stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 376987
  • 07 تیر 1400 - 9:54
0

حس بویایی پس از ابتلا به کرونا کاملا برمی‌گردد

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: ویروس کرونا ضربه بسیار بزرگی به سراسر دنیا وارد کرده و همچنان ترس بزرگ شمار بالایی از مردم است. «آنوسمی» یا از دست رفتن حس بویایی یکی از علائم اصلی ویروس کرونا تشخیص داده شده و اکنون پژوهش جدید دانشمندان مشخص می‌کند حس بویایی افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند، ممکن است پس از یکسال برگردد.

پژوهش دانشمندانی که در ژورنال پزشکی JAMA منتشر شده، عنوان می‌کند افرادی که به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، ممکن است تا یکسال حس بویایی نداشته باشند. برای انجام این پژوهش، تیمی از محققان پزشکی داده‌های مربوط به ۹۷ بیمار مبتلا به کرونا که پس از گذشت هفت روز همچنان حس بویایی نداشتند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

از ۹۷ نفر شرکت‌کننده در این پژوهش، ۵۱ نفر تحت آزمایش بویایی ذهنی و عینی قرار گرفتند، به این معنی که بویایی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت و دانشمندان آزمایش‌های لازم برای تایید پاسخ‌ها را گرفتند. همچنین این ۵۱ بیمار هر چهار ماه در یک نظرسنجی یک ساله شرکت کرده و به سوالاتی درباره حس بویایی خود پاسخ دادند.
طبق این مطالعه، در گزارش چهار ماهه حدود ۴۵ درصد از ۵۱ بیمار اعلام شده بود که حس بویایی آن‌ها به صورت کامل برگشته است و حدود ۵۳ درصد دیگر اعلام کردند که تا حدی حس بویایی خود را دارند. در ۲ درصد باقیمانده هیچ تغییری مشاهده نشده بود.

هشت ماه پس از آغاز نظرسنجی، حدود ۹۶ درصد از ۵۱ بیمار بهبود کامل خود را گزارش کرده بودند و از طرفی دیگر بویایی دو بیمار یا حدود چهار درصد همچنان به صورت کامل بهبود نیافته بودند. طبق گفته این پژوهش، حدود ۲۸ درصد از ۴۶ بیماری که فقط آزمایش ذهنی انجام دادند، بهبودی مطلوب خود را در چهار ماه گزارش کردند.
طبق پیش‌‌بینی ارائه شده از سوی محققان این پژوهش، آنوسمی مرتبط با بیماری کووید-۱۹ تقریبا پس از یکسال به صورت کامل بهبود پیدا می‌کند.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.