stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 379021
  • 15 تیر 1400 - 19:03
0

از سویه جدید ویروس کرونا چه می‌دانیم؟

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: سویه “لامبدا” با نام علمی “سی.۳۷”، نخستین‌بار در پرو شناسایی شد و نمونه‌هایی از آن نیز در تاریخ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی پیدا شده است. ‌ از آن زمان این سویه به گونه چیره در این کشور آمریکای جنوبی تبدیل شده است و عامل ابتلای بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان جدید است.اکنون این گونه دست‌کم در ۲۶ کشور از جمله انگلیس شناسایی شده است و سازمان جهانی بهداشت سویه لامبدا را در ۱۴ ژوئن، گونه‌ای قابل توجه معرفی کرد.
 

سازمان بهداشت عمومی انگلستان اعلام کرده است این گونه را تحت آزمایش قرار داده به این دلیل که جهش‌هایی در شاخک پروتئینی آن صورت گرفته که ویروس را قادر می‌سازد به سلول‌های انسان متصل شود.مهم‌ترین دغدغه‌های دانشمندان احتمال افزایش سرایت آن و امکان افزایش مقاومت ویروس در برابر پادتن‌های خنثی‌ساز است بدین معنی که می‌تواند سریع‌تر شیوع یابد و مقاومت بیشتری نسبت به واکسن‌ها و درمان‌های پادتنی داشته باشد.
با این همه سازمان بهداشت عمومی انگلستان می‌گوید: در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که این گونه باعث وخامت ابتلا به بیماری شده باشد یا تاثیر واکسن‌های تحت استفاده را کم کند.

آخرین تحقیقات چه می‌گویند؟
بنابر گزارش روزنامه ایندیپندنت، پژوهشی جدید که هنوز مورد بررسی سایر دانشمندان قرار نگرفته و بر اساس نمونه‌هایی از کارمندان نظام پزشکی شیلی انجام شده است، می‌گوید که گونه لامبدا از هر دو گونه آلفا (انگلیسی) و گاما (برزیلی) مسری‌تر است.

همچنین این مطالعات نشان می دهد گونه لامبدا در مقایسه با گونه‌های آلفا یا گاما در واکنش پادتنی ایجاد شده در بیمارانی که یکی از واکسن‌های کرونای تولید چین را دریافت کردند بیشتر توانسته از مصونیت فرار کند. هرچند پیش‌نویس این پژوهش که در یکم ژوئیه منتشر شده نوز هیچ واکسن دیگری را بررسی نکرده است. 
بنابر آخرین گزارش‌ها در ۲ ژوئیه، هشت مورد ابتلا به این گونه در انگلیس شناسایی شده است که احتمالا کمتر از تعداد واقعی موارد باشد.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان در گزارش اولیه خود در ۲۵ ژوئن جزئیات بیشتری درباره اولین شش مورد ابتلا ارائه داد که از طریق نمونه‌برداری ژنتیکی شناسایی شده بودند. با این حال هیچ یک از این موارد ۲۸ روز پس از پاسخ مثبت آزمایش به مرگ منجر نشده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.