stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 374623
  • 28 خرداد 1400 - 14:24
0

مرغ و ماهی هم پایشان به بورس کالا باز می‌شود؟

قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی:ساز و کارهای سنتی برای مدیریت و قیمت گذاری محصولات دیگر کارایی ندارد و باید از ظرفیت‌های بورس کالا به عنوان بازاری شفاف و ضابطه‌مند استفاده شود. طی تحقیقات و مصاحبه‌های میدانی انجام شده با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان ناراضی مرغ و ماهی از قطعی‌های مکرر برق و شرایط به وجود آمده بعد از این قطعی ها، به یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات موجود در این زمینه برخوردیم. بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان از وجود دلالان و واسطه‌های سودجو خبر دادند که مهم‌ترین عامل به وجود آمدن شرایط فعلی در بازار مرغ و ماهی هستند.
 

علی عیوضی متخصص دامداری و فروش محصولات شیلات گفت: فروش به موقع محصولات و جلوگیری از فاسد شدن آن ها، مدیران را مجبور به معامله با دلالان و فروش دام خود به قیمت بسیار پایین به آن‌ها کرده است.او ضمن ارائه راهکاری برای مقابله با دلالان گفت: با ورود و مشارکت نهادها و تولیدی‌های مرغ و ماهی در بازار بورس کالا می‌توان به یک قیمت شفاف و روشن در رابطه با این دو قلم جنس رسید.

لازم به ذکر است کشف قیمت در بورس کالا از طریق حراج حضوری و به صورت شفاف صورت گرفته و با حذف رانت، باعث فساد زدایی از بازار معاملات می‌شود. معاملات در بورس کالا، کم هزینه، قابل نظارت، قانونمند، سازمان یافته و همچنین کیفیت و کمیت کالا، مبالغ و مدت معامله تضمین شده است.علی بیگی متخصص و فعال در حوزه پرورش و عرضه ماهی ضمن ابراز تاسف و نارضایتی در خصوص بازار فعلی گفت: به عنوان یک تولید کننده و عرضه کننده ماهی در بازار با تلاش زیاد سعی کرده ام محصولات تولیدی را بی هیچ واسطه به بازار عرضه و به دست مصرف کننده برسانم.

وی با بیان اینکه خواستار ورود و عرضه محصول خود در بازار بورس کالاست، ادامه داد: با ورود به بورس کالا می‌توان این قیمت‌های نجومی را از بین برد.محمدرضا اسلامی کارشناس بورس کالا در خصوص عدم حضور محصولات دامی (به خصوص مرغ و ماهی) در بازار بورس کالا گفت: یکی از ارکان مهم برای حضور در بورس کالا وجود شفافیت در معاملات و مقدار بار موجود در انبار است که بسیاری به علت این شفافیت‌ها از ورود این محصولات در این حوزه جلوگیری می‌کنند و دولت باید از نهادهای ناظر بخواد محصولات خود را به این بازار عرضه کنند.

برای پیگیری بیشتر در رابطه با عدم حضور محصولات دامی در این بازار به سراغ مصطفی محمد باقری کارشناس بورس کالا رفتیم. او اظهار کرد: بورس کالا بر اساس میزان تقاضا محصولات را وارد این بازار می‌کند و یکی از اصلی‌ترین دلایل نبود این محصولات عدم تقاضای بورس برای شرکت دادن محصولات دامی است. دقیقا همین اتفاق برای محصولات کشاورزی افتاد که بعد از مدتی میزان تقاضای بازار کاهش یافت و به همین دلیل از بورس کالا کنار گذاشته شدند.

او در رابطه با خارج شدن محصولات کشاورزی اینگونه شرح داد: محصولات کشاورزی یکی از زیر مجموعه‌های کالای اساسی است و با ارز دولتی واردات آن انجام می‌شود. به همین دلیل دولت اقدام به قیمت گذاری دستوری برای این نوع از محصولات کرد و به دلیل نبود هیچ گونه محدودیت در شیوه قیمت گذاری در بورس، محصولات کشاورزی از این بازار کنار گذاشته شدند و همین موضوع در رابطه با محصولات دامی نیز صدق می‌کند.

او گفت: زمانی محصولات دامی به بورس کالا وارد می‌شوند که تحریم‌ها برداشته شوند و دولت دخالتی در بحث قیمت گذاری نداشته باشد.همچنین او با بیان یکی دیگر از دلایل عدم حضور مرغ و ماهی ادامه داد: به دلیل نبود یک قیمت واحد و شفاف در مورد این اجناس اگر که وارد بورس کالا شوند به دلیل رقابتی بودن قیمت گذاری در فضای بورس، اگر ارزش و قیمت این اقلام افزایش پیدا کند همه افراد جامعه بورس کالا را در این زمینه مقصر معرفی می‌کنند. در آخر باید گفت تا این شرایط در رابطه با محصولات دامی حاکم است این اقلام به بازار بورس کالا راه پیدا نمی‌کنند.

 

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.