stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 375091
  • 30 خرداد 1400 - 12:33
4

مزار خواجه عبدالرزاق چناران به ثبت ملی رسید

مزار خواجه عبدالرزاق چناران به ثبت ملی رسید
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: مزار خواجه عبدالرزاق در روستای گاه شهرستان چناران به شماره ۳۳۳۷۶ در فهرست آثار واجد ارزش ملی به ثبت رسید.
قلم | qalamna.ir :

ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی روز یکشنبه اظهار داشت: مزار عبدالرزاق در بخش مرکزی چناران، دهستان بقمچ، بر روی تپه ای در شمال شرق، مشرف به روستا و در فاصله ۳۵۰ متری روستای گاه قرار دارد.

وی ادامه داد: این بنا شامل یک فضای مربع شکل معروف به مزار عبدالرزاق و یک نمازخانه کوچک در سمت شرق آن است که بنا به گفته اهالی احتمالا این آرامگاه متعلق به یکی از عرفای ناحیه توس بوده است.

وی افزود: از پیشینه تاریخی این اثر تاریخی سند مکتوبی در دست نیست ولی با توجه به سبک معماری آن و برخورداری از فرم ساده، مصالح بومی، کتیبه های خط کوفی تزئینی آن، قدمت اثر به قرون اولیه اسلامی و حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

مسوول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی در خصوص مشخصات این اثر اظهار کرد: آرامگاه عبدالرزاق بنایی با مصالح سنگ و ملات گل و ابعاد خارجی آن ۶ در ۷.۳ متر مربع است. ضخامت جرزهای آن یک متر است و سقف آن تاقی است که با همان سنگ و ملات گل ساخته شده است.

محمود طغرایی افزود: ورودی ینا در ضلع جنوب غربی و رو به بافت روستا و رودخانه است، ارتفاع بلندترین قسمت تاق آن حدود ۵ متر است.

وی اظهار کرد: این آرامگاه به واسطه فرم منحصر به فرد و قدمت زیادی که دارد، یکی از بناهای ارزشمند و قابل توجه استان است.

طغرایی یادآور شد: هر چند در سالهای ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ اقدامات استحکام بخشی و مرمتی مفیدی بر روی این بنا انجام شده است ولی ضرورت دارد هم اکنون، که اثر در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده، برنامه‌های تکمیلی مرمت آن تدوین و اجرا شود.

تاکنون بیش از هزار و ۷۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی در خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

هشتگ: , , , ,
  • خبرنگار ادبی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.