stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 384574
  • 06 مرداد 1400 - 16:29
1

افتتاح ۵۷ پروژه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان همدان

افتتاح ۵۷ پروژه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان همدان
همدان- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه در مجموع 57 پروژه با اعتبار 230 میلیارد ریال به افتتاح و بهره برداری رسید، به تشریح اقدامات این اداره کل در طول چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: در طول دولت یازدهم و دوازدهم تاسیسات گردشگری در زمینه های ایجاد هتل، اقامتگاه های بومگردی، هتل آپارتمان، دفاتر گردشگری، خانه مسافرهای مجاز و غیره رشد قابل توجهی داشت.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، پیش از ظهر امروز همزمان با شورای برنامه ریزی و توسعه استان همدان به صورت ویدئو کنفرانسی طرح های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز به بهره برداری رسید؛ در این آیین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه تعداد ۶ پروژه زیرساخت عمرانی در حوزه سرمایه گذاری به افتتاح رسید، اظهار کرد: این پروژه ها با حجم اعتبار ۳۰ میلیارد ریال صورت گرفته است.

علی مالمیر با تصریح بر اینکه در پی افتتاح این پروژه های زیرساختی برای ۴۰ نفر اشتغال زایی شده است، اظهار کرد: تعداد ۹ کارگاه در حوزه صنایع دستی نیز با اشتغال زایی برای ۶۳ نفر به افتتاح رسید.
وی در این خصوص تصریح کرد: برای افتتاح این کارگاه ها سرمایه گذاری ۱۴۷ میلیارد ریالی صورت و تسهیلات ۱۳ میلیارد ریالی صورت گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ادامه داد: از سویی، تعداد ۴۲ پروژه مرمت در حوزه میراث فرهنگی نیز با اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی برای ۱۳۰ نفر به بهره برداری رسید.
این مسئول در تشریح این پروژه های مرمتی از دستکند ارزانفود، خانه صمدی، شاهزاده حسین، آرامگاه بوعلی، پل مریانج، حمام کبابیان، دستکند سامن، امامزاده ازناو، حمام درگزین، کاروانسرای تاج آباد، حمام گلشن، خانه صمصام و غیره نام برد و کفت: ۳۳۰ مورد پروژه مرمتی در طول سال های ۹۲ تاکنون در استان همدان با اعتبار ۳۷۰ میلیارد تومانی داشته ایم.
مالمیر در ادامه با بیان اینکه در مجموع ۵۷ پروژه با اعتبار ۲۳۰ میلیارد ریال به افتتاح و بهره برداری رسید، به تشریح اقدامات این اداره کل در طول چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: در طول دولت یازدهم و دوازدهم تاسیسات گردشگری در زمینه های ایجاد هتل، اقامتگاه های بومگردی، هتل آپارتمان، دفاتر گردشگری، خانه مسافرهای مجاز و غیره رشد قابل توجهی داشت.
وی با بیان اینکه تعداد ۲۱۹ مورد تاسیسات گردشگری در طول این مدت اضافه شده است و تعداد تاسیسات گردشگری فعال هم اکنون در سطح استان همدان برابر ۲۷۱ مورد است، گفت: در حوزه این تاسیسات میزان سرمایه گذاری ۱۲۴ میلیارد تومانی را شاهد هستیم و در این راستا، ۵۷۰ ظرفیت به اتاق ها و ۲ هزار و ۲۱۷ ظرفیت به تخت های استان اضافه شد.
این مسئول با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون ۱۱۳ درصد ظرفیت تخت های استان به جز خانه مسافرها افزایش داشته است، گفت: رشد ظرفیت اقامتی را در استان همدان شاهد بوده و مجموعه اقامتی گنجنامه، هتل آپارتمان سفیر، هتل فاران تویسرکان، هتل امیران دو، هتل کتیبه و غیره در این دولت به بهره برداری رسیده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه اقدامات احیای بنای تاریخی و مرمتی را نیز در دستور کار داشته ایم، اظهار کرد: تعدادی مجتمع خدمات رفاهی نیز با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به بهره برداری رسید.
