stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 374469
  • 28 خرداد 1400 - 9:27
0

پلیس همگام با مردم پای صندوق‌های اخذ رای

پلیس همگام با مردم پای صندوق‌های اخذ رای

تهران – – پلیس روز جمعه ۲۸ خرداد ماه با حضور در محل‌های اخذ رای نظیر مساجد و مدارس مسولیت حفظ امنیت و پرهیز از تخلف در ستادهای انتخاباتی را برعهده دارد.

قلم | qalamna.ir :

نیروی انتظامی برنامه ریزی و تمرکز خود را برای تامین امنیت انتخابات در بازه های زمانی قبل، حین (تامین امنیت اماکن اخذ رأی و صندوق ها) و پس از برگزاری انتخابات، آغاز کرده و نه بر مبنای تجربیات موفقی که طی سال های گذشته در این خصوص داشته و هر نوع فعالیت و تحرکی را رصد می کند تا خدشه ای بر امنیت وارد نشود.

تامین امنیت عمومی و در شرایط پیش رو تامین امنیت انتخابات خط قرمز پلیس است و با قاطعیت، هوشیاری، آمادگی همه جانبه و تسلط بر امور اجازه نمی دهد حرکتی خلاف امنیت، واقع شود بر این اساس در راستای آمادگی روزافزون، اطلس امنیت انتخابات ترسیم شد و براساس رنگ بندی مشخص شده، تمرکز نیرویی پلیس برای برگزاری انتخاباتی امن و باشکوه انجام می شود.

پلیس در انتخابات امسال از حداکثر نیروهای خود حتی نیروهای تخصصی استفاده کرده و همگی همپای وزارت کشور در تامین امنیت انتخابات نهایت تلاش  خود را بکار بسته اند، حضور پلیس با لباس سبز رنگ در صندوق های رای احساس امنیت و آرامش را برای مردم به ارمغان آورده است.  

پلیس در برقراری امنیت انتخابات امسال اعم از سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی (۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) با بکارگیری بیش از چهار هزار و ۵۰۰ واحد انتظامی برای تامین امنیت مطلوب در روز انتخابات استفاده کرده است.

رده های پلیس پیشگیری در سراسر کشور در همه ماموریت ها و مناسبت های مهم و اثرگذار پیشانی نیروی انتظامی محسوب می شوند.  کلانتری ها و پاسگاه ها، انتظامی بخش‌ها، یگان‌ های امداد و ایستگاه‌های ایست و بازرسی، تیم های کشف و خنثی سازی و کارکنان پلیس راه آهن، فرودگاه و یگان های حفاظت از اماکن دولتی مسئولیت خطیری در تأمین نظم و امنیت انتخابات به عهده دارند که این رویداد مهم امسال نیز همچون دوره های قبلی انتخابات با مجاهدت پلیس در کمال آرامش برگزار می شود.

اکنون بیش از ۴۵۰۰ واحد انتظامی از آمادگی کامل برای تامین نظم و امنیت انتخابات برخوردار هستند که در جریان این انتخابات نه تنها ایفاگر نقش ارزنده در حفاظت و حراست از صندوق های اخذ رای و حوزه های انتخابی هستند بلکه با قاطعیت با هرگونه بی نظمی برابر قانون برخورد خواهند کرد.

به منظور فراهم کردن بستر لازم برای حضور امن مردم در پای صندوق های اخذ رای ارتقاء مهارت های تخصصی کارکنان دخیل در مأموریت تأمین نظم و امنیت انتخابات را از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار داده است

در این راستا دو محور «چگونگی مراقبت و تأمین انتظامات انتخابات»  از مرحله دریافت صندوق و مراجعه به شعب اخذ آراء تا مراقبت از محل‌های رأی‌گیری و تحویل صندوق‌ها در پایان رأی‌گیری و «نحوه مقابله با تهدیدهای امنیتی»  محتمل عملیاتی شده و بر اساس آموزش‌های چهره به چهره، علمی، عملی و میدانی، محافظان صندوق های اخذ رای در سطح بالای هوشیاری و آمادگی برای انجام وظیفه قرار دارند.

تیم‌های تخصصی متشکل از افسران ارشد پلیس پیشگیری که از مهارت قابل توجهی در امور انتظام بخشی برخوردار هستند با برگزاری کارگاه های آموزشی مدیریت انتظامی انتخابات در ۳۰ استان کشور بیش از ۵۹ هزار نفر از فرماندهان، روسا و کارکنان کوپ، یگان امداد، ایستگاه های بازرسی، تیم های کشف و خنثی سازی و کارکنان یگان های حفاظت و پلیس راه آهن و فرودگاه را به صورت علمی و عملی با اصول و فنون حفاظت از صندوق های اخذ رای مورد آموزش قرار داده اند.

