stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 375255
  • 30 خرداد 1400 - 8:42
0
معاون نظارت و پایش حفاظت ادراه کل محیط زیست استان اصفهان:

۹۸ درصد تالاب به کلی خشک است

۹۸ درصد تالاب به کلی خشک است
اصفهان_معاون نظارت و پایش حفاظت ادراه کل محیط زیست استان اصفهان گفت: رودخانه زاینده رود نزدیک به یک سال است خشک شده و به دنبال آن 98 درصد تالاب گاوخونی نیز خشک شده است.
قلم | qalamna.ir :

حسین اکبری اظهار کرد: رودخانه زاینده رود نزدیک به یک سال است خشک شده و به دنبال آن تالاب گاوخونی نیز خشک شده است.

معاون نظارت و پایش حفاظت ادراه کل محیط زیست استان اصفهان گفت: به جز نیمه دوم سال ٩٨ که بعد از  ١۵ سال  حدود ۴١ میلیون متر مکعب آب برای تالاب رهاسازی شد، دیگر هیچ آبی رها سازی نشد.

وی در ادامه افزود: در این مدت فقط مقدار کمی زه آب و پساب کشاورزی به سمت تالاب جاری شد که این امر  با توجه با پیگیری های محیط زیست و لایروبی هایی که در بستر رودخانه در شرق اصفهان در حد فاصل سد رودشتین تا تالاب گاوخونی انجام شد، صورت پذیرفت.

اکبری عنوان کرد:  تا حداقل مقداری رطوبت به تالاب برسد و بخش هایی از تالاب یک رطوبت حداقلی را بتواند داشته باشد این موضوع در جلوگیری از خیزش گردوغبار نیز خیلی مؤثر بوده است.

شرایط خشکسالی حادی در استان است

حسین اکبری خاطرنشان کرد: شرایط خشکسالی حادی در استان اصفهان بوده و  ذخائر آب سد زاینده رود بسیار کم است و به طور کلی  شرایط بحرانی از نظر منابع آبی در استان داریم و باعث شده طبیعتا برای گاوخونی آبی رهاسازی نشود.

معاون نظارت و پایش حفاظت ادراه کل محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: البته در سال های گذشته (۹۷ و ۹۸) که وضعیت آبی بهتر و قابل توجه بود متاسفانه اراده لازم برای اینکه حق آبه تالاب گاوخونی به میزان موثری رها سازی شود، وجود نداشت است.

وی در ادامه بیان کرد: در ٢٠ سال اخیر تالاب گاوخونی به سمت خشکی کامل رفت و ٩٨درصد تالاب به کلی خشک است؛ دو درصد بخش های شمالی یک رطوبت جزئی و نه اینکه آبی داشته باشد و چندهکتاری نیز چند سانتیمتر پساب دارد اما به طور کلی می توان گفت تالاب خشکی کامل است.

مهاجرت ۲۰ هزار پرنده به تالاب، به مهاجرت هزار تایی رسیده است

اکبری ادامه داد: وضعیت تالاب گاوخونی و زاینده رود برای حیات وحش جانوری، گیاهی و ذخائر ژنتیکی وابسته به آن بسیار زیان بار بوده است؛ تالاب گاوخونی در سال های پرآبی بصورت میانگین پذیرای ٢٠ هزار پرنده از حداقل ١٣٧ گونه مختلف بوده است.

حسین اکبری خاطرنشان کرد: ما در سال های اخیر که سرشماری و رصد کردیم این آمار و ارقام کم شده و در چند سال اخیر شاید بیش از ٢٠ الی ٢۵ نوع پرنده و حداکثر ١٠٠٠ پرنده به سمت تالاب مهاجرت کردند

معاون نظارت و پایش حفاظت ادراه کل محیط زیست استان اصفهان اذعان کرد: امسال نیز که تالاب به سمت خشکی کامل می رود این آمار باز هم کمتر می شود این موضوع خسارت سنگینی به تالاب گاوخونی، زیستگاه، آبزیان و پرندگان وارد می کند.

وی با اشاره به خشکی زاینده رود عنوان کرد: پوشش گیاهی متنوعی که در بستر این رودخانه بوده از دست رفته است همچنین در تالاب گاوخونی یک ماهی ارزشمند به نام ماهی گوره خری  وجود دارد که در اندک پسابی که درقسمت شمالی تالاب بوده دیده شده ولی متاسفانه چون تالاب رو به خشکی صددرصدی می رود این ذخائر را نیز از دست خواهیم داد.

حق آبه تالاب، بعد از شرب همیشه مورد مطالبه محیط زیست است

حسین اکبری ادامه داد: با محدودیت های منابع آبی که در کل استان اصفهان و شرایط خشکسالی که حاکم است حق آبه های تالاب گاوخونی بعنوان اولویت دوم بعد از شرب  همواره مورد مطالبه  اداره کل محافظت از محیط زیست و گروه ها و فعالان محیط زیست یک مطالبه عمومی و حق ناس است.

گرد و غبار ناشی از خشکی تالاب تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری فلات مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد

معاون نظارت و پایش حفاظت ادراه کل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به فواید تالاب گاوخونی و لزوم توجه آن خاطرنشان کرد: اگر رها سازی آبی داشتیم بتوان بخشی از حق آبه تالاب نیز رها سازی شود چرا که اگر تالاب گاوخونی به طور کلی خشک شد و رطوبت لایه های زیرین آن نیز از دست رفت ما نه تنها یک زیست بوم ارزشمند و کارکردهای دیگر آن را از دست می دهیم بلکه پدیده گرد و غبار و ریزگردها در شهر اصفهان مشکل ساز می شود، همچنین ۵٠٠ کیلومتر وسعت فلات مرکزی ایران تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرد.

هشتگ: , , , , , , ,
  • منبع : صاحب نیوز

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.