stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 375748
  • 01 تیر 1400 - 14:31
0

حذف غربالگری از خدمات شرکت‌های بیمه‌

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: موضوع غربالگری و اجبار یا اختیار مادران باردار برای استفاده از این خدمت، از دی ماه سال گذشته بود که پررنگ شد. زمانی که کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ضمن مخالفت با غربالگری، مدعی شد که مجلس غربالگری اجباری برای زایمان را لغو کرده است.در طرح جدید مجلس که گفته می‌شود با هدف افزایش جمعیت تدوین شده است برای سقط جنین پس از غربالگری تصمیم مادر تعیین کننده نیست! بلکه شورایی متشکل از دو فقیه، یک قاضی و چند پزشک در این باره تصمیم می‌گیرند!حالا برخی شرکت‌های بیمه‌ای از این طرح سو استفاده کرده و در حال حذف این خدمات بیمه‌ای هستند.

 

حذف غربالگری از خدمات شرکت‌های بیمه‌
گویا برخی شرکت‌های بیمه از جمله بیمه آسیا، تعاون و… اخیرا آزماشیات غربالگری را از شمول بیمه تکمیلی خود حذف کرده‌اند.برخی دیگر از شرکت‌های بیمه از جمله بیمه سامان نیز برای پوشش هزینه‌های غربالگری محدودیت ایجاد کرده‌اند. محدودیت‌هایی مثل این که موارد مربوط به غربالگری و ناهنجاری جنین، فقط در بیمه‌های گروهی پوشش داده می‌شود و در بیمه تکمیلی انفرادی غربالگری جنین تحت پوشش بیمه نیست.

افروز صفاری‌فرد، مدیر کل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی  نسبت به این اقدام شرکت‌های بیمه‌‌ای هشدار می‌دهد و می‌گوید: افزایش جمعیت به هر قیمتی صلاح نیست. ما سعی داریم با حمایت‌هایی از جانب سازمان بهزیستی کاری کنیم تا با انجام آزمایشات مربوط به غربالگری، سیر تولد فرزندان معلول کندتر شود. با این حال چون اعتبارات سازمان بهزیستی محدود است با حذف مسئولیت بیمه‌ها، سازمان ممکن است نتوان همه خانواده‌ها را تحت پوشش مناسب قرار دهد و بسیاری از خانواده‌ها مدت طولانی در نوبت دریافت کمک هزینه بمانند.

 

هزینه ۱۴ میلیونی غربالگری در برخی استان‌ها!
صفاری‌فرد در ادامه به هزینه‌های بالای آزماشیات غربالگری اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که پرداخت این هزینه‌ها بدون حمایت بیمه‌های تکمیلی تا چه اندازه می‌تواند برای خانواده‌ها کمرشکن باشد.او می‍‌‌گوید:غربالگری ژنتیک دو مرحله دارد؛ یکی مشاوره پزشک و دیگری انجام آزمایشات ژنتیک که معمولا بسیار پرهزینه هستند. مثلا یکی از آزمایشاتی که بسیاری مواقع لازم است و باید انجام شود آزمایش هول‌اگزوم است. تعرفه این آزمایش را سال گذشته وزارت بهداشت حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ تومان مشخص کرد با این حال ما از استان‌های مختلف اخباری گرفتیم که نشان می‌داد در مواردی هزینه این آزمایش تا ۱۴ میلیون هم دریافت شده است.

او اضافه می‌کند: نتیجه این آزمایش باید به خارج از کشور ارسال شود و با نرخ دلار محاسبه می‌شد برای همین گران بوده و هست. وزارت بهداشت هم بر تعرفه‌ها نظارت کافی ندارد.به گفته صفاری فرد بیمه سلامت فقط بخش محدودی از آزمایشات ژنتیک را پوشش می‌دهد، آن هم آزمایشاتی که چندان گران نیستند، در چنین حالتی اگر بیمه‌های تکمیلی هم پوششان را بردارند مشکل بیشتر خواهد شد و بار سازمان بهزیستی هم در این زمینه سنگین‌تر می‌شود، چون با توجه به شرایط اقتصادی طبیعتا نیازمندان به این حمایت بیشتر می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: چه اقشار طبقه پایین و چه حتی اقشار متوسط توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و برایشان کمرشکن است اما هزینه‌های عدم انجام غربالگری و به دنبال آن به دنیا آمدن نوزاد معلول به مراتب بیشتر است.
آنطور که مدیر پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی می‌گوید تولد فرزندان معلول به دنبال چشم‌پوشی از غربالگری ناشی از فقر خانوارها، علاوه بر نتایج هولناک اجتماعی از قبیل متلاشی شدن خانواده‌ها و رها شدن صدها کودک معلول، هزینه‌هایی به مراتب سرسام‌آورتر از غربالگری روی دست خانواده‌ها می‌گذارد.

صفاری‌فرد توصیح می‌دهد: تلاش برای درمان، اقدام برای توان‌بخشی با تعرفه‌های سنگینی که تحت پوشش بیمه نیست، هزینه بالای مدارس خاص و…از جمله مراحلی هستند که خانواده‌های دارای فرزند معلول طی می‌کنند. برخی امکاناتی که برای این کودکان نیاز است در حال حاضر با چهار برابر قیمت به دست خانواده‌ها می‌رسد، از یک پروتز ساده گرفته تا ویلچر و سایر وسایل کمک ‌توان‌بخشی…

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.