stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
  • کد خبر : 376281
  • 04 تیر 1400 - 10:44
0

ابداع میکروسکوپ ارزان با استفاده از لنز موبایل

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: پژوهشگران آلمانی با استفاده از لگو و لنز تلفن‌ همراه، میکروسکوپی ابداع کرده‌اند که وضوح بالا و هزینه کمی دارد.دانشمندان آلمانی با بهره‌گیری از پیشرفت‌های اخیر تلفن همراه هوشمند و قابلیت‌های لگو، یک میکروسکوپ کم‌هزینه و با وضوح بالا ساخته‌اند. این ابزار علمی کاملا کاربردی فقط برای تصویربرداری از اجسام میکروسکوپی نیست، بلکه می‌توان از آن برای آموزش کودکان نیز استفاده کرد.

این پروژه توسط پژوهشگران “دانشگاه گوتینگن” (University of Göttingen) و “دانشگاه مونستر” (University of Münster) انجام شده که هدف آنها بهبود دسترسی به میکروسکوپ‌های وضوح بالا است. چنین میکروسکوپ‌هایی معمولا شکننده هستند و هزینه بالایی دارند. این موضوع، پژوهشگران را به سوی تلفن‌های هوشمند جدید سوق داد که لنزهای بسیار پیشرفته‌ای را شامل می‌شوند.پژوهشگران، ساختار لازم را برای میکروسکوپ وضوح بالا و براساس لگو طراحی کردند. به گفته پژوهشگران، ابزار نهایی، قابلیت‌هایی مشابه میکروسکوپ‌های پژوهشی جدید دارد و بزرگنمایی و وضوح لازم را برای تصویربرداری از اجسامی که در اندازه میکرومتر هستند، فراهم می‌کند.

پژوهشگران در کنار ابداع این میکروسکوپ مقرون به صرفه، راهنمای ساخت آن با دستورالعمل‌های گام به گام را تهیه کردند. پژوهشگران، گروهی از کودکان بین ۹ تا ۱۳ سال را در فرآیند ساخت این میکروسکوپ راهنمایی کردند و پیشرفت آنها را مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران با نظرسنجی از کودکان دریافتند که این میکروسکوپ می‌تواند درک کودکان در این مورد را بهبود ببخشد.پروفسور “تیمو بتز” (Timo Betz)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما امیدواریم که این میکروسکوپ را بتوان در کلاس‌ها و خانه‌های سراسر جهان به کار گرفت تا کودکان برای آموختن علم ترغیب شوند.این پژوهش، در مجله “The Biophysicist” به چاپ رسید.

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.