stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 384512
  • 05 مرداد 1400 - 11:34
0
کارشناس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

ایستگاه‌های پایش هوای شهرداری به علت قطعی برق هنوز به مدار بازنگشته/ اطلاع دقیقی از وضعیت کیفی هوا نداریم

ایستگاه‌های پایش هوای شهرداری به علت قطعی برق هنوز به مدار بازنگشته/ اطلاع دقیقی از وضعیت کیفی هوا نداریم
اصفهان_ کارشناس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: ایستگاه‌های پایش هوای شهرداری به علت قطعی برق روز گذشته هنوز به مدار بازنگشته و اطلاع دقیقی از وضعیت کیفی هوا نداریم.
قلم | qalamna.ir :

محمود مزارع با اظهار داشت: ایستگاه‌های پایش هوای شهرداری به علت قطعی برق روز گذشته هنوز به مدار بازنگشته و اطلاع دقیقی از وضعیت کیفی هوا نداریم.

وی افزود: ایستگاه‌ها با قطعی برق از مدار خارج می‌شوند و در صورت قطعی اینترنت و تغییر آی پی‌ها، سیستم مختل می‌شود؛ هم اکنون یک ایستگاه پایش محیط زیست و همه ایستگاه‌های شهرداری اصفهان از مدار خارج شده است.

کارشناس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه وضعیت کیفی هوای این کلانشهر هم اکنون با میانگین شاخص ۱۰۷ ناسالم برای گروه‌های حساس است، اضافه کرد: این میانگین براساس داده‌های کیفی هوا از چهار ایستگاه پایش فعال اداره کل محیط زیست است در حالی که اگر تعداد ایستگاه‌ها بیشتر باشد میانگین دقیق‌تری از وضعیت کیفی هوای اصفهان می‌توان ارائه داد.

مزارع گفت: هم اکنون وضعیت کیفی هوا در ایستگاه میدان احمدآباد با شاخص ۱۱۶، پروین با شاخص ۱۱۰، رودکی با شاخص ۱۳۳ ناسالم برای گروه‌های حساس و در خیابان استانداری با شاخص ۹۵ قابل قبول (سالم) است.

وی با اشاره به اینکه به علت قطعی برق داده‌های ۱۲ ایستگاه پایش میدان انقلاب، باغ غدیر، خیابان باهنر، بزرگراه خرازی، خیابان دانشگاه، رهنان، فرشادی، میدان فیض، کاوه، کردآباد، میرزاطاهر و ورزشگاه میثاق در دسترس نیست، خاطرنشان کرد: تا هفت صبح امروز با توجه به ایستگاه‌های فعال ما وضعیت کیفی هوای شهر با شاخص ۹۳ در وضعیت قابل قبول و در مرز ناسالم بود اما شرایطی که هواشناسی برای امروز پیش بینی کرده است وضعیت کیفی هوا خوب نیست.

کارشناس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: کیفیت هوای شهرهای مبارکه با میانگین شاخص ۷۲ و شاهین شهر با میانگین ۹۰ در شرایط قابل قبول و در سجزی با شاخص ۱۲۸ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان امروز وزش باد شدید از سمت شرق کشور، مناطق شرق و جنوب شرق و مرکز استان را نیز در بر می‌گیرد که با خیزش گرد و غبار، کاهش دید و کیفیت هوا به ویژه در شهرهای نائین و ورزنه، روستاهای کویری آران و بیدگل و چوپانان همراه است و در مناطق مرکزی به ویژه کلانشهر اصفهان غبارآلودگی هوا تشدید می‌شود که حتی در برخی ساعات در شرایط ناسالم برای عموم شهروندان قرار می‌گیرد.

در چنین شرایطی همه افراد جامعه به ویژه گروه‌های آسیب پذیر از جمله بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان کمتر از پنج سال از تردد غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

هشتگ: , , , , , , , , ,
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.