stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 381016
  • 23 تیر 1400 - 14:27
1

کنترل مجرمان حرفه‌ای ومدیریت جرایم خشن اولویت دادگستری و پلیس کرمانشاه

کنترل مجرمان حرفه‌ای ومدیریت جرایم خشن اولویت دادگستری و پلیس کرمانشاه

کرمانشاه- - شناسایی مجرمان و اوباش خطرناک و نظارت روزانه بر آنها، جمع‌آوری سلاح‌های سرد از خیابان‌ها، پای کار آوردن نهادهای فرهنگی بی‌برنامه، شناسایی و مدیریت اختلافات پیش از تبدیل به جرایم بزرگ و خشن و ارتباط مستمر با رسانه‌ها از مهمترین مصوبات جلسه مشترک دستگاه قضایی و پلیس کرمانشاه بود.

قلم | qalamna.ir :

به‌ گزارش خبرنگار رییس‌کل دادگستری استان کرمانشاه روز چهارشنبه میزبان جلسه‌ای با عنوان «کنترل مجرمان حرفه‌ای و مدیریت جرایم خشن» بود که در آن همه مقامات ارشد قضایی و انتظامی استان حضور داشتند تا راهکارهایی برای مهار سرکشی مجرمان پرخطر در استان بیاندیشند و امنیت و آرامش بیشتری را برای شهروندان تأمین کنند.

در ابتدای جلسه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به بازتاب منفی انتشار فیلم جرایم خشن و درگیری‌ها در فضای مجازی گفت: این موضوع امنیت روانی شهروندان را به خطر می‌اندازد.

«شهرام کرمی» افزود: انعکاس فیلم و تصاویر جنایات و جرائم خشن بیشتر با هدف شهرت‌طلبی یا اغراض شخصی صورت می‌گیرد که متأسفانه در استان کرمانشاه نمود زیادی دارد و لازم است درباره آن چاره‌اندیشی شود.

ضرورت اطلاع‌رسانی به‌ موقع

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این زمینه بر ضرورت اطلاع‌رسانی به‌ موقع دستگاه قضایی و پلیس درباره وقوع جرایم تاکید و اظهار کرد: اگر درباره جرائم خشن که بازتاب گسترده‌ای در جامعه دارند، به موقع اطلاع‌رسانی و روشنگری شود، جلوی شکل‌گیری و گسترش شایعه و اخبار کذب گرفته خواهد شد.

قادری گفت: انتظار مردم از دستگاه قضایی و پلیس این است که همانگونه که پیش‌تر اعلام‌شده، جرائم خشن به‌عنوان خط‌قرمز تلقی و با مجرمان به‌سرعت و قاطعیت برخورد شود.

او چندین پیشنهاد را هم در این زمینه مطرح کرد از جمله تشکیل تیم واکنش سریع پلیس برای رسیدگی به حوادث فوری و جرایم خشن، تعیین شعب ویژه برای مجرمین خطرناک، تسریع در رسیدگی به پرونده جرایم خشن، طراحی برگ کیفرخواست ویژه درباره این جرایم، رسیدگی خارج ‌از نوبت و ایجاد سیاست واحد در برخورد با جرائم خشن، اجرای کامل قانون درباره جرائمی که مطالبه جامعه است و اطلاع‌رسانی مرحله به مرحله درباره پرونده جرایم خشن.

کنترل مجرمان حرفه‌ای ومدیریت جرایم خشن اولویت دادگستری و پلیس کرمانشاه

نهادهای پرهزینه و پرتعداد فرهنگی بی‌برنامه ‌اند

قادری همچنین بر ضرورت و اهمیت اقدامات فرهنگی و آموزشی هم تاکید کرد و گفت: نهادها و مسئولان پر هزینه و پرتعداد فرهنگی هیچ برنامه و دستور کاری برای آموزش و فرهنگ‌سازی در استان درباره کنترل خشم، بالا بردن آستانه تحمل، ترویج نگرش مهربانی و گفت و گو ندارند که لازم است آن‌ها هم براساس تکلیف قانونی پای کار بیایند و به وظیفه خود عمل کنند.

رییس دادگستری شهرستان کرمانشاه دیگر سخنران امروز بود که تاکید کرد: کار پلیس با دستگیری مجرم تمام نمی‌شود و لازم است که تا اجرای حکم، پیگیر پرونده باشد.

