stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 384438
  • 05 مرداد 1400 - 11:21
0

انتخابات معنا و مفهوم خود را از دست داد

قلم | qalamna.ir :
 گروه سیاسی: قائم مقام حزب اتحاد ملت گفت:‌ شورای نگهبان در هر مرحله دایره انتخاب مردم را تنگ‌تر می‌کند. نتیجه اصرار بر این رویه یعنی همان تهی شدن انتخابات از معنا و مفهوم.
 آذر منصوری، اظهار کرد: در صورت تداوم رویکرد سلبی نهاد‌های ناظر به انتخابات به ویژه شورای نگهبان که اثر مستقیم خود را بر کارآمدی و اثربخشی نهادهای انتخابی گذاشته، اصلاح‌طلبان باید در سیاست‌ورزی انتخابات محور خود با تکیه بر حداقل‌هایی که شورای نگهبان پیش روی آنها قرار می‌دهد، تجدیدنظر جدی کنند. این اثربخشی نهادهای انتخابی با تکیه بر حداقل‌ها عملا بعد از اعتراضات دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ به نقطه پایان خود رسیده است و دیگر اصلاح‌طلبان هم اگر همه توان خود را بسیج کنند، نمی‌توانند نسبتی بین مطالبات و خواست بدنه اجتماعی خود و صندوق‌های رأی برقرار کنند. هر چند ممکن است همچنان بعد از انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ عده‌ای استدلال کنند که باید به همین حداقل‌ها اکتفا کرد، اما مسأله این است که این حداقل‌ها باید بر نوع سیاستگذاری‌های کلان کشور اثرگذار باشد که متاسفانه نیست.
 وی به سیاستگذاری‌های کلانی که بر همه ابعاد زندگی و رفاه مردم ایران اثر گذاشته است، اشاره کرد و افزود: آن شهروندی که می‌خواهد رأی بدهد و ما او را دعوت به مشارکت در انتخابات می‌کنیم، از ما سوال می‌کند که رأی دادن و یا رأی ندادن من چه تأثیری بر سرنوشت امروز و آینده من و فرزندانم دارد؟ چه تاثیری بر آینده امروز و فردای ایران دارد و ما باید بتوانیم او را متقاعد کنیم. به نظرم این یعنی شکل گرفتن معنا و مفهوم انتخابات. سخنگوی جبهه اصلاحات ایران بیان کرد: با این رویه‌ای که شورای نگهبان در پیش گرفته، عملاً هم انتخابات دیگر معنا و مفهوم خود را از دست داده و هم بیش از این از دست اصلاح طلبان با رویکرد انتخابات محور برای تاثیر گذاری بر مناسبات قدرت و سیاستگذاری‌ها کاری بر نمی‌آید. مسأله این رویکرد و نوع سیاست‌ورزی است که چه در قالب جبهه یا نهاد اجماع‌ساز باشد و چه احزاب عضو آن، راه به جایی نخواهد برد و اصلاح‌طلبان باید طرحی نو در اندازند.
قائم مقام حزب اتحاد ملت ادامه داد: اینکه عده‌ای از اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی و به هر قیمتی می‌خواهند در این نوع انتخابات کاندیدا داشته باشند، راه به جایی نخواهد برد. شورای نگهبان در هر مرحله دایره انتخاب مردم را تنگ‌تر می‌کند و به جای اصلاح‌طلبان کاندیدا تعیین می‌کند. نتیجه اصرار بر این رویه یعنی همان تهی شدن انتخابات از معنا و مفهوم. متاسفانه رویکرد «شرکت در انتخابات به هر قیمتی» باعث شد اصلاح‌طلبان پایگاه اجتماعی خود را هم از دست بدهند و دیگر با ایجاد دوقطبی سازی‌های کاذب در انتخابات و با سوت اصلاح‌طلبان، راضی به مشارکت در انتخابات نخواهند شد.  منصوری تصریح کرد: در شرایطی که مردم خورستان با بحران کم‌آبی مواجهند دقیقا اصلاح‌طلبان باید موضع خود را با این اعتراضات روشن کنند. موضوع اول اعتراض است و موضوع دوم مسأله و دلیل اعتراض است و سومین موضوع، راه‌حل‌ها یا چه باید کرد، است.
این عضو حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: این فقط یک نمونه از اعتراضاتی است که با توجه به بحران‌ها و  گسست‌های امروز ایران پس از انتخابات ۱۴۰۰ شاهد آن هستیم و همان طور که پس از آبان ۹۸ گفتیم در صورت ادامه گسست‌ها احتمال وقوع آن در هر نقطه‌ای از ایران امروز ممکن است، وجود داشته باشد.

 

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.