به مراجع قضایی اقدام خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: در بخش روستایی با مدیریت بخشداران و همکاری دهیاری ها نباید اجازه دهیم آب شربی که با طی فرایندی پر هزینه به یک واحد مسکونی روستایی رسیده جهت آبیاری و دیگر مصارف غیر ضروری استفاده شود.

فرماندار همدان با بیان اینکه اعتباراتی برای اجرای چند طرح آبرسانی روستایی در کمیته برنامه ریزی شهرستان منظور شده است، اظهار کرد: طرح های آبرسانی روستایی باید با زمانبندی و برنامه مشخص ضمن جذب پیمانکار واجد شرایط و توانمند اجرایی شود.

محمدی در پایان با بیان اینکه به منظور مدیریت مصرف آب شاهد افت فشار آب شبانه هستیم، تاکید کرد: برای جلوگیری از جیره بندی و قطع آب شهر همدان در ماه های آینده بیش از پیش نیاز به صرفه جویی و همکاری عموم شهروندان داریم.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.