• امروز : جمعه, ۲ مهر , ۱۴۰۰
  • برابر با : Friday - 24 September - 2021

بازخوانی گنجینه های دفاع مقدس برای آشنایی نسل جدید ضروری است دفاع مقدس دفاع از ارزش‌ها بود امام جمعه موقت جوانرود معرفی شد امام جمعه سیرجان: ارتباط نسل دفاع مقدس و جوانان باید تقویت شود نجیمی: ۸۳۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در اصفهان شناسایی شدند / فوت ۲۹ نفر شناسایی ۱۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در اصفهان / ۲۹نفر فوت شدند پیش بینی آسمان نیمه ابری و وزش باد در اصفهان مراسم تشییع پیکر علی لندی برگزار می شود علل آمار بالای خرید املاک توسط ایرانیها در ترکیه توقیف محموله قاچاق ۷ میلیاردی در “لارستان” اضافه شدن ۵ رشته جدید به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فارس گازرسانی به روستای مانیان جهرم ایرادات‌شورای‌نگهبان به طرح‌واردات خودرو چه بود؟ بازار داغ خرید و فروش تبلت دست‌دوم /جدول کشف سیگار‌های قاچاق در داراب پیشنهاد استفاده از توان مدیریتی دکتر اسماعیل بیگ محمدی در امور مدیریتی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور برداشت مورینگا در شهرستان کازرون نظارت گسترده‌ بر بازار فارس با همکاری دیده بانان پیشگیری از جرم بدهی تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان پرداخت شد جک ویلشر: چطور به پسر ۱۰ ساله‌ام بگویم هیچ تیمی من را نمی‌خواهد جدال دختران هندبال ایران برای برنز آسیا مقابل قزاقستان دستاوردهای دفاع مقدس برای نسل جوان در گام دوم انقلاب تبیین شود حسن‌زاده: می‌خواهیم نظرات را درباره ایران تغییر دهیم/ هدف فوتسال ایران فینال جام‌جهانی است اقتدار نظامی، جلوه ای از قدرت ایران در پرتو دفاع مقدس است تمجید از خط حمله تیم ملی/ اسکوچیچ: رئال هم برای آنها زیاد نیست! پیشنهاد آتش‌بس پس از فتح خرمشهر برای تجدید قوای عراق بود دفاع مقدس تابلویی پرافتخار از پیروزی ملت ایران در تاریخ رقم زد کره شمالی: درخواست اعلامیه پایان جنگ کره، نابهنگام است/شرط خواهر کیم برای مذاکره با سئول مجلس نمایندگان آمریکا با کمک یک میلیارد دلاری به سامانه گنبد آهنین موافقت کرد/ذوق زدگی بنت المقداد: آمریکا، سوریه را ترک نکند طعم حقارت در افغانستان را دوباره می‌چشد هنر شجریان بودن و ماندن رمزگشایی از قبض‌های نجومی برق به نام پرسپولیس، به کام ایران یک دستیار «غیر فنی» که بر سرش دعواست نت‌های جنگ ارزش ارزهای دیجیتالی صعودی باقی ماند قیمت دستوری بلیت هواپیما باید برداشته شود چرا شناسه کالا، قاچاق را جمع نکرد؟ کرایه سواری‌های اربعین ۱۴۰۰ اعلام شد عجیب‌ترین جغرافیای قیمتی در بازار خودرو ایران احتمال اوج گیری تنش‌ میان ایران و آمریکا پاسخ ایران به توئیت‌های لیز تراس ۱۰۰ هزار تُن محصولات گلخانه‌ای اصفهان به خارج کشور صادر می شود تصاویر/ زنان گردن زرافه‌ای در لندن! فیروزی پوربادی: تیم اقتصادی دولت هرچه سریعتر برنامه‌های خود را اجرایی کند میزبانی مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا به اصفهان رسید تحقق تمدن نوین اسلامی در گرو پاسداری از راه شهداست نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان: شهادت در راه خدا قله رستگاری است ۲۳۲ پروژه محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود فیلم برگزاری یادواره لاله های گردان ۴۲۲ هرمزگان

• ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰

تشخیص کووید طولانی با ابزار چشم‌پزشکی

گروه علمی: همچنان پزشکان در تشخیص کووید طولانی ناتوان هستند زیرا بیماران ماه‌ها پس از ابتلا به عفونت با علائم ناتوان‌کننده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، اما نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که با بررسی دقیق چشم بیماران می‌توان کووید طولانی را شناسایی کرد. دانشمندان اظهار کردند: از دست دادن فیبر عصبی و افزایش سلول‌های اصلی ایمنی در سطح چشم ممکن است روشی برای شناسایی تاثیر طولانی‌مدت ویروس کرونا باشد. این تغییرات به ویژه در افراد با علائم عصبی مانند از دست دادن حس چشایی و بویایی، سردرد، سرگیجه، بی‌حسی و درد نوروپاتیک مشهود است.

