stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 375491
  • 31 خرداد 1400 - 15:27
0

بیش از ۲۰ تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

بیش از ۲۰ تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

بیرجند – – دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی گفت: در سه ماه نخست امسال ۲۰ تن و ۴۲۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر توسط دستگاه‌های مقابله‌ای در استان کشف شد و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۰ تن و ۹۲۸ کیلوگرم بود، از لحاظ مقدار کشفیات برابری می‌کند.

قلم | qalamna.ir :

محمدرضا حسنی مقدم روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در این مدت ۲ هزار و ۴۵۰ نفر از قاچاقچیان مواد مخدر دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل که هزار و ۵۹۰ نفر بودند، ۵۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: همچنین امسال ۵۳۷ دستگاه شامل خودروی سورای و موتورسیکلت از قاچاقچیان مواد مخدر توقیف شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد افزایش داشته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی بیان کرد: در سه ماه گذشته طی چهار عملیات کلان توسط فرماندهی انتظامی استان پنج تن انواع مواد مخدر کشف شد همچنین در یک عملیات توسط اداره کل اطلاعات هزار و ۵۰ کیلوگرم تریاک کشف شد.

وی افزود: در مجموع سال گذشته ۷۵ تن و ۲۸۱ کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف شد که منجر به دستگیری هشت هزار و ۲۶۵ نفر و توقیف هزار و ۸۱۲ دستگاه شده است.

حسنی مقدم گفت: میزان کشفیات انواع مواد مخدر سال گذشته ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۸ و دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر ۴۶ درصد و توقیف وسایل نقلیه ۵۵ درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: استان مرزی خراسان جنوبی در مسیر محموله‌های مواد مخدر از جنوب به استان‌های مرکزی کشور قرار دارد به همین دلیل بخش زیادی از مواد مخدر در این استان کشف می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی از تقویت و تجهیز ایستگاه‌های بازرسی استان خبر داد و گفت: همچنین تقویت و تجهیز معبر رسمی ماهیرود به دستگاه‌های کنترلی و مراقبتی، دستگیری خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان، پاکسازی مناطق آلوده، تقویت و تجهیز یگان‌های کویری از دیگر برنامه‌های استان درخصوص مبارزه بهتر با مواد مخدر است.

وی با اشاره به اقدامات حوزه درمان اعتیاد افزود: در حال حاضر ۸۶ مرکز درمان اعتیاد در خراسان جنوبی وجود دارد که ۱۴ هزار و ۸۵۰ نفر معتاد زیر پوشش مراکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد هستند.

حسنی مقدم تعداد معتادان متجاهر (تبصره ۲ ماده ۱۶) را ۴۰۳ نفر اعلام کرد و گفت: ۱۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر در قالب تفاهم‌نامه و تخصیص استانی برای درمان این افراد هزینه شده است.

وی افزود: همچنین هزار و ۵۴۵ فرد معتاد از خدمات بیمه استفاده کردند که ۱۲ میلیارد و ۴۹۷ میلیون و ۸۵۳ هزار ریال در این زمینه هزینه شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی عنوان کرد: برای درمان کودکان معتاد معرفی شده به بیمارستان‌های بیرجند، قاین، فردوس و طبس ۹۰ درصد هزینه درمان توسط دانشگاه علوم پزشکی و ۱۰ درصد توسط نهاد ارجاع‌دهنده مانند کمیته امداد، آموزش و پرورش و سایر مراکز پرداخت می‌شود.

وی گفت: سال گذشته ۲۱۲ کودک زیر ۱۸ سال و امسال تاکنون حدود ۳۰ نفر درمان شده‌اند که بیش از ۹۵ درصد بهبودیافتگان چون به کانون‌های امن برمی‌گردند درمان قطعی شده‌اند.

