stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 383129
  • 31 تیر 1400 - 14:45
1

حل مشکل اشتغال با تبدیل آموزش‌های مهارتی به گفتمان ملی

حل مشکل اشتغال با تبدیل آموزش‌های مهارتی به گفتمان ملی
فارس_ مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس:اگر بخواهیم مشکل اشتغال را در کشور حل کنیم باید بحث آموزش‌های مهارتی تبدیل به گفتمان ملی شود.
قلم | qalamna.ir :

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس، گفت:تبدیل نشدن مهارت به گفتمان ملی از عمده‌ترین مشکلات ما به شمار می‌رود و اگر بخواهیم مشکل اشتغال را در کشور حل کنیم باید بحث آموزش‌های مهارتی تبدیل به گفتمان ملی شود.
حشمت کوشکی افزود: برای تبدیل شدن مهارت به گفتمان، کار فرهنگی و اجتماعی نیاز است و جامعه ما باید قبول کند که تنها مؤلفه‌ای که می‌تواند جامعه را نجات دهد توجه به بحث آموزش‌های مهارتی، فنی و حرفه‌ای است.
کوشکی با تأکید بر اینکه در سطح جامعه باید تغییر نگرش اتفاق بیفتد، گفت: آموزش و پرورش، دانشگاه ها، خانواده‌ها و به طور کلی جامعه ما باید توجه بیشتری نسبت به بحث آموزش‌های مهارتی داشته باشد.
وی عنوان کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته در آینده‌ای نه چندان دور ۶۵ درصد از دانش آموزان با مشاغلی برخورد خواهند کرد که هیچ آشنایی با این مشاغل ندارند.
کوشکی با اعتقاد به اینکه آموزش‌های مهارتی باید از سنین پایه آغاز شود اظهار داشت: تغییر در جامعه ایجاد می‌شود و باید قبول کنیم که آموزش‌های فنی و مهارتی می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کند.
وی با بیان اینکه در صیانت از مشاغل مداومت بر مهارت آموزی یک ضرورت است و توجه به مهارت آموزی از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: برای تبدیل شدن مهارت به گفتمان باید در سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه تغییراتی ایجاد شود و مدرک گرایی محض کنار گذاشته شود.
کوشکی گفت: گواهینامه‌هایی که اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای صادر می‌کند از کد بین المللی برخوردار است و دارای اعتبار جهانی است. آموزش‌ها در بخش دولتی به صورت کاملا رایگان است. در واقع ۷۵ درصد آموزش‌ها به صورت عملی است و تنها ۲۵ درصد از آموزش‌ها به صورت تئوری ارائه می‌شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس ادامه داد: دامنه آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بسیار فراگیر، متنوع و متناسب با نیاز بازار و اقشار و گروه‌های مختلف است و در ارائه آموزش‌ها هیچ محدودیتی از نظر سنی و جنسیتی نداریم.
وی بیان داشت: در سطح استان فارس در ۵۰ مرکز دولتی و ۷۲۰ آموزشگاه آزاد فعالیت داریم و اقدام به ارائه آموزش در دانشگاه ها، پادگان ها، زندان ها، کمپ ها، سکونتگاه ها، عشایر، روستاها، صنایع، صنوف کرده ایم.
کوشکی اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همکاری و تعامل بسیار خوبی با دانشگاه‌ها داشته است و در تلاش هستیم تا شرایط مطلوبی را برای ایجاد تغییراتی در بحث سرفصل‌های آموزشی، تدوین استاندارد‌ها و کمک به تألیفات، تربیت معلمان و همچنین دسترسی به مراکز کارگاهی مشترک فراهم کنیم.
وی اظهار داشت:در بحث آموزش حدود ۴۹هزار و ۵۹۳ دوره معادل ۹میلیون و ۳۳۷هزار و ۲۰۵ نفر ساعت و در بخش خصوصی ۳۹ هزار و ۵۰۷ نفر دوره معادل ۷میلیون و ۳۵۸هزار و ۶۵۵ نفر ساعت سال گذشته برگزار شده است. همچنین حدود ۴۳هزار و ۹۲۱ نفر در آزمون‌های ما شرکت کردند و نزدیک به ۷۰درصد از این شرکت کنندگان توانستند گواهینامه‌های خود را دریافت کنند.
کوشکی به افتخارات کسب شده توسط این اداره کل در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و یادآور شد: کسب ۳۳درصد از مقام‌های برتر کشوری توسط مربیان و رؤسای مراکز استان فارس، کسب ۶۰ درصد از مقام‌های برتر کشوری در اولین جشنواره فیلم‌های کوتاه آموزشی مرکز تربیت مربی کرج، کسب مقام برتر در برگزاری دوره‌های بازآموزی مربیان در کشور، کسب مقام برتر در تدوین و بازنگری استاندارد‌های آموزشی و کسب رتبه نخست کشور در زمینه تولید ماسک برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا از مهمترین افتخارات کسب شده توسط این اداره کل به شمار می‌رود.
وی در مورد برنامه‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس در سال ۱۴۰۰ گفت: تقویت آموزش‌های مهارتی مبتنی بر حضور در محیط واقعی کار با هدف پشتیبانی‌های پایدار از نظام‌های تولید و توسعه گفتمان مهارتی در سطح جامعه از شاخص‌ترین برنامه‌های این اداره کل به شمار می‌رود. در واقع ما از این طریق به دنبال نهضت مهارت افزایی هستیم.
کوشکی توسعه و تقویت دپارتمان‌های ملی صنایع دستی و مهارت‌های دیجیتال مبتنی بر نیاز‌ها و ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای را از دیگر برنامه‌های این اداره کل دانست و افزود: سیاستگذاری برای حرکت به سمت تربیت نیروی انسانی چند مهارتی با رویکرد ارائه آموزش‌های تلفیقی سخت و نرم و همچنین توسعه مدل آموزش‌های دوگانه با هدف تقویت مشارکت بین بخشی برای تربیت نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی را در دستور کار داریم.

وی بیان داشت: توسعه آموزش‌های مهارتی مبتنی بر سند توسعه مهارتی استان، ایجاد ظرفیت‌های جدید در حوزه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای، استفاده از ظرفیت علمی پارک‌های علم و فناوری و پردیس شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد بانک جامع محتوای آموزشی الکترونیکی در زمینه تقویت آموزش‌های مجازی و تلفیقی با هدف توسعه دولت الکترونیک نیز از دیگر برنامه‌های ما به شمار می‌رود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.