stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 384452
  • 05 مرداد 1400 - 11:30
1

تشخیص کووید طولانی با ابزار چشم‌پزشکی

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: همچنان پزشکان در تشخیص کووید طولانی ناتوان هستند زیرا بیماران ماه‌ها پس از ابتلا به عفونت با علائم ناتوان‌کننده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، اما نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که با بررسی دقیق چشم بیماران می‌توان کووید طولانی را شناسایی کرد. دانشمندان اظهار کردند: از دست دادن فیبر عصبی و افزایش سلول‌های اصلی ایمنی در سطح چشم ممکن است روشی برای شناسایی تاثیر طولانی‌مدت ویروس کرونا باشد. این تغییرات به ویژه در افراد با علائم عصبی مانند از دست دادن حس چشایی و بویایی، سردرد، سرگیجه، بی‌حسی و درد نوروپاتیک مشهود است.
 

پزشکان مرکز پزشکی ویل کرنل در قطر (Weill Cornell Medicine-Qatar) اعلام کردند: کووید طولانی با یک سری علائم مشخص می‌شود که بیش از چهار هفته پس از گذشت مرحله حاد عفونت ادامه دارد.از هر ۱۰ نفر آلوده به ویروس، یک نفر به کووید طولانی مبتلا می‌شود و گفته شده است که آسیب کوچک فیبر عصبی ممکن است زمینه‌ساز آن باشد. محققان برای بررسی این فرضیه از روش لیزر تصویربرداری با وضوح بالا و غیرتهاجمی در زمان واقعی، موسوم به میکروسکوپ کانفوکال قرنیه (CCM ) برای برداشتن آسیب عصبی در قرنیه استفاده کردند. قرنیه، قسمت شفاف چشم است که مردمک چشم، عنبیه و قسمت داخلی پر از مایع را می‌پوشاند. عملکرد اصلی آن تمرکز بر نور ورودی به چشم است.

شایان‌ذکر است، میکروسکوپ کانفوکال قرنیه برای شناسایی آسیب عصبی و تغییرات التهابی ناشی از نوروپاتی دیابتی، مولتیپل اسکلروزیس و فیبرومیالژیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.۴۰ فرد که بین یک تا ۶ ماه قبل از بیماری کووید بهبود یافته بودند، پرسشنامه انستیتوی ملی سلامت و تعالی مراقبت (NICE) را تکمیل کردند. از داده‌ها استفاده شد تا مشخص شود که آیا آنان با نمره کلی از صفر تا ۲۸ مبتلا به کووید طولانی هستند یا خیر. علائم عصبی در چهار و ۱۲ هفته در ۲۲ بیمار از ۴۰ بیمار (۵۵ درصد) و ۱۳ بیمار از  ۲۹ بیمار (۴۵ درصد) وجود داشت.

سپس قرنیه شرکت‌کنندگان با استفاده از CCM اسکن شد تا آسیب کوچک فیبر عصبی و تراکم سلول‌های دندریتیک که با گرفتن و ارائه آنتی‌ژن از ارگانیسم‌های مهاجم  در پاسخ سیستم ایمنی اولیه نقش اساسی دارند را جستجو کند.اسکن قرنیه این افراد با ۳۰ بیمار سالم که به کووید آلوده نشده بودند مورد مقایسه قرار گرفت.

نتایج نشان داد که ۵۵ درصد بیماران مبتلا به کووید علائم بالینی ذات‌الریه نداشتند. ۲۸ درصد، علائم بالینی ذات‌الریه بدون نیاز به اکسیژن درمانی و ۱۰ درصد به علت ذات‌الریه در بیمارستان بستری شدند و اکسیژن درمانی دریافت کردند و ۸ درصد با ذات‌الریه در مراقبت‌های ویژه بستری شدند. اسکن قرنیه نشان داد که بیماران دارای علائم عصبی به مدت چهار هفته پس از بهبودی از کووید حاد، آسیب و از دست دادن فیبر عصبی قرنیه بیشتر و تعداد بیشتری سلول دندریتیک را نسبت به افرادی که به ویروس آلوده نشده بودند را تجربه کردند همچنین در افراد بدون علائم عصبی نیز تعداد سلول‌های دندریتیک بیشتری مشاهده شد.

پروفسور رایاز مالک، محقق ارشد این تحقیق گفت: «پاسخ‌های پرسشنامه نشان‌دهنده علائم طولانی‌مدت کووید، با از دست دادن فیبر عصب قرنیه ارتباط زیادی دارد.»وی خاطرنشان کرد: این تحقیق یک مطالعه مشاهده‌ای و با تعداد محدودی شرکت‌کننده بود و نمی‌تواند علت را تعیین کند.وی افزود: اولین تحقیقی است که از دست دادن عصب قرنیه و افزایش سلول دندریتیک در بیمارانی که از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، به ویژه در افراد با علائم مداوم کووید را بیان کرده است.

وی ادامه داد: در این تحقیق نشان دادیم که بیماران با کووید طولانی شواهدی از آسیب کوچک فیبر عصبی دارند که مربوط به شدت علائم کووید طولانی‌مدت و نوروپاتیک همچنین اسکلت عضلانی است.وی تاکید کرد: میکروسکوپ کانفوکال قرنیه ممکن است به‌عنوان یک آزمایش سریع چشم‌پزشکی برای ارزیابی بیماران مبتلا به کووید طولانی، کاربرد بالینی داشته باشد.نتایج این تحقیق در نشریه انگلیسی Ophthalmology منتشرشده است.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.