stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 384299
  • 04 مرداد 1400 - 15:03
0

مشکل کارمند وزارت خارجه اسرائیل درباره ایران

قلم | qalamna.ir :
گروه بین الملل: رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل، شاباک، همراه با پلیس و نهاد «تحقیقات بین‌الملل» این کشور یک کارمند وزارت امور خارجه را به ظن سفر به ایران بازداشت و از او بازجویی کردند.در متن یکسانی که در تمامی رسانه‌های اسرائیل منتشر شده، آمده است که این شهروند اسرائیلی مدتی زیر بازجویی نیروهای شاباک بوده و دادستانی نیز از ماجرا خبر داشته است.بر اساس این بیانیه که ظاهرا متن ارائه شده از سوی شاباک به رسانه‌های اسرائیلی است، این کارمند وزارت خارجه در دوران دانشجویی خود و پیش از آن‌که در این وزارتخانه استخدام شود، به ایران سفر کرده بود.در گزارش رسانه‌ها افزوده شده که سفر او «کوتاه» بوده است.این بیانیه افزوده است که دادگاه شهر ریشون لتسیون در حومه تل‌آویو دوره بازداشت این فرد را برای تکمیل بازجویی تمدید کرد اما روز ۱۹ خرداد اجازه آزادی مشروط او را ضمن قرار دادن محدودیت‌هایی، صادر کرد.
بر اساس این بیانیه، دادستانی استان اورشلیم در حال حاضر ارائه کیفرخواست علیه وی را بررسی می‌کند. دادگاه ذکر نام وی را در رسانه‌ها ممنوع کرده است.
اشاره‌ای به زمان سفر و جزئیات بازجویی از این کارمند وزارت خارجه نشده است و همچنین از متن بیانیه مشخص نیست که این شهروند از کی به استخدام وزارت امور خارجه در آمده و چه وظیفه‌ای داشته است.از مطلب کوتاه منتشره در رسانه‌های اسرائیل چنین بر می‌آید که این کارمند وزارت خارجه یک فرد جوان است که به احتمال قوی تابعیت دستکم یک کشور دیگر را دارد.
بر اساس قوانین اسرائیل ظاهرا تا یک دهه پیش ایران هنوز رسما «کشور دشمن» محسوب نمی‌شد و هنوز نیز معلوم نیست که آیا سفر یک شهروند دو یا چند تابعیتی به ایران، می‌تواند در ردیف نقض قوانین اسرائیل باشد یا نه.این در حالی است که در مواردی افرادی، حتی از میان چهره‌های سرشناس اسرائیلی،‌ با استفاده از گذرنامه یک کشور دیگر به ایران سفر کرده و در باره آن نیز گزارش علنی منتشر کرده‌اند.بوعاز بیسموت، روزنامه‌نگاری که بعدها سردبیر روزنامه «اسرائیل هیوم» روزنامه اصلی طرفدار بنیامین نتانیاهو شد، با استفاده از گذرنامه اروپایی به ایران رفته بود.  بیسموت حتی بعد از آن سفر، به عنوان سفیر اسرائیل در موریتانی منصوب شد.اورلی ازولایی، روزنامه‌نگار روزنامه یدیعوت آخرونوت نیز چند سال پیش به ایران سفر کرد و سلسله گزارش‌هایی درباره این سفر در روزنامه خود منتشر کرد.الداد بک، روزنامه‌نگار دیگر اسرائیلی، با استفاده از گذرنامه یک کشور اروپایی در سال ۲۰۱۳ برای دومین بار در طول چند سال، به ایران رفت و او نیز خاطرات خود را منتشر کرد. اما هیچ‌ کدام از آن‌ها بازداشت و بازجویی نشدند.
با این حال، انتشار خبر بازداشت و بازجویی یک کارمند وزارت خارجه به دلیل سفر «کوتاه» او به ایران در ایام دانشجویی‌ و پیش از آن‌که کارمند دولت اسرائیل شود، بار دیگر حساسیت چشمگیر دستگاه امنیت اسرائیل را نسبت به احتمال نفوذ ارگان‌های اطلاعاتی ایران در میان اسرائیلی‌ها نشان می‌دهد.
آخرین مورد از این نوع رویدادها هفته گذشته بود که تایید شد یعقوب ابوالقیعان، یک کلان سرمایه‌دار از میان اعراب بدوی، به ظن ارتباط با حیدر المشهداوی، یک شهروند عراقی- لبنانی، در مظان «جاسوسی» برای ایران قرار گرفته و پس از مدت‌ها بازجویی از وی در بازداشتگاه‌های شاباک، بدون آن‌که به وکیل دسترسی داشته باشد، علیه او کیفرخواست صادر شده است.
 القیعان، ۴۷ ساله، که یک فعال سیاسی و اجتماعی نامدار نیز بود، دو سال پیش از سوی یک حزب یهودی به رهبری وزیر دفاع پیشین، نامزد احراز نمایندگی مجلس اسرائیل شد و دارای ارتباطاتی گسترده با وزیران دفاع کنونی و پیشین و سایر مقامات این کشور بود.سازمان امنیت اسرائیل گفته بود که حیدرالمشهداوی، نه یک بازرگان عادی در کشورهای عرب، بلکه رابط ایران بوده است.
خرداد ماه امسال نیز یاسمین جابر، کتابدار فلسطینی دانشگاه عبری اورشلیم، پس از محاکمه طولانی و بازداشت ۱۱ ماهه، به اتهام «ارتباط با عوامل حزب‌الله» به دو سال و نیم حبس محکوم شد. کیفرخواست اولیه،  جابر را به آمادگی برای بسیج اعراب ساکن اسرائیل به همکاری با شاخه قدس سپاه پاسداران متهم کرده بود.
خانواده و وکلای  جابر گفتند که شاباک نتوانست این اتهام را ثابت کند و او تنها به دلیل مکاتبات در فیسبوک و واتساپ به حبس محکوم شد.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.