حسنی مقدم از انعقاد تفاهم‌نامه با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان برای معتادان بهبودیافته خبر داد و گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای از برنامه تعهد شده در زمینه آموزش نیز جلوتر عمل کرده است و تاکنون ۵۱۲ نفر مهارت‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

وی از توزیع ۵۰۰ سبد کمک معیشتی برای خانواده افراد بهبودیافته از اعتیاد با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: ساماندهی معتادان متجاهر نیز از اولویت‌های ما در استان است که امسال ساماندهی ۵۲ معتاد متجاهر پیش‌بینی شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی خواستار راه‌اندازی هرچه سریعتر مرکز ماده ۱۶ در استان شد و افزود: برای ساماندهی معتادان متجاهر نیاز به راه‌اندازی این مرکز در استان داریم چون این افراد بعد از دستگیری باید به این مراکز ارجاع شوند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ۱۶ مرکز ماده ۱۶ وجود دارد عنوان کرد: سال گذشته با پیگیری استاندار و مذاکره‌ای که با دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر داشتیم، مجوز راه‌اندازی این مرکز در استان اخذ شد و در حال پیگیری برای واگذاری محل و دریافت اعتبار هستیم.

حسنی مقدم درمان مادران باردار و شیرده را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار امسال ذکر کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت از شهرستان سربیشه شروع شد و آمار این حوزه بالا اما قابل بیان نیست که نیاز به توجه ویژه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند داریم.

وی افزود: درمان کودکان و دانش‌آموزان معتاد نیز امسال به قوت ادامه خواهد داشت همچنین چهار مرکز درمان اعتیاد که سال قبل به دلیل مسایل ناشی از کرونا تعطیل شده بود امسال در برنامه قرار دارد که تاکنون یک مرکز مجدد راه‌اندازی شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی راه‌اندازی کانون یاریگران ورزش در استان، تجهیز و راه‌اندازی ۸۰ خانه ورزش، برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی پیشگیری از اعتیاد و مواد مخدر در روستاها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری جشنواره نوجوان سالم در راستای اجرای طرح یاریگران زندگی در بستر فضای مجازی را از دیگر برنامه‌های سال جاری عنوان کرد.

وی اجرای طرح کارزار رسانه‌ای و معرفی خط ملی اعتیاد را از جمله برنامه‌های امسال عنوان کرد و گفت: تشکیل گروه‌ها و کانال‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در شبکه شاد ویژه دانش‌آموزان، اجرای طرح مدیریت مورد در مدارس استان، برگزاری وبینارهای آموزشی با تمرکز بر پیشگیری از آسیب‌های مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر و برگزاری دوره آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ویژه جامعه کار و تولید نیز از برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

حسنی مقدم اظهار داشت: امسال برنامه‌ای با هدف ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان اعتیاد با همکاری بنیاد برکت، بنیاد علوی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان اجرا خواهد شد.

وی گفت: در قالب این همکاری‌ها تسهیلاتی در اختیار بهبودیافتگان قرار می‌گیرد تا نسبت به ایجاد اشتغال اقدام کنند و از سال گذشته تاکنون ۳۵۰ نفر معرفی شده‌اند و سقف استان نیز تا ۶۰۰ نفر خواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با اشاره به کویری بودن استان و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد افزود: کتاب اطلس جامع امنیتی کویر خراسان جنوبی اخیرا رونمایی شد که اطلاعات جامع برای دستگاه‌های امنیتی و نظامی و سایر دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود و عمده محورهای عبور اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در آن درج شده است.

وی با اشاره به شعار امسال هفته مبارزه با مواد مخدر با عنوان «حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم» گفت: ۱۸ برنامه محوری هر کدام حداقل سه برنامه در استان برگزار خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی افزود: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری نشست تخصصی با کارشناسان دبیرخانه، هم‌اندیشی با دستگاه‌ها و همکاران شورا، نشست تخصصی اعضای کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی، برگزاری دوره آموزشی مجازی پیشگیری از اعتیاد، مسابقه مجازی با کمک اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، نشست تخصصی با جمعیت هلال احمر، برگزاری کمیته درون بخشی هماهنگی و همراهی با کلینیک‌های درمان اعتیاد و غبارروبی مزار شهدا از جمله این برنامه‌ها است.

وی گفت: همچنین برگزاری نمایشگاه سیار برگزاری کارگاه آموزشی، طرح یاریگران زندگی، برگزاری جلسه تقدیر از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر، خانواده شهدا و جانبازان، نمایشگاه سیار ادارات برای اطلاع همکاران ادارات درخصوص مواد مخدر، نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد توسط ورزش و جوانان، افتتاح خانه‌های ورزش روستایی، برگزاری همایش‌های ورزشی، کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد با همکاری اداره کل زندان‌ها از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در استان است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.