«بهمن مرادی‌فر» همچنین از عرضه گسترده سلاح سرد در سطح اماکن عمومی انتقاد کرد و گفت: این موضوع تصور قانونی بودن آن را ایجاد می‌کند در حالی‌ که طبق قانون تولید و فروش سلاح سرد و آلات جرم ممنوع است.

او همچنین پیشنهاد داد که با کمک مجمع نمایندگان استان طرحی برای اصلاح قانون مجازات سرقت تهیه و افزایش مجازات سرقت پیگیری شود.

همکاری دستگاه قضا و پلیس با رسانه‌ها بیشتر شود

«اطلاع‌رسانی به‌موقع و روشنگری پلیس و دستگاه قضایی بلافاصله پس‌از وقوع جرائم خشن و مهم می‌تواند سبب جلوگیری از انتشار شایعات و خبرهای جعلی شود اما اگر در این زمینه تعلل کنیم، شهروندان به سراغ اخبار غیردقیق خواهند رفت»؛ این را معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مطرح کرد.

«حمید بهرام‌زاده» گفت: لازم است که همکاری دستگاه قضایی و پلیس با رسانه‌ها هم بیشتر شود و از ظرفیت آن‌ها برای آگاه‌سازی افکار عمومی استفاده شود.

او همچنین با اشاره به ممنوعیت استفاده از سلاح سرد(قمه، قداره و…) و تعیین مجازات محاربه برای آن عنوان کرد: لازم است که مجازات استفاده از سلاح سرد به‌صورت گسترده به اطلاع مردم رسانده شود و آن‌ها مطلع شوند که ارتکاب جرم با سلاح سرد حتی می‌تواند مجازات اعدام را هم در پی داشته باشد.

«حسین مظهری»، سرپرست دادگاه‌های تجدیدنظر استان کرمانشاه نیز از اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی به جرائم خشن خبر داد و گفت: معمولاً در هر ماه دو یا سه جرم خشن و بزرگ در استان رخ می‌دهد که می‌توان آن را از ابتدا تا اجرای حکم مدیریت کرد اما در این زمینه لازم است همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، انتظامی و قضایی با همکاری پرونده‌ها را پیگیری و مدیریت کنند.

کنترل مجرمان حرفه‌ای ومدیریت جرایم خشن اولویت دادگستری و پلیس کرمانشاه

ضرورت برخورد قضایی قاطع و سریع با مجرمان خطرناک

در ادامه جلسه، فرماندهان انتظامی استان به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند. فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه بر ضرورت برخورد قضایی قاطع و سریع با مجرمان خطرناک تاکید کرد و گفت: نباید چنین احساسی در مجرمان ایجاد شود که تسلط و مدیریتی بر آنان وجود ندارد زیرا این‌موضوع سبب تکرار جرم و نارضایتی مردم خواهد شد.

سرهنگ «علیرضا دلیری» گفت: دیدگاه مدیران ارشد قضایی استان درباره جرائم خشن «برخورد قاطع با مجرمان» است اما ضروری است که این دیدگاه در بدنه قضایی استان نمود بیشتری پیدا کند.

او همچنین به تکلیف حدود ۳۲ دستگاه استان در پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: متأسفانه دستگاه‌های متولی پای کار نیستند و اراده‌ای هم برای اجبار آن‌ها به انجام تکلیف وجود ندارد.

«نصرت‌الله مرادی»، مدیرکل امنیتی استانداری کرمانشاه هم در این جلسه پیشنهاد داد که «شورای فضای مجازی استان» متشکل از کمیسیون‌های زیرمجموعه شورای تأمین ایجاد شود و پرونده‌های جرائم مهم به یک شعبه خاص دادگستری سپرده و پیگیری شود.

به یک نسخه ویژه و واحد نیاز داریم

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه هم با بیان این‌که ۸۰ درصد جرائم استان در مرکز آن رخ می‌دهد، گفت: امنیت یک موضوع پویا و هر لحظه نیازمند تولید، تأمین و حفظ است و علاوه‌بر پلیس ده‌ها دستگاه دیگر و خود شهروندان هم در آن نقش دارند.

سردار «علی‌اکبر جاویدان» با بیان این‌که قدرت کشف و انگیزه ناجا درباره مواجهه با جرایم استان بالا است، افزود: البته مشکلات متعدد معیشتی، بیکاری، تورم، اعتیاد و درگیری‌های ذهنی در استان وجود دارد و از سوی دیگر بسیاری از جرایم قابل‌پیش‌بینی نیست به ‌همین دلیل مواجهه با آن‌ها سخت و پیچیده ‌است.

