stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 375518
  • 31 خرداد 1400 - 17:25
1

نقش مغز در بروز ترس از تاریکی چیست؟

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: ترس یک واکنش معمولی به تاریکی است و اکنون محققان معتقدند مکانسیم مغز که موجب ترس از تاریکی می‌شود را یافته‌اند. مطالعات جدید نحوه‌ی فعالیت بخش آمیگدال(amygdala) مغز که مسئول پردازش احساسات و تنظیم واکنش‌ ما در برابر ترس است را هنگام قرار گرفتن ما در نور و تاریکی نشان می‌دهد.به گفته‌ی محققان نور فعالیت بخش آمیگدال را سرکوب می‌کند.
 

همچنین وجود نور باعث ایجاد ارتباطی قوی میان آمیگدال و قشر پیش‌پیشانی می‌شود. این بخش از مغز احساس ترس ما را کنترل می‌کند.در این تحقیقات اسکن اف‌ام‌آرآی(fMRI) بیست و سه نفر که به مدت ۳۰ ثانیه در معرض نور کم، متوسط و تاریکی قرار گرفته بودند بررسی شد.مشخص شد که نور متوسط باعث کاهش قابل توجه فعالیت آمیگدال می‌شود در حالی که نور کم تاثیر کمتری بر این بخش داشت.

همچنین هنگامی که فرد در معرض نور بود ارتباط بیشتری بین آمیگدال و قشر پیش‌پیشانی برقرار شد. به عبارت دیگر نور ممکن است بتواند مراکز کنترل ترس در مغز ما را فعال نگه دارد. برای درک این موضوع داده‌های بیشتری مورد نیاز است اما قطع ارتباط این بخش‌های مغز با ایجاد اضطراب ارتباط داشت.ارتباط میان روشنایی و تاریکی با مغز مشخص است. تغییر در نور محیط زمان خواب را مشخص می‌کند، روی هوشیاری فرد اثر می‌گذارد و می‌تواند بر روی روحیه اشخاص اثر بگذارد.

درمان‌های مبتنی بر نور نیز به طور گسترده‌ای برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما دانشمندان به طور کامل نحوه‌ی عملکرد آن را درک نمی‌کنند.کلید درک بهتر این موضوع شاید در “سلول‌های حساس به نور گانگلیون شبکیه”(ipRGCs) نهفته باشد. این سلول‌ها نور را از چشم به بخش‌های مختلف مغز منتقل می‌کنند. در قدم بعدی باید اطلاعاتی درمورد نحوه‌ی تعامل این سلول‌ها با آمیگدال مغز یافت.

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.