stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 384481
  • 05 مرداد 1400 - 18:16
2
به قلم/ عباس ستایش گو

شفاف سازی عملکرد نمایندگان مجلس

شفاف سازی عملکرد نمایندگان مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید بتوانند گامی موثر جهت شفاف سازی عملکردشان برای مردم بردارند.
قلم | qalamna.ir :

این حق مردم است که از اقدامات وکلای خود در جایگاه قانون گذاری و نظارت در مجلس شورای اسلامی اطلاع پیدا کنند و شفافیت آرا نیز در همین راستا است.

امروز مباحثی مطرح می شود در این خصوص، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی باید فضایی را ایجاد کند تا آرای نمایندگان بر اساس این کلیات به طور شفاف و با استدلال برای مردم بیان شود و نمایندگان نیز می توانند در مناطقی که حضور دارند این کار را انجام دهند حتی نمایندگانی که استدلال مخالف دارند بتوانند از متن بهتر و قانون جامع تری حمایت کنند تا این مساله نیز روشن شود.

بعنوان مثال شفافیت آرای نمایندگان مجلس، کوچک‌ترین کاری است که می‌تواند در مسیر تحقق شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات انجام شود. به عنوان مثال در پارلمان‌های اروپایی نه تنها مردم حق دارند از تصمیمات نماینده‌ای که به او رأی داده‌اند مطلع شوند، بلکه می‌توانند از شماره صندلی نماینده گرفته تا حضور و غیاب، سفرهای خارجه، اموال و… را صرفاً با مراجعه به چندین سایت آن هم به صورت رایگان مطلع شوند. همچنین نمایندگان این پارلمان‌ها موظف هستند تصاویر هدایای دریافتی‌شان را به همراه نام شخص هدیه دهنده ثبت نمایند تا هیچ چیز غیر شفاف نماند.

اما در مجلس وکلای مردم ما، نه تنها آرای نمایندگانی که آن‌ها را انتخاب کرده‌ایم برایمان شفاف نیست بلکه از حقوق، اموال، میهمانان کمیسیون و حتی نطق‌های آنان به راحتی مطلع نیستیم و چه برسد به حامیان مالی، توصیه نامه‌ها و هدایای دریافتیشان.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.