• امروز : دوشنبه, ۱۱ مرداد , ۱۴۰۰
  • برابر با : Monday - 2 August - 2021

بازداشت تعدادی از مدیران و کارکنان آبفای خوزستان پیش بینی تولید بیش از ۵۵ هزارتن پیاز در کوار مادر شهیدان رضازاده به فرزندانش پیوست کاشت ارقام ذرت علوفه‌ای در شهرستان داراب فرهاد تیمورزاده : دوست دارم با نقش های جدید خودم را به چالش بکشم کشف ارز قاچاق از مسافر پرواز شیراز-دبی کاهش رعایت پروتکل‌ها در جنوب غرب خوزستان به ۴۰ درصد کارگران نیشکر هفت تپه همچنان چشم انتظار حل مشکلاتشان خراسان رضوی با بحران دارو‌های کرونا روبرو است رونمایی از شربت ضدکرونا و تجلیل از مدافعان سلامت در اهواز اکران فیلم‌های خاطره انگیز کودکان در اصفهان انتخابات شورای شهر بهارستان باطل شد دمای هوا در خراسان رضوی افزایش می‌یابد ۶۲۷۰ میلیاردریال اعتبارات محرومیت زدایی در هرمزگان توزیع شد/برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور تصویب شد افزایش تخت های کرونا از ۹۰ به ۱۳۰ در یک هفته/ ۱۰ پرستار اورژانس های سطح شهرستان را به کمک طلبیدیم بروز رسانی نرم افزاری تجهیزات شبکه LANمنطقه خلیج فارس کمک بلاعوض و اعطای تسهیلات سازمان شهرداری‌ها برای بهسازی ناوگان اتوبوسرانی الحاق ناجی ۱۱ پس از تعمیر اساسی و زیر آبی به ناوگان جستجو و نجات دریایی هرمزگان بستری ۳۵۵ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه تیم کونگ فو توآ مرکز هرمزگان بر سکوی قهرمانی مسابقات جهانی ترکیه ایستاد تعویض دیزل ژنراتور مرکز انتقال نفت مهرآران افتتاح نخستین دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر تازیان انعقاد تفاهم نامه سه جانبه با هدف تحقق کارآفرینی بهره برداری از ۸ کیلومتر از آزادراه کنارگذر شرق اصفهان اجرای کلکتور اصلی فاضلاب شهر فامنین تا پایان سال کاروانسرای دولت آباد فراهان تبدیل به مجتمع اقامتی-گردشگری می‌شود بستری ۸۳۰ بیمار کرونایی در استان همدان آغاز واکسیناسیون فرهنگیان در استان همدان اتهامات امنیتی خارج از نوبت و در اسرع وقت رسیدگی می‌شود دلایل ناکامی نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان طی یک دهه اخیر ظرفیت بیمارستان های کرونای فارس در حال تکمیل ازادی زندانی همزمان با عید غدیر در لامرد اجرای طرح تاکسی کتاب در شیراز مهار آتش سوزی منطقه حفاظت شده مله گاله تعطیلی ۱۲ واحد صنفی متخلف در جهرم شیراز پیشرو در بهره برداری از صنایع کشاورزی مهار آتش سوزی در ارتفاعات کوه‌های سپیدار خفر تجلیل از مادران شهدا در بیرم معافیت کامل مالیاتی برای خدمات حمل و نقل بار در شیراز افزایش رطوبت در برخی مناطق خوزستان حسینی برای ذوب آهن معجزه نکرد ۱۰۰ واحد مسکونی برای محرومان در بویین میاندشت احداث می‌شود مسئولان متخلف در خوزستان به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند کشف ۵۸ میلیاردی ارز قاچاق توسط پلیس فرودگاه مشهد نجیمی:۸۶۶بیمار جدید مبتلا به کرونا در اصفهان شناسایی شدند/فوت۲۷ نفر ۹ پرواز تهران در فرودگاه اصفهان به دلیل شرایط نامساعد جوی فرود آمد کرونا بار دیگر فرهنگسراهای مشهد را تعطیل کرد ۸۱۴واحد مسکن محرومان در استان به بهره برداری رسید/اعطای ۳۰میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت مسکن محرومان عدم ارائه خدمات جابجایی به مسافرین جزایر قشم و هرمز در بندر شهید حقانی مدیران نباید تصور کنند انتقاد از آنان دشمنی است ، باید این رویه اصلاح شود

• ۰۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹

زمین ۸۴ میلیون سال قبل کج و صاف شده است

گروه علمی: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیاره زمین ۸۴ میلیون سال پیش یک بار چرخش عجیبی داشته و سپس به حالت اولیه خود بازگشته است. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیاره ما حدود ۸۴ میلیون سال پیش چرخش عجیبی داشته است و ۱۲ درجه کج شده است.

