stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 384367
  • 04 مرداد 1400 - 19:00
0

علت خشکی دهان چیست؟

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: معمولا سالمندان از خشکی دهان و احساس سنگینی زبان رنج می‌برند زیرا با افزایش سن، ترشح بزاق دهان کاهش می‌یابد.  موسسه سلامت و بهداشت عمومی کشور، بعضی از داروها مانند آنتی هیستامین، آرام بخش ها، ضد افسردگی، مسکن، کاهنده فشار خون و شیمی درمانی که عموما سالمندان مصرف می کنند و همچنین بیماری هایی نظیر پارکینسون، سکته مغزی، آلزایمر، افسردگی، اضطراب و بیماری های خود ایمنی از جمله عواملی هستند که خشکی دهان را تشدید می کنند.

بسیار مهم است که خشکی دهان بهبود یابد زیرا بخشی از حواس بویایی و چشایی را کاهش می دهد که در این دوران زندگی می تواند منجر به سوء تغذیه شدید شود و برخی روش های ساده در برنامه روزمره، نقش مهمی در کاهش این ناراحتی دارند.بر اساس این گزارش، آب بهترین نوشیدنی برای رفع خشکی دهان بوده و هنگام صحبت کردن زیاد باید مایعات بیشتری مصرف کرد و نوشیدنی ها و خوراکی های کاهش دهنده آب بدن مانند قهوه، غذاهای ادویه دار و خیلی شور را کاهش داد.

مصرف میوه های تازه به خصوص آناناس، پرتقال و طالبی، مکیدن یخ و بستنی، جویدن آدامس بدون قند و مکیدن آبنبات های بدون قند البته در حد متعادل، استفاده از دستگاه بخور در اتاق خواب، شستشوی مکرر دهان و
در صورت نیاز استفاده از اسپری آب برای کمک به ترشح بزاق برای رفع خشکی دهان مفید هستند.زمانی که بزاق دهان کافی نباشد، ذرات باقیمانده مواد غذایی در دهان می مانند و باعث ایجاد پوسیدگی دندان ها و بوی بد و عفونت های دهان می شوند. در این صورت لازم است تا با مراجعه منظم به دندانپزشک، مشکلات دهان و دندان به موقع تشخیص داده شود.رعایت بهداشت دهان و دندان امری ضروری است. مسواک زدن پس از هر وعده غذا در کنار استفاده از نخ دندان بسیار مهم خواهد بود.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.