stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 384416
  • 05 مرداد 1400 - 10:35
0

۷ عادتی که به سیستم ایمنی آسیب می‌رسانند

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: با تداوم همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، تقویت و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن بیش‌ازپیش به یک اولویت اصلی تبدیل شده است. برخی عادات روزانه ما می‌تواند علیه توانایی بدن برای مبارزه با ویروس‌ها و حتی برخی بیماری‌ها عمل کند.ما بر برخی عوامل مانند سن بالا که می‌توانند اثر منفی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشند، هیچ کنترلی نداریم.

بر همین اساس، تمرکز بر مواردی که می‌توان برای تقویت و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن انجام داد تا برای بدترین سناریوها در آینده آمادگی لازم وجود داشته باشد، اهمیت دارد. «آیت دیس»، کارشناسان در دانشگاه هاروارد به تازگی راهنمای زندگی سالم ۲۰۲۱ را منتشر کرده‌اند که در آن به مواردی که می‌توانند اثری منفی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشند نیز اشاره شده است. در ادامه با هفت عامل کلیدی در این زمینه بیشتر آشنا می‌شویم.

مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شدهیک رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و فاقد میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند سیستم ایمنی بدن انسان را ضعیف کند. غذاهای فرآوری شده اغلب سرشار از چربی اشباع، نمک یا قندهای افزوده هستند. مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده در بلندمدت می‌تواند به التهاب مزمن در بدن منجر شود که می‌تواند افت عملکرد سیستم ایمنی بدن را به همراه داشته باشد.

خواب ناکافی
کمبود خواب یا به‌طورکلی استراحت می‌تواند توانایی بدن برای مبارزه با عفونت را کاهش دهد. هنگامی‌که خواب هستیم، یک سیتوکین، مولکولی که برای عملکرد سیستم ایمنی اهمیت دارد، ترشح می‌شود که به مبارزه با عفونت کمک می‌کند. از این رو، کمبود خواب و استراحت می‌تواند کاهش تعداد سیتوکین ها و دیگر سلول‌های ایمنی مهم را موجب شود.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی
مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند اثری منفی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشد. به‌طور خاص، الکل می‌تواند فعالیت عادی سلول‌های ایمنی را مختل یا سرکوب کند. پرهیز از الکل یا حداقل محدود کردن مصرف آن برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن توصیه شده است.

سیگار کشیدن
به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، سیگار کشیدن نه تنها می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب رسانده و توانایی آن برای مبارزه با بیماری را کاهش دهد، بلکه این عادت مضر می‌تواند تعادل سیستم ایمنی بدن را بر هم زده و خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی را افزایش دهد.

عدم مدیریت استرس
استرس مزمن می‌تواند به‌صورت پنهانی به سیستم ایمنی بدن شما آسیب وارد کند. استرس که موجب ترشح هورمون کورتیزول می‌شود می‌تواند التهاب لازم برای فعال شدن سلول‌های ایمنی و فعالیت گلبول‌های سفید خون را سرکوب کند. گلبول‌های سفید خون که به نام لنفوسیت‌ها شناخته می‌شوند به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند.

اضافه وزن
چاقی و اضافه‌وزن با التهاب مزمن در بدن مرتبط است. آدیپوسیتوکین ها توسط آدیپوز یا بافت چربی ترشح می‌شوند که می‌تواند فرآیندهای التهابی را تقویت کند.در شرایطی که پژوهش‌ها در این زمینه ادامه دارند، اما چاقی به‌عنوان یک عامل خطر مستقل برای ویروس آنفلوآنزا نیز شناسایی شده است. این احتمالاً به دلیل اختلال در عملکرد سلول‌هایT، نوعی از گلبول‌های سفید خون است. کاهش وزن اضافه بدن می‌تواند به‌طور بالقوه بر طول عمر شما بیفزاید.

بیماری‌های مزمن
این یک عادت نیست. برای برخی افراد، بیماری‌های مزمن مانند اختلالات خودایمنی بدون در نظر گرفتن این‌که چقدر سالم غذا می‌خورند یا چند روز در هفته ورزش می‌کنند، اجتناب‌ناپذیر هستند. در بسیاری از مواقع، افراد با یک بیماری خودایمنی متولد می‌شوند یا در ادامه زندگی خود بدون هشدار خاصی به آن مبتلا می‌شوند. برخی از این اختلالات می‌توانند به‌طور بالقوه سلول‌های ایمنی را از کار بیندازند و سیستم ایمنی را از تعادل خارجی کرده یا تضعیف کنند.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.