محققان می‌گویند: “انحراف واقعی قطبی”(TPW) یا تغییر جهت مجدد سیاره برای سایر سیارات و قمرها و زمین در حال حاضر با ماهواره کاملاً مستند شده است، اما آزمایش رواج آن در گذشته زمین توسط حرکت صفحات تکتونیکی پیچیده است.”انحراف واقعی قطبی” چرخش یک جرم جامد شامل یک سیاره یا قمر با توجه به محور چرخش آن است که باعث تغییر مکان‌های جغرافیایی قطب شمال و جنوب آن یا به عبارتی “سرگردانی” آن می‌شود.

محققان می‌گویند: در این مطالعه ما یک رکورد جدید دیرینه‌مغناطیس‌شناسی(palaeomagnetic) با وضوح بالا از دو بخش چینه‌ای همپوشانی لایه‌های سنگ و لایه‌بندی در ایتالیا ارائه می‌دهیم که شواهدی را برای یک نوسان TPW حدود ۱۲ درجه‌ای ارائه می‌دهد. این مشاهدات نشان دهنده آخرین TPW مقیاس بزرگ است و این تصور را که محور چرخش زمین طی ۱۰۰ میلیون سال گذشته تا حد زیادی پایدار بوده است، به چالش می‌کشد.
اما دانشمندان چگونه به این نتیجه رسیدند؟ دانشمندان با بررسی آنچه به عنوان داده‌های دیرینه‌مغناطیس‌شناسی شناخته می‌شود، می‌توانند دریابند که صفحات تکتونیکی میلیون‌ها سال پیش کجا بوده‌اند.

دیرینه‌مغناطیس‌شناسی مطالعه سابقه آثار میدان مغناطیسی زمین در سنگ‌ها، رسوبات یا مواد باستان‌شناسی است. این سوابق یا رکوردها اطلاعات مربوط به رفتار گذشته میدان مغناطیسی زمین را فراهم می‌کنند.
دیرینه‌مغناطیس‌شناسی پژوهش و بررسی آثار به‌جا مانده در میدان‌های مغناطیسی زمین درون سنگ‌ها، رسوبات یا یافته‌های دیگر باستان‌شناسی است. برخی مواد معدنی در سنگ‌ها اطلاعات ارزشمندی از جهت و شدت میدان مغناطیسی زمانی که آنها تشکیل می‌شده‌اند را در خود ثبت کرده‌اند.

جمع‌آوری و ثبت و به هم پیوستن این اطلاعات در مورد چگونگی رفتار میدان مغناطیسی زمین در گذشته و محل‌های زمین‌ساخت‌های صفحه‌ای(صفحات تکتونیکی) و شدت میدان مغناطیسی در آن زمان حقایق زیادی را برای دیرینه‌شناسان آشکار می‌کند. رکورد وارونه شدن‌های میدان مغناطیسی زمین همه در سنگ‌های آتشفشانی و رسوبی و رانش قاره‌ای ذخیره شده‌اند. این اطلاعات با مقیاس زمانی که به‌ همراه دارند ابزار مهمی برای دیرینه‌شناسان به‌ شمار می‌روند.

نویسندگان این مطالعه، سنگ‌های آهکی باستانی را از ایتالیا جمع‌آوری کرده و تراز مغناطیسی آنها را تجزیه و تحلیل کردند تا کشف کنند که پوسته زمین در طول کج و صاف شدن مجدد خود در هر یک میلیون سال حدود ۳ درجه در حال حرکت است.

محققان می‌گویند: ما در این تحقیق بیش از ۱۰۰۰ داده دیرینه‌مغناطیس‌شناسی از سنگ آهک را به عنوان یک آزمایش دقیق از وقایع TPW حدود ۸۴ میلیون سال پیش ارائه می‌دهیم.  روش‌های مدرن تجزیه و تحلیل دیرینه‌مغناطیس‌شناسی از جمله آزمایشات پیشرفته مغناطیسی سنگ استفاده شد و همه نمونه‌ها به طور قطعی وقوع این TPW را تایید کردند.

محققان می‌گویند، داده‌های آنها نه تنها یک کج شدن و تغییر درجه چرخش در این زمان را تأیید می‌کند، بلکه یک نوسان کج شدن روتین را که قطب از جای خود فاصله می‌گیرد و دوباره به حالت اصلی خود باز می‌گردد، تأیید می‌کند.

هشتگ: , , , , ,