stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 374766
  • 29 خرداد 1400 - 11:25
0

سیاه‌ترین هفته بازارهای کالا از زمان کرونا

قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: قیمت مس هفته گذشته بدترین هفته در یک سال اخیر را تجربه کرد در حالی که اونس طلا به پایین ۱۸۰۰ دلار سقوط کرد و پالادیم در یک روز حدود ۳۰۰ دلار ریزش قیمت داشت. سقوط قیمت کالاها در پی سیگنال بانک مرکزی آمریکا درباره احتمال افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره و در نتیجه صعود ارزش دلار به بالاترین حد در دو ماه گذشته روی داد. صعود دلار قیمت کالاهایی که به این ارز قیمت گذاری می شوند را گرانتر ساخت و جذابیت آنها را برای خریداران غیرآمریکایی کمتر کرد.
 

همچنین قیمت فلزات تحت تاثیر برنامه چین برای عرضه مس، آلومینیوم و روی از ذخایر ملی به منظور کنترل تورم درب کارخانه که در بالاترین حد بیش از یک دهه اخیر قرار دارد، آسیب دید. اما قیمت سنگ آهن همچنان در برابر نزول ایستادگی کرد و روز پنج شنبه۲۲۰ دلار در هر تن افزایش داشت.این عوامل به همراه ریزش قیمت کالاهای خوراکی شاخص کالای بلومبرگ را با بدترین افت هفتگی از زمان شیوع همه گیری کووید ۱۹ روبرو کرد.

به استثنای طلا، فلزات بالای قیمتی که در ابتدای سال داشتند، مانده اند. قلع بیش از ۵۰ درصد و آلومینیوم ۲۰ درصد رشد نشان می دهند و بعضی از تحلیلگران می گویند بعید است روند صعودی کالاها ضعیف شود.بهای معاملات سویا رشدی که در سال ۲۰۲۱ داشت را از دست داد و بیش از ۲۰ درصد از بالاترین رکورد هشت ساله که در ماه مه ثبت کرده بود، نزول کرد. قیمت ذرت و گندم هم کاهش پیدا کرده است. زیرشاخص اسپات غلات بلومبرگ روز پنج شنبه بیشترین کاهش را از سال ۲۰۰۹ داشت با این حال بهبود بازارها کمک کرد روز جمعه بالاتر رود. سایر کالاهایی که شاهد از بین رفتن رشد چشمگیر قیمتشان بودند شامل پلاتین، نیکل، شکر و حتی الوار بودند.

این حقیقت که بعضی از بازارها شامل نفت خام و قلع سقوط می کنند در حالی که سایرین رشدشان را حفظ می کنند، بیانگر این حقیقت است که تا چه حد واکنش بازارها به بازگشایی اقتصاد و ازسرگیری توسعه اقتصادی نابرابر است. هر چه قیمت بعضی از مواد خام تحت تاثیر عوامل بنیادین تقاضای قوی رشد می کنند اما سایرین با موانع منحصری مانند کاهش نگرانیهای عرضه نظیر سویا و ابهامات سیاست پولی نظیر مانند بازار طلا و نقره روبرو هستند. حتی بازارهایی که از بازگشایی اقتصادی سود می برند مانند مس با عقب نشینی قیمتها و ثبت بزرگترین کاهش هفتگی در بیش از یک سال گذشته مواجه شدند.

بهای معاملات سویا در شیکاگو روز جمعه بیش از دو درصد افزایش یافت اما حدود ۱۱ درصد کاهش هفتگی داشت که بدترین عملکرد در هفت سال اخیر بود. ذرت و گندم بخشی از ریزش روز پنج شنبه را جبران کردند.فلزات پایه پس از ریزش روز پنج شنبه وضعیت مختلفی داشتند. مس در بازار فلزات لندن ۰.۸ درصد کاهش یافت و بزرگترین کاهش هفتگی از مارس سال ۲۰۲۰ به این طرف را رقم زد. نیکل ۰.۹ درصد افزایش یافت و سنگ آهن در سنگاپور ۱.۲ درصد کاهش داشت. قیمت فلزات ارزشمند پس از ریزش قابل توجهی که داشتند، بهبود یافت. طلا بهبود ملایمی داشت و پالادیم پس از ریزش ۱۱ درصدی در روز پنج شنبه، سه درصد افزایش داشت.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس روز جمعه ریزش اخیر قیمت کالاها که تحت تاثیر تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای جلو انداختن پیش بینی زمان افزایش نرخهای بهره در سال ۲۰۲۳ بود را یک فرصت خرید برای سرمایه گذاران دانست. این بانک اعلام کرد کمبود فیزیکی که ناشی از رشد قوی تقاضا و غیرانعطاف پذیر ماندن عرضه بوده، می تواند قیمت نفت برنت را در سه ماهه سوم به ۸۰ دلار در هر بشکه برساند و پتانسیل افزایش به بالاتر از این سطح هم وجود دارد. قیمت نفت با وجود ریزش روز پنج شنبه، همچنان در بالاترین قیمت چند سال گذشته بسته شد.
بر اساس گزارش رویترز، بازار مس هم با کمبود عرضه در سال میلادی جاری و آینده روبروست و کاهش اخیر قیمت باید یک فرصت خرید بلندمدت دیده شود. با این حال این بانک سرمایه گذاری آمریکایی هشدار داد احیای بازارهای کالا به استثنای انرژی احتمالا از ریزش اخیر کندتر صورت خواهد گرفت زیرا شوکهای مربوط به آب و هوا و سیاستهای چینی تاثیر تکنیکال منفی ایجاد کرده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.