stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 381023
  • 23 تیر 1400 - 15:03
1

“شقاقل آبی”؛ موثر در ترمیم زخم دیابتی‌ها

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: از برگ گیاه “شقاقل آبی” می‌توان جهت ترمیم زخم در افراد دیابتی استفاده کرد و ضماد تمام قسمت‌های گیاه برای شستشوی بثورات و عفونت پای ورزشکاران و همچنین تسکین دردهای روماتیسمی کاربرد دارد. دکتر مریم مومنی با بیان اینکه شقاقل آبی با نام علمی berula angustifolia از خانواده چتریان یاumbelliferae  است، گفت: نام محلی این گیاه در ایلام، پاغازه است که گیاهی چند ساله، آبزی یا نیمه آبزی است.

در فلور غنی استان ایلام، شقاقل آبی در دره کلم و شهر ایلام وجود دارد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده می‌توان از برگ گیاه شقاقل آبی جهت ترمیم زخم در افراد دیابتی استفاده کرد و از ضماد تمام قسمت‌های گیاه برای شستشوی بثورات و عفونت پای ورزشکاران و همچنین تسکین دردهای روماتیسمی استفاده می‌شود.
 

مدیر پژوهش جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام با بیان اینکه اسانس این گیاه حاوی مقدار قابل توجه‌ای پلی استیلن است، افزود: پلی استیلن‌ها دارای اثرات ضد قارچ، ضد باکتری و دارای خواص ضد آلرژی و ضد التهابی هستند. روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام، مومنی تاکید کرد: تحقیقات نشان می‌دهد، شقاقل آبی دارای ترکیبات سمی است و از این گیاه به صورت خوراکی استفاده نمی‌شود.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.