stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 381032
  • 23 تیر 1400 - 15:09
1

دست و پنجه نرم کردن “هابل” با مرگ

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: ناسا می‌گوید ممکن است “هابل” توسط رایانه پشتیبان خود زنده بماند، و اگر این روش کار کند، ناسا احتمالا آن را به مدار بالاتری خواهد برد. براساس یک پست به اشتراک گذاشته شده در وبسایت رسمی ناسا، این آژانس فضایی به تازگی یک بررسی کامل سیستمی را برای ارزیابی عوامل بالقوه و خطرات موجود در سوئیچ “هابل” به نسخه پشتیبان خود انجام داده است که ممکن است در اواخر این هفته انجام شود و احتمالا بتواند زندگی این تلسکوپ فضایی را نجات دهد.
 

ناسا همچنان در حال تحقیق بر روی تلسکوپ فضایی تاریخ‌ساز “هابل” است تا علت اصلی مشکل رایانه بار مفید آن را که منجر به خاموش شدن آن شده است، کشف کند.رایانه “هابل” ماه گذشته روز یکشنبه ۱۳ ژوئن به دلیل عملکرد نامناسب و ایجاد مشکل در ماژول حافظه، به حالت تعلیق درآمد. این آخرین مورد از مشکلات جزئی و عمده‌ای بود که این تلسکوپ پیر از زمان شروع کار خود و بسط درک ما از جهان پس از پرتاب موفقیت آمیز در سال ۱۹۹۰ با آن روبرو شد که همچنان حل نشده باقی مانده و امید کمی نسبت به ادامه فعالیت آن وجود دارد.

با فهمیدن خرابی “هابل”، کنترل کننده‌های پرواز ناسا در مرکز پرواز فضایی “گادرد” در مریلند وارد عمل شدند و برای راه اندازی مجدد رایانه آن تلاش کردند. اما متأسفانه، همان روز بار دیگر خاموش شد و تاکنون در حالی که مهندسان و دانشمندان به طور شبانه‌روزی برای احیای آن کار می‌کنند، همچنان آفلاین است.یکی از نمایندگان ناسا گفت: هیچ جدول زمانی مشخصی برای آنلاین شدن مجدد رایانه هابل وجود ندارد، اما ناسا چندین گزینه را برای نجات این تلسکوپ فضایی دنبال می‌کند.

یکی از راه‌ها، سوئیچ “هابل” به رایانه پشتیبان آن است. بنابراین ناسا در حال آماده شدن برای انجام این کار است که شامل یک روند و آزمایش چند روزه برای فعال سازی سخت افزار پشتیبان در این تلسکوپ فضایی است.
البته با توجه به سن زیاد “هابل” و اینکه تاکنون هم بسیار بیشتر از عمر برنامه‌ریزی شده خود فعالیت کرده، لازم به یادآوری است که ناسا قبلاً برنامه‌ریزی کرده بود تا این تلسکوپ فضایی را کنار بگذارد و با تلسکوپ فضایی جدید “جیمز وب” که قرار است اواخر امسال پرتاب شود، به رصد جهان هستی ادامه دهد.

تلسکوپ فضایی “جیمز وب” با وجود سال‌ها تأخیر در پرتاب، به عنوان جانشین “هابل” شناخته می‌شود. این تلسکوپ پس از پرتاب بسیار دور از زمین مستقر خواهد شد و این بدان معناست که تعمیر و ارتباط با آن نیازمند منابع و ابزار لجستیکی بسیار بیشتری است.اکنون امیدواریم وقتی ناسا سیستم رایانه پشتیبان “هابل” را فعال می‌کند، این تلسکوپ بار دیگر آنلاین شود که اگر چنین نشود، ممکن است ناسا آن را برای ورود نهایی به موقعیت اولیه خود منتقل کرده و آن را در جو زمین بسوزاند.

اما اگر این “هابل” از این ماجرا جان سالم به در ببرد و از مصیبت تابستان ۲۰۲۱ زنده بیرون بیاید، قادر خواهد بود چندین مطالعه پیشگامانه دیگر را به پایان برساند و ممکن است ناسا آن را به مدار بالاتری ببرد تا به رصدهای نجومی انقلابی خود برای چند دهه دیگر ادامه دهد.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.