stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 383019
  • 30 تیر 1400 - 18:48
1

کرونا باعث مرگ ایده‎ های ناب می‌شود

قلم | qalamna.ir :
تینا بخشی طراح گریم نمایش «مطلق» که تا قبل از تعطیلی شهر تهران در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه بود درباره طراحی گریم این اثر نمایشی و همکاری با راد پورجبار کارگردان نمایش گفت: راد پورجبار سال ۹۷ برای من چهارچوبی از متن و طرح اولیه نمایش «مطلق» را ارسال و در چندین مرحله در فواصل متفاوت متن را تکمیل کرد. من از ایده اجرایی این اثر خوشم آمد و با حضور در تمرینات نمایش که از زمستان ۹۸ در سوله‌ای خارج از محدوده تهران آغاز شده بود به کلیتی درباره طراحی گریم نمایش رسیدیم.
وی ادامه داد: در نهایت به دلیل تاخیر چند باره زمان اجرا به علت بحران کرونا، تم اصلی گریم حفظ شد در صورتی که عوض شدن بازیگران نیز تغییرات زیادی در طراحی اولیه گریم صورت داد اما این طولانی شدن تمرینات باعث شد ایده‌های جدید نیز به کار وارد شود.
کرونا باعث مرگ ایده‎های ناب می‌شود/تاثیر تعطیلی‌ها بر گریم بازیگر
وی با اشاره به همکاری با کارگردانان کار اولی در تئاتر یادآور شد: من اصولاً با کارگردانان کار اولی زیاد کار کردم و هر بار هم پشیمان شدم چون کارگردانان کار اولی در روند گریم و طراحی دخالت می‌کنند و به این ترتیب روند کار فرسایشی می‌شود، در حالی که تجربه کافی در این زمینه ندارند اما راد پورجبار به من اعتماد کرد. ما در جلسات متعددی گفتگو کردیم و به یک ایده مشترک نزدیک شدیم. او دست من را به عنوان طراح باز گذاشت تا آنچه را که اصولی‌تر است اعمال کنم. همواره در عین اهمیت به طراحی گریم به بازیگرانش هم فکر می‌کرد و راحتی آنان در گریم برایش ملاک بود که بی شک این سطح از رفتار حرفه‌ای به تجربه سال‌ها بازیگری‌اش هم مرتبط است.
کرونا باعث مرگ ایده‎های ناب می‌شود/تاثیر تعطیلی‌ها بر گریم بازیگر
بخشی درباره نقش گریم در فضاسازی نمایش بیان کرد: ما در شهری هستیم که زمان و مکان ندارد و با کاراکترهایی مواجهه هستیم که تماشاگر در وهله اول نباید ذهنیتی مبنی بر موقعیت جغرافیایی یا زمانی در تاریخ از آنها داشته باشد که این نقطه مهمی در طراحی گریم این نمایش بود. در طراحی گریم کاراکتر دختر غریبه نیز باید همذات پنداری با تماشاگر رعایت می‌شد. در کلیت طراحی گریم این اثر از فرم‌های به اصطلاح «فشن» استفاده کردم و به همین دلیل در خطوط ریش و سبیل بازیگران مرد و فرم گریم چهره بازیگران زن تلاش کردم خط نرمال «فشن» شکسته بشود و از سیر روتین گریم این روزها فاصله بیشتری بگیرد به همین دلیل چندین جلسه تست گریم داشتیم و با بازیگران در تعامل بودیم تا خروجی بهتری داشته باشیم.
کرونا باعث مرگ ایده‎های ناب می‌شود/تاثیر تعطیلی‌ها بر گریم بازیگر
وی در پایان درباره آسیبی که بحران کرونا به آثار نمایشی وارد آورده است، گفت: وقتی اثر نمایشی دچار تعطیلی می‌شود ناخودآگاه کارگردان یا بازیگر هر چقدر هم تمرینات و یا اجرایشان متوقف شود، ذهن شان همچنان درگیر می‌ماند و مدام خودشان را حلاجی می‌کنند اگرچه ممکن است ایده‌های بهتری در این پروسه زاده شود اما همزمان ممکن هست که به مرگ ایده‌های نابی هم ختم شود. از طرف دیگر این تعطیلی‌های ناگهانی به گریم یک اثر نمایشی هم آسیب جدی می‌زند چون ناچاریم مدام تغییراتی را در گریم کار اعمال کنیم. در نمایش «مطلق» گروه تولید ناچار به تغییر بازیگر شدند که به تبع مجبور به طراحی مجدد گریم شدیم و سمت و سوی گریم نیز کمی دست خوش تغییر شد. اساساً از آنجایی که تکنیک اصلی طراحی گریم این اثر فشن بود، می‌بایست مدام با مد به روز می‌شدیم.
تینا بخشی طراحی گریم نمایش‌های «این یک پیپ نیست»، «بی پدر»، «مانستر»، «اسب»، «قرب آن گاه»، «قورباقاف» و … را در کارنامه کاری خود دارد.

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.