او بر اهمیت و ضرورت برنامه‌های فرهنگی و آموزشی هم در استان تاکید و اظهار کرد: مقابله و مجازات مجرمان حرفه‌ای و خطرناک نیازمند وحدت و انسجام دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه است و ما در این زمینه باید یک نسخه واحد را مبنای کار خود قرار دهیم.

به گفته‌ او مجرمان حرفه‌ای و خطرناک تعداد محدودی هستند که مقابله با آنان نیازمند یک نسخه ویژه است.

فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه همچنین با تاکید بر ضرورت مدیریت فضای مجازی استان عنوان کرد: متأسفانه جرایم خشن بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی استان پیدا می‌کنند و گاهی حتی اتفاقات و جنایات واقع‌شده در دیگر استان‌ها، به اسم کرمانشاه منتشر می‌شود بدون توجه به اینکه تکرار این موضوع سبب ایجاد احساس ناامنی در استان می‌شود درحالی‌که سطح امنیت در کرمانشاه و از بسیاری از استان‌ها بالاتر است.

کنترل مجرمان حرفه‌ای ومدیریت جرایم خشن اولویت دادگستری و پلیس کرمانشاه

شناسایی و مدیریت اختلافات پیش‌از وقوع جرم

جمع‌بندی جلسه را رییس‌کل دادگستری استان کرمانشاه انجام داد که محور سخنانش «شناسایی و مدیریت اختلافات در سطح جامعه پیش‌از تبدیل آن‌ها به جرم» بود.

«پرویز توسلی‌زاده» تاکید کرد که تمام اختلافات نقاط روستایی و شهری استان که ظرفیت تبدیل به جرائم بزرگ را دارند باید شناسایی، مدیریت و به سازش ختم شوند.

او در این زمینه بر ضرورت اهمیت ارتباط با اقشار مختلف مردم تاکید و اظهار کرد: در همین زمینه طی ۱۸ ماه گذشته مقامات ارشد قضایی استان با بیش‌از ۱۰۶ هزار نفر از شهروندان ملاقات کرده‌اند و بسیاری از اختلافات در جریان همین ملاقات‌ها شناسایی و پیش‌از تبدیل به جرم به سازش ختم شده‌است.

به گفته‌ او در سال گذشته حدود ۴۷۰ هزار پرونده وارد دادگستری استان شده‌است که ۳۰ درصد از آن‌ها مربوط به اختلافات خانوادگی بوده؛ بیشتر این پرونده‌ها هم ظرفیت تبدیل به جرائم مهم و بزرگ را دارد بنابراین لازم است که این نوع اختلافات شناسایی و پیش‌از آن که در قالب جرائم خشن و بزرگ بروز کند، مدیریت شود.

جمع‌آوری سلاح‌های سرد از فضای عمومی

در پایان جلسه چند مصوبه برای تسهیل در کنترل مجرمان خطرناک و حرفه‌ای و جلوگیری از بروز جرائم خشن و مهم به تصویب رسید. از جمله: تسریع در روند دستگیری‌ها و کاستن از مسیر بروکراسی، مدیریت فضای مجازی و رصد و پیگیری اوباشگری و سلاح فروشی در این فضا، برگزاری میزگرد قانون به‌صورت دو هفته یک‌بار با حضور مقامات قضایی و انتظامی، تدوین راهکارهایی برای دستگیری مجرم در صحنه جرم به‌منظور اثرگذاری بیشتر اقدامات پلیس، اجرای ماهانه طرح‌های انتظامی و لغو هرگونه تسهیلات و مرخصی برای مجرمین خطرناک.

کنترل مجرمین حرفه‌ای و خطرناک هم دیگر مصوبه جلسه امروز بود که رییس‌کل دادگستری استان کرمانشاه درباره آن گفت: باید با کار اطلاعاتی و شناسایی دقیق همه مجرمین خطرناک شناسایی و تحت نظارت قرار بگیرند و در این‌ راستا رؤسای کلانتری مجاز به احضار روزانه این افراد هم هستند.

توسلی‌زاده همچنین بر ضرورت جمع‌آوری آلات جرم و سلاح‌های سرد که با هدف مجرمانه تولید و عرضه می‌شوند نیز تاکید کرد و گفت: طبق قانون باید این آلات جرم از فضای عمومی برچیده شود.

او در پایان با تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و زحمات مجموعه نیروی انتظامی استان کرمانشاه گفت: انتظامی استان یک نهاد موفق است و عملکرد آن قابل دفاع است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.