آموزش برخط و آنلاین

اهمیت برگزاری انتخابات امن به اندازه ای است که از هر فرصت و هر گونه فناوری و ابزار لازم برای ارتقاء مهارت و دانش کارکنان استفاده شده است لذا به آموزش های میدانی بسنده نشده و با برگزاری آموزش‌های برخط و ویدئوکنفرانسی برای ۲ هزار و ۵۵۰ نفر از روسا و کارکنان پلیس پیشگیری انتظامی استان ها و سایر کارکنان جامعه هدف قرارگاه انتخاباتی ابوذر پلیس پیشگیری ناجا، گام های موثری در افزایش ضریب هوشمندی و مهارتی کارکنان برداشته شده به گونه ای که کارکنان پلیس پیشگیری در بالاترین سطح هوشیاری و آمادگی برای برگزاری انتخابات امن و آرام قرار دارند.

ارتقاء مهارت محافظان صندوق های اخذ رأی

پلیس با بسیج تمام امکانات مهارت عملی و دانش کارکنان را برای مدیریت وقایع ارتقاء داده است،  تدوین شیوه نامه آموزشی، تهیه محتوای آموزشی در قالب فیلم­ های کوتاه، بروشورهای حقوقی مستفاد از مواد قانونی در خصوص انتخابات، تولید موشن‌گرافی، کلیپ‌های آموزشی از عملیات‌های واقعی، طراحی و اجرای سناریوهای فرضی در قالب حفاظت از صندوق اخذ رای و کشف بسته­ های مشکوک و نحوه اقدام در مواجهه با آنها به صورت میدانی از دیگر اقدامات پلیس پیشگیری در این زمینه است که منجر به ارتقاء مهارت عملی محافظان صندوق های اخذ رای شده است.

با توجه به اینکه کلانتری­ها، پاسگاه­ها، یگان­ های امداد و ایستگاه­ های بازرسی به عنوان اولین واحدهای انتظامی به صورت مستقیم در مدیریت اجرایی و عملیاتی این مأموریت بزرگ نقش آفرین هستند، برنامه های آموزشی و ابتکاری توسط پلیس پیشگیری، کارکنان را برای انجام ماموریت در شرایط مطلوب قرار داده است.

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در مورد اقدات لازم برای برقراری امنیت انتخابات گفت: برابر مصوبه شورای عالی امنیت کشور، نیروی انتظامی عهده دار مسئولیت بزرگ تامین نظم و امنیت انتخابات پیش رو (ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا) است و با تجربه های ارزشمند از انجام این ماموریت خطیر در سنوات گذشته و تسلط اطلاعاتی بر فضای حقیقی و مجازی، این وظیفه خطیر را نیز به نحو احسن انجام می دهد.

وی افزود: قطعا نیروهای پلیس علاوه بر تلاش حداکثری برای تامین نظم و امنیت انتخابات پیش رو، همراه با سایر مردم حضور پرشور خود و خانواده هایشان را دراین عرصه سرنوشت ساز به نمایش خواهند گذاشت.  در مورد سلامت انتخابات همچون گذشته این انتخابات نیز در سلامت کامل انجام خواهد شد و متولیان امر امانت داری خواهند کرد.  به طور میانگین هر ساله ما یک انتخابات در سطح کشور داشتیم که تا به حال در صحت و سلامت برگزار شده و از معدود کشورهایی هستیم که انتخابات سالمی دارد.

استقرار تیم واکنش سریع پلیس 

یگان های ویژه پلیس نیز عنوان نیروی واکنش سریع در نیروی انتظامی که ماموریت های ویژه ای را در شرایط سخت و تعیین کننده به عهده دارد با ارتقاء سطح کیفی و کمی در همه امور مانند آموزش ها، استفاده از تجهیزات نوین در تلاش است تا ماموریت های آینده را هوشمندانه و به نحو احسن انجام دهد.

تفاوت این پلیس با سایر واحدهای انتظامی که در رابطه با تامین امنیت کشور مسئولیت دارند در این است که در شرایط بحرانی و خاص در صحنه ماموریت حاضر می شود، این مهم موجب شده تا مسئولان توجه ویژه ای به یگان های ویژه ناجا داشته باشند.

برای انتخابات امروز نیز یگان ویژه با یک برنامه ریزی یک ماهه به تمام یگان های ویژه سراسر کشور ابلاغ کرده تا با آمادگی بیشتری در خصوص برقراری نظم و امنیت انتخابات ریاست جمهوری مشارکت داشته باشد.

اخذ رای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه دو انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل شرایط کرونایی و پرهیز از تجمع، یک ساعت زودتر از انتخابات دوره‌های قبل یعنی ساعت ۷ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد ماه آغاز شد و طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا درصورت تشخیص وزیر کشور رای گیری تا ساعت ۲ بامداد ادامه خواهد یافت.

از مجموع  ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دهی در انتخابات در کل کشور، ۲٩ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد و  ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر زن هستند.

سن قانونی رای دهندگان ١٨ سال متولدین ٢٨ خرداد ١٣٨٢ و قبل از آن و تعداد رای اولی‌ها یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر است که ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر از این تعداد زن هستند.

از: معصومه نیکنام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.