stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 384317
  • 04 مرداد 1400 - 15:48
0

رکورد شکنی در تلفات غیر نظامیان در افغانستان

قلم | qalamna.ir :
گروه بین الملل:  از زمانی که نیروهای خارجی فرآیند خروج نهایی خود از افغانستان را شروع کردند و  تروریست‌های طالبان حمله‌ای بزرگ را به جریان انداختند، تعداد بالایی از غیرنظامیان در درگیری‌های شدید در این کشور کشته و مجروح شدند. بر اساس اعلام سازمان ملل این تلفات سنگین عمدتا مربوط به درگیری‌ها در مناطق روستایی بوده است. سازمان ملل در گزارش خود تحت عنوان “محافظت از غیرنظامیان در درگیری مسلحانه” نوشت، چنانچه درگیری به شهرهای کوچک و بزرگ با تراکم جمعیتی بالاتر سرایت کند، میتواند تبعات فاجعه باری در پی داشته باشد.این گزارش سازمان ملل اولین گزارش درباره تاثیر این درگیری در سطح کشوری بر غیرنظامیان محسوب می‌شود.این گزارش به سطح بالای نزدیک به رکوردشکن تلفات در شش ماهه اول سال جاری میلادی و این که گروه‌های تروریستی، مسئول بالغ بر نیمی از مرگ‌ها و جراحت‌ها بوده‌اند، اشاره می‌کند. این گزارش همچنین به “افزایش شدید” این تلفات در مدت دو ماه گذشته از اول مه اشاره کرده و از این بابت اظهار نگرانی جدی می‌کند.
بر اساس این گزارش در این مدت ۷۸۳ غیرنظامی کشته و ۱۶۰۹ تن نیز مجروح شده‌اند که این تقریبا برابر با تلفات مربوط به چهار ماه اول سال جاری میلادی بوده و همچنین بالاترین رقم تلفات ثبت شده برای دو ماه مه و ژوئن، از زمانی که سازمان ملل در سال ۲۰۰۹ شروع به ثبت رکوردها کرد، به حساب می‌آید. همچنین احتمالا این تلفات بدترین تلفات ثبت شده از زمانی که  گروه تروریستی طالبان در سال ۲۰۰۱ از قدرت سرنگون شد محسوب می‌شود.
دبورا لاینز، بازرس ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان اظهار کرد: من متاسف هستم از این که رهبران طالبان و افغانستان مسیر وخیم و وحشتناک درگیری و تاثیر ویرانگر آن بر غیرنظامیان را در پیش گرفته‌اند.وی افزود: این گزارش به طرح هشداری صریح می‌پردازد مبنی بر این که در صورت جلوگیری نکردن از این خشونت فزاینده، تعداد بی سابقه‌ای از غیرنظامیان افغان از بین خواهند رفت یا دچار نقض عضو خواهند شد.سازمان ملل تصریح داشت، حدود دو سوم از تلفات از سوی گروه‌های شبه نظامی، از جمله شاخه منطقه‌ای داعش رخ داده‌اند. همچنین مسئولیت حدود یک چهارم از این تلفات به دوش دولت افغانستان و همپیمانانش است. باقی مانده این تلفات نیز قابل نسبت دهی به گروه خاصی نبوده‌اند.
در این گزارش آمده است، برای نخستین بار از زمان ثبت رکوردهای این حوزه از سوی سازمان ملل، هیچ تلفات غیرنظامی در افغانستان به اقدامات نیروهای بین‌المللی نسبت داده نشده است. اکنون تقریبا جنگ به طور کامل بین افغانها است.این خشونتها به طور خاص صربه بدی به زنان و دختران افغان وارد کرده است. در طول مدت شش ماه نخست سال جاری میلادی تلفات هر دو گروه به رکوردهای بالای جدیدی رسیده‌اند و گزارش سازمان ملل این روند را منزجر کننده خواند.
این در حالی است که این افزایش تلفات غیرنظامیان افغان به یک دوره چهار ساله که در آن چنین تلفاتی بین ژانویه و ژوئن کاهش پایداری به رغم افزایش سراسری بی ثباتی داشت، پایان می‌دهد.
مین‌های دست ساز عامل نخست تلفات و مسئول کشته و مجروحیت یکی از هر سه تا بوده است. به نظر می‌رسد که درگیری‌های اخیر منجر به کار گذاشتن بیشتر این مینها در جاده‌ها و داخل خانه‌ها در مناطق تصرف شده از سوی تروریست های طالبان شده است.سازمان ملل گفته از آنجا که این مینها توسط هر کسی که پا روی آنها گذاشته یا محل آنها را حفر کند فعال می‌شوند، به شکل کورکورانه‌ای کشنده بوده و احتمالا بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند.همچنین درگیری‌های میدانی نیز دومین عامل اصلی تلفات غیرنظامیان بوده و اگر درگیری برای کنترل افغانستان به مناطق شهری کشیده شود ممکن است این ارقام هر چه بیشتر بالا بروند.
در این گزارش عنوان شد: بخش عمده درگیری در میدان نبرد در ماه‌های مه و ژوئن به عنوان مرگبارترین ماه‌ها، در خارج از شهرها و در مناطق با سطوح جمعیتی نسبتا پایین رخ دادند. سازمان ملل شدیدا نگران است که در صورت اجرای اقدامات نظامی شدید در مناطق شهری با تراکم جمعیتی بالا، تبعات فاجعه باری برای غیرنظامیان افغان به بار بیاید.
همچنین قتلهای هدفمند غیرنظامیان از سوی تروریست ها هم سومین دلیل عمده تلفات و بعد از آن هم حملات هوایی ارتش افغانستان بوده‌اند. تعداد حملات هوایی در شش ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به سطوح مربوط به سال ۲۰۲۰ بیش از سه برابر شده و به بیش از ۴۲۵۰ ماموریت رسیده و تلفات غیرنظامیان از بابت این حملات هم دو برابر شده است.
سازمان ملل همچنین به طرح نگرانی جدی نسبت به تخریب و غارتگری در ماه‌های مه و ژوئن در مناطقی که تحت کنترل طالبان در آمدند، پرداخت. بر اساس این گزارش اهداف شامل “خانه‌های غیرنظامیان، مدارس، کلینیکها، برجکهای برق و تلفن همراه، تاسیسات تامین آب شهر، پلها، فروشگاهها و آپارتمانهای مسکونی بوده‌اند.”

 

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.