پزشکان مرکز پزشکی ویل کرنل در قطر (Weill Cornell Medicine-Qatar) اعلام کردند: کووید طولانی با یک سری علائم مشخص می‌شود که بیش از چهار هفته پس از گذشت مرحله حاد عفونت ادامه دارد.از هر ۱۰ نفر آلوده به ویروس، یک نفر به کووید طولانی مبتلا می‌شود و گفته شده است که آسیب کوچک فیبر عصبی ممکن است زمینه‌ساز آن باشد. محققان برای بررسی این فرضیه از روش لیزر تصویربرداری با وضوح بالا و غیرتهاجمی در زمان واقعی، موسوم به میکروسکوپ کانفوکال قرنیه (CCM ) برای برداشتن آسیب عصبی در قرنیه استفاده کردند. قرنیه، قسمت شفاف چشم است که مردمک چشم، عنبیه و قسمت داخلی پر از مایع را می‌پوشاند. عملکرد اصلی آن تمرکز بر نور ورودی به چشم است.

شایان‌ذکر است، میکروسکوپ کانفوکال قرنیه برای شناسایی آسیب عصبی و تغییرات التهابی ناشی از نوروپاتی دیابتی، مولتیپل اسکلروزیس و فیبرومیالژیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.۴۰ فرد که بین یک تا ۶ ماه قبل از بیماری کووید بهبود یافته بودند، پرسشنامه انستیتوی ملی سلامت و تعالی مراقبت (NICE) را تکمیل کردند. از داده‌ها استفاده شد تا مشخص شود که آیا آنان با نمره کلی از صفر تا ۲۸ مبتلا به کووید طولانی هستند یا خیر. علائم عصبی در چهار و ۱۲ هفته در ۲۲ بیمار از ۴۰ بیمار (۵۵ درصد) و ۱۳ بیمار از  ۲۹ بیمار (۴۵ درصد) وجود داشت.

سپس قرنیه شرکت‌کنندگان با استفاده از CCM اسکن شد تا آسیب کوچک فیبر عصبی و تراکم سلول‌های دندریتیک که با گرفتن و ارائه آنتی‌ژن از ارگانیسم‌های مهاجم  در پاسخ سیستم ایمنی اولیه نقش اساسی دارند را جستجو کند.اسکن قرنیه این افراد با ۳۰ بیمار سالم که به کووید آلوده نشده بودند مورد مقایسه قرار گرفت.

نتایج نشان داد که ۵۵ درصد بیماران مبتلا به کووید علائم بالینی ذات‌الریه نداشتند. ۲۸ درصد، علائم بالینی ذات‌الریه بدون نیاز به اکسیژن درمانی و ۱۰ درصد به علت ذات‌الریه در بیمارستان بستری شدند و اکسیژن درمانی دریافت کردند و ۸ درصد با ذات‌الریه در مراقبت‌های ویژه بستری شدند. اسکن قرنیه نشان داد که بیماران دارای علائم عصبی به مدت چهار هفته پس از بهبودی از کووید حاد، آسیب و از دست دادن فیبر عصبی قرنیه بیشتر و تعداد بیشتری سلول دندریتیک را نسبت به افرادی که به ویروس آلوده نشده بودند را تجربه کردند همچنین در افراد بدون علائم عصبی نیز تعداد سلول‌های دندریتیک بیشتری مشاهده شد.

پروفسور رایاز مالک، محقق ارشد این تحقیق گفت: «پاسخ‌های پرسشنامه نشان‌دهنده علائم طولانی‌مدت کووید، با از دست دادن فیبر عصب قرنیه ارتباط زیادی دارد.»وی خاطرنشان کرد: این تحقیق یک مطالعه مشاهده‌ای و با تعداد محدودی شرکت‌کننده بود و نمی‌تواند علت را تعیین کند.وی افزود: اولین تحقیقی است که از دست دادن عصب قرنیه و افزایش سلول دندریتیک در بیمارانی که از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، به ویژه در افراد با علائم مداوم کووید را بیان کرده است.

وی ادامه داد: در این تحقیق نشان دادیم که بیماران با کووید طولانی شواهدی از آسیب کوچک فیبر عصبی دارند که مربوط به شدت علائم کووید طولانی‌مدت و نوروپاتیک همچنین اسکلت عضلانی است.وی تاکید کرد: میکروسکوپ کانفوکال قرنیه ممکن است به‌عنوان یک آزمایش سریع چشم‌پزشکی برای ارزیابی بیماران مبتلا به کووید طولانی، کاربرد بالینی داشته باشد.نتایج این تحقیق در نشریه انگلیسی Ophthalmology منتشرشده است.

هشتگ: , , , , , , , , , ,