مالمیر با بیان اینکه سفره خانه های سنتی، احداث پارک آبی درگزین، پیش روی پروژه عصر طلایی و غیره از دیگر پروژه ها در این زمینه بوده است، تصریح کرد: پروژه ۲.۵ هکتاری عصر طلایی با ۸۳ سوییت و ۳۰۰ تخت آماده بهره برداری است.
وی با اشاره به برخی از مجموعه های اقامتی و اقامتگاه های بوم گردی افتتاح شده در روستاهای هدف گردشگری استان همدان بیان کرد: ۳۶ اقامتگاه بوم گردی از سال ۹۶ تاکنون با ۱۸۲ اتاق در روستاهای مختلف استان همدان با سرمایه گذاری ۲۳۲ میلیارد تومانی به بهره برداری رسیده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه این اقامتگاه ها نه تنها با اقبال گردشگران روبرو شده اند، بلکه اشتغالزایی را به بدنه روستاها برده است، اظهار کرد: در این بازه زمانی اقامتگاه های بوم گردی بسیاری در روستاهایی چون ترخین آباد، ورکانه، بهار، یکن آباد و ملحمدره افتتاح شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی نیز در قبل از سال ۱۳۹۲ تعداد کارگاه های فعال در سطح استان همدان برابر ۱۸ هزار مورد با اشتغالزایی ۳۱ هزار نفری بود، گفت: این میزان در بازه زمانی سال های ۹۲ تا ۱۴۰۰ افزایش چشم گیری داشته است به نوعی که در این مدت، ۸ هزار کارگاه (رشد ۴۴ درصدی) و ۱۳ هزار شغل (رشد ۴۱ درصد) اضافه شده است.
وی با تصریح بر اینکه هم اکنون ۴۴ هزار نفر شاغل در حوزه صنایع دستی در استان همدان فعالیت دارند، اظهار کرد: این میزان در حدود ۷ درصد اشتغال را در سطح استان همدان به خود اختصاص داده است.
مالمیر به فعالیت ۴۷ کارگاه بزرگ صنایع دستی در استان نیز اشاره کرد و افزود: این کارگاه ها، دو هزار اشتغال را در پی داشته اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در بخش پایانی سخنان خود مطرح کرد: هم اکنون تعداد ۴۴۲ پروژه زیرساختی در این حوزه با سرمایه گذاری حدود دو هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی حدود ۳ هزار نفر در استان در دست ساخت است.
در ادامه این مراسم، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان پس از افتتاح نمادین این پروژه ها در حمام کبابیان مطرح کرد: این حمام با قدمت دوره قاجار و مشارکت مالک و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان به انجام رسیده است،
سیده مریم مختاری‌موسوی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه صنایع دستی، همدان از لحاظ تولید جزو استان‌هایی است که قابلیت دارد و با داشتن شهرهای جهانی سفال و مبل منبت در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد همچنین در حوزه تولید و صادرات مبل و منبت و سفال نیز رتبه اول کشور را دارا است.
وی با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته ۹۱۰ مجوز کارگاه فردی و گروهی با ارزش ۱۱۸۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی دو هزار و ۸۷۷ نفر صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: امروز به نمایندگی از پروژه‌های حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۹ کارگاه تولیدی منبت، سفال، نقاشی روی سفال، صنایع چوب و تراش سنگ‌های قیمتی با سرمایه گذاری ۱۴۷ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
وی در بخش پایانی این آیین مطرح کرد: در حوزه پروژه‌های زیرساختی عمرانی شامل محوطه سازی، کف سازی و غیره در روستاهای هدف گردشگری پروژه‌هایی با ۳۰ میلیارد ریال و اشتغال برای ۴۰ نفر صورت گرفت که شامل روستاهای علیصدر، ملحمدره، سراب فارسبان، نوشیجان و منطقه نمونه دامنه شمالی الوند و منطقه نمونه قلندرسیاه است.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.