stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 375820
  • 01 تیر 1400 - 18:49
3

داوطلبان کنکورسراسری‌خواستار‌تعویق آزمون هستند

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: ادامه‌دار شدن اپیدمی ‌کرونا و بلاتکلیفی واکسیناسیون باعث شد تا آزمون‌های مختلف به تاریخ‌های متفاوتی موکول شوند، با این حال زور کرونا به تنها آزمونی که نرسید کنکور سراسری بود که داوطلب میلیونی دارد! حساسیت‌ها و نگرانی‌های ایجاد شده برای داوطلبان باعث شده تا خواستار تعویق زمان برگزاری این آزمون مهم شوند.

 درحالیکه همه آزمون‌های خرداد و تیر از کارشناسی ارشد و دکتری گرفته تا آیین نامه رانندگی به تعویق افتاده، داوطلبان کنکور سراسری در رشته‌های مختلف از برگزاری کنکور در شرایط کرونایی نگران شده‌اند. البته این نگرانی بیراه هم نیست چراکه کنکور سراسری یکی از مهمترین و حساس‌ترین آزمون‌ها برای داوطلبان ورود به دانشگاه‌هاه بویژه دانشگاه‌های دولتی است.
 
گروه سنی معمول داوطلبان این آزمون بین ۱۸ تا ۲۲ سال است که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند و همین موضوع باعث نگرانی آنها از ابتلا به بیماری یا ناقل شدن شده است. ضمن اینکه با توجه به جمعیت بالای این داوطلبان ممکن است خود داوطلب یا فردی در بین خانواده آنها دارای بیماری زمینه‌ای باشد و همین موضوع به تشدید نگرانی‌ها از برگزاری آزمون پیش از واکسیناسیون دامن زده است.از طرفی داوطلبان این آزمون معتقدند که با تعویق افتادن همه آزمون‌ها به جز کنکور سراسری، سلسله مراتب آزمون‌ها بهم خورده و داوطلبان مشترک حالا دچار سردرگمی‌شده و نگران از دست دادن این فرصت هستند که در این صورت باید یکسال دیگر برای شرکت در این آزمون صبر کنند!
 
انتخاب رشته؛ مشکل جدی جابجایی آزمون‌ها
یکی از داوطلبان کنکور سراسری در این باره گفت: «کنکور ارشد همیشه قبل از کنکور سراسری برگزار می‌شده و دواطلبان ارشد می‌توانستند در کنکور سراسری نیز شرکت کنند. طبق قانون سازمان سنجش داوطلب می‌تواند در هر دو آزمون شرکت ولی فقط در یکی انتخاب رشته کند. داوطلبان وقتی در ارشد شرکت می‌کردند نزدیک یک ماه بعد نتایج آن را دریافت و اگر مجاز به انتخاب رشته می‌شدند انتخاب رشته می‌کردند ولی اگر موفق نمی‌شدند در کنکور سراسری شرکت و انتخاب رشته می‌کردند. چون همیشه انتخاب رشته ارشد قبل از سراسری بوده می‌توانستند به راحتی انتخاب رشته کنند، اما الان چون کنکور سراسری زودتر از ارشد برگزار خواهد شد زمان انتخاب رشته سراسری نیز زودتر انجام می‌شود و داوطلبان با توجه به عدم عیان بودن نتیجه ارشد نمی‌دانند که آیا در سراسری انتخاب رشته بکنند یا نه چراکه اگر در سراسری انتخاب رشته کنند از انتخاب رشته در ارشد محروم می‌شوند.»او ادامه داد: «اگر دواطلبی در کنکور سراسری انتخاب رشته نکند و ارشد هم رتبه نیاورد یک سالش را از دست می‌دهد. علاوه بر این پسرها مشکل سربازی را هم پیش رو دارند که در این شرایط ممکن است فرصت حضور در دانشگاه را به دلیل مشمول بودن از دست بدهند.»
 
سردرگمی ‌داوطلبان برای حضور در کنکور سراسری!
رعایت ترتیب آزمون‌های ملی از سوی سازمان سنجش امری است که طی پنجاه سال گذشته، قانونا اجرا شده و داوطلبان مشترک هر سال با علم به این موضوع که معیار و ملاک سازمان سنجش رعایت ترتیب آزمون‌های ملی است، هزینه کرده و در طول سال تحصیلی اولویت خود را قبولی در کنکور ارشد سپس سراسری گذاشته‌اند، اما این بار عدم رعایت ترتیب آزمون‌ها منجر به سردرگمی ‌داوطلبان مشترک برای انتخاب رشته شده، زیرا تا قبل از آمدن نتایج کنکور ارشد، نتایج کنکور سراسری حاضر شده و داوطلبان ناچار به انتخاب رشته هستند در صورتی که هنوز تکلیف نتیجه کنکور ارشد مشخص نشده است. از سویی براساس مصوبات وزارت علوم؛ فاصله امتحانات نهایی و کنکور سراسری باید حداقل ۲۰ روز باشد درحالیکه در این شرایط این فاصله به ۱۶ روز کاهش یافته است.
 
برخی از داوطلبان در بیمارستان بستری هستند
هرچند که این داوطلبان شکایتی از موضوع ندارند، اما می‌گویند تعداد زیادی از داوطلبان که به صورت حضوری در امتحانات نهایی حضور داشتند به کرونا مبتلا شده و به همین دلیل و همچنین فاصله کم امتحانات با کنکور سراسری فرصتی برای اینکه بتوانند عقب افتادگی درسی خود را جبران کنند یا برای کنکور آماده شوند، ندارند. از طرفی برخی از داوطلبان به دلیل شرایط وخیم بیماری کرونا همچنان در بیمارستان بستری هستند و حتی شرکت کردن آنها در کنکور سراسری در‌هاله‌ای از ابهام است. مهمترین نکته‌ای که در درخواست داوطلبان مطرح می‌شود این است که با توجه به اینکه پذیرش دانشجو از بهمن آغاز می‌شود و همچنین شرایط کرونایی؛ چه دلیلی وجود دارد که کنکور سراسری به بعد از واکسیناسیون افراد خاص موکول نشود؟!

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.