stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 380022
  • 19 تیر 1400 - 15:09
0

ویروس کرونا و گرایش به مصرف مواد مخدر؟

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: در ابتدای شروع شیوع کرونا، بسیاری از اتفاق‌های عجیب و غریب به وقوع پیوسته، مثلا برخی به بهانه تقویت سیستم ایمنی بدن برخی میوه و صیفی‌جات را گران کردند، برخی هم اصلا کرونا را قبول نداشتند و جالب اینجاست برخی معتقد بودند که مواد مخدر می‌تواند بدن را در برابر کرونا، محافظت کند، بنابراین گرایش به سمت و سوی مواد مخدر و الکل، افزایش یافت.

سرهنگ دوم قاسم گرجی کارشناس اطلاع رسانی پلیس مازندران، در یادداشتی با عنوان “کرونا و گرایش به مصرف مواد مخدر”، به این نکته اشاره کرده است که، برخلاف تصور بسیاری از افراد که مصرف کنندگان مواد مخدر از چنگال کرونا در امان هستند،اما واقعیت خلاف این باور است.

وی در این یادداشت معتقد است، ماههای نخست هجوم کرونا به جامعه بشری، در حالی که غافلگیری عجیبی سراسر جهان را فرا گرفته و دانشمندان و محققان علوم پزشکی کمترین اطلاعاتی در مورد این ویروس نداشته و تنها در پی اطلاع رسانی برای عموم در خصوص پیشگیری از ابتلاء به آن را در دستور کار خود قرار داده بودند،برخی شایعات مثل عدم ابتلای معتادان به مواد مخدر به ویروس کرونا و یا تاثیر مشروبات الکلی بر پیشگیری از ابتلاء به این ویروس ذهن مردم را درگیر خود کرده بود.

 

این کارشناس اطلاع رسانی پلیس مازندران به این نکته اشاره کرده است، در حالی که جامعه ما همچنان در شوک به سر می برد، خبر مرگ و میر ناشی از مصرف الکل به بهانه پیشگیری از ابتلاء به کرونا غافلگیری دیگری بود که جامعه ما را به خود مشغول کرد و نگرانی عجیبی به دل مردم راه داد.

گرجی با اشاره به اینکه در خوزستان و تهران تعدادی از مصرف کنندگان الکل به کام مرگ کشانده و تعدادی دیگر نیز بینایی خود را از دست داده و خیلی ها نیز دچار اختلالات گوارشی شدند، معتقد است، هرچند اطلاع رسانی های دقیق از طریق رسانه ها و انتشار اخبار در شبکه های مجازی، به روشن گری عدم تاثیر الکل بر پیشگیری از ابتلاء به کرونا و خودمراقبتی شهروندان در برابر آن کمک کرد؛ اما متاسفانه همچنان این باور در بسیاری از مردم وجود دارد که مواد مخدر در پیشگیری از ابتلاء به کرونا موثر است، خبری که بنا به گفته برخی از مسئولان سبب افزایش گرایش بسیاری ازمردم در جهان به مصرف مواد مخدر شده است.

این کارشناس با طرح پرسشی مبنی اما واقعیت چیست؟ آیا واقعا مواد افیونی بر کاهش ابتلا به کرونا موثر است؟ معتقد است، یافته های علمی در مورد کرونا بیانگر این قضیه است که افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی در بدن خود هستند،در برابر ویروس کرونا از توان آسیب پذیری بیشتری برخوربوده و جالب اینجاست که اعتیاد به هرگونه مواد مخدر سبب کاهش قدرت بدن و ضعف در سیستم ایمنی بدن فرد مصرف کننده می شود.

گرجی ادامه می‌دهد که، از سوی دیگر افرادی که از طریق استنشاق ویا همان دودکردن مواد مخدر مصرف می کنند، از نظر تنفسی دچار مشکل شده و ضعف در سیستم تنفسی باعث افزایش آسیب پذیری این افراد به انواع بیماری ها بویژه در برابر کووید ۱۹ می شود، چرا که یکی از مهمترین نقاط در بدن که کووید ۱۹ به آن حمله می کند، سیستم تنفسی است.

وی به نظر کارشناسان پزشکی در این زمینه اشاره کرده و معتقد است، مصرف مواد مخدر به صورت خوراکی نیز سبب آسیب به سیستم گوارشی و در نهایت ایجاد ضعف در بدن و افزایش احتمال ابتلا به کووید ۱۹ و افزایش آسیب پذیری و خطر مرگ را برای فرد مصرف کننده به همراه دارد.

این کارشناس اطلاع رسانی پلیس مازندران ادامه داد که، ابتلا به انواع بیماری های عفونی و ضعف در خورد و خوراک در نتیجه مصرف مواد مخدر نیز در شرایط کرونایی برای افراد بینهایت خطرناک و حتی کشنده خواهد بود، موضوعی که از سوی متخصصان پزشکی نیز تایید شده است.همچنین افرادی که به استعمال مواد دخانی مثل مصرف انواع سیگار، انواع توتون و تنباکو و پیپ ها می پردازند، نیز سبب ایجاد ضعف در سیستم تنفسی خود می شوند.

گرجی با استفاده از نظر متخصصان پزشکی در این زمینه، گفته که، از آنجایی که کووید ۱۹ هم به سیستم تنفسی و هم گوارشی آسیب وارد می کند، احتمال آسیب پذیری مصرف کنندگان مواد مخدر و مواد دخانی در برابر این ویروس منحوس را در آنان چند برابر کرده و خطر مرگ را برای افراد به همراه خواهد داشت.

وی در در پایان گفت، مصرف مواد مخدر نه تنها هیچ تاثیر مثبتی بر پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد، بلکه با کاهش توان‌بدنی و ایجاد اختلال در سیستم تنفسی احتمال آسیب پذیری در مقابل کرونا را در افراد بالا برده و خطر مرگ را افزایش می دهد و این باور که مواد مخدر تاثیر مثبت بر سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا دارد، تنها شایعه ایست که از طریق تبهکاران بزرگ و قاچاقچیان حرفه ای مواد مخدر در سطح دنیا صرفا با هدف ایجاد افزایش گرایش به مصرف مواد مخدر در مردم و سوداگری و منفعت طلبی بیشتر به گوش مردم رسانده اند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.