stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 374279
  • 27 خرداد 1400 - 8:27
0

برقراری امنیت انتخابات در رصد پلیس

برقراری امنیت انتخابات در رصد پلیس

تهران – – یک روز به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده، انتخاباتی که می‌تواند امید و نشاط را به رگ‌های جامعه تزریق کند اما لازمه برگزاری این انتخابات نیازمند تحقق شاخصی به ظاهر ساده اما بسیار مهم و تاثیرگذار است، «امنیت» که اگر نباشد، همه شاخص‌های یک جامعه را زیر سوال می‌برد.

قلم | qalamna.ir :

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، انتخاباتی بزرگ است که روز جمعه ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ در حالی در تاریخ ایران زمین ثبت می شود که عده ای در تلاش برای برقراری انتخاباتی امن است، امنیتی که تنها با حضور سبزپوشان نیروی انتظامی رقم می خورد زیرا برگزاری مهم ترین اتفاقات کشور یعنی برگزاری انواع انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، برگزاری تجمعات و راهپیمایی های قانونی به عهده نیروی انتظامی است همان گونه که در تمام کشورها این امنیت توسط پلیس کشورها تامین می شود.

در این انتخابات از ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار واجد شرایط رای دادن در انتخابات، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ رای اولی بوده که ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و بقیه زن هستند، در حوزه ریاست جمهوری بیش از ۶۷ هزار صندوق رای آماده است، در حوزه شوراها نیز ۷۵ هزار صندوق  پیش بینی شده است.

با وجود اینکه یک و نیم میلیون نفر از عوامل اجرایی نظارتی و بازرسی در انتخابات حضور دارند اما از وظائف پلیس در برقراری امنیت انتخابات کم نمی شود چرا که پلیس باید در تمام صندوق های انتخابی حتی در محلات و روستاهای کوچک حضور داشته و امنیت کامل را برقرار کنند.

به گفته جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور از مهر ماه سال گذشته تمهیدات این انتخابات آغاز شده و جلسات مختلف به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی با همه روسای ستاد انتخابات انجام شده است. همچنین عناوین تخلفات انتخاباتی از زمان تبلیغات و روز رای گیری براساس قانون تصریح شده و بازرسی وزارت کشور و پیشگیری قوه قضاییه فعال هستند و از مجاری قانونی همه این مسائل دنبال می‌شود.

برای برقراری امنیت انتخابات نیروی انتظامی از سال گذشته فعالیت های امنیتی خود را از فضای مجازی گرفته تا برگزاری کلاس های توجیهی برای نیروی های عملیاتی آغاز کرده است.

نقش پلیس فتا در برقراری امنیت انتخابات

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی برای تامین نظم و امنیت انتخابات از رصد تحرکات مجرمانه توسط پلیس در فضای حقیقی و مجازی خبر داده است چرا که در عصرکنونی و با توسعه فضای مجازی همه شاخص های حکومتی در تمام دنیا به این سمت سوق یافته که ایران نیز از این امر مستثنی نیست بویژه که اکنون بسیاری از تبلیغات نامزدهای انتخاباتی از طریق فضای مجازی انجام می شود براین اساس پلیس عملیات شناسایی متخلفان و کلاهبرداران برای فریب کاربران را از سال گذشته آغاز کرد و همچنان ادامه دارد.

کلاهبرداران با ترفند ایجاد اپلیکیشن‌های انتخاباتی در پوشش تبلیغ و ارسال آن در شبکه‌های اجتماعی گوناگون و تحریک افراد به دانلود و نصب آن ها، دست به کلاهبرداری از کاربران می زنند براین اساس پلیس فتا در بررسی صورت گرفته در مورد بسیاری از اپلیکیشن های مختلف شاهد انتشار اپلیکیشن های مختلفی بوده‌ است که در بررسی اجمالی دارای آسیب‌پذیری‌های متعدد بودند.

گاه کلاهبرداران به بهانه در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان کاربران را به سایت‌های جعلی هدایت و از اطلاعات شخصی آن ها که بر روی سایت بارگذاری شده سوءاستفاده می‌کنند در حالی که  فقط از طریق سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به ثبت‌نام و دریافت بسته اینترنتی رایگان ویژه انتخابات ریاست جمهوری صورت می گیرد.

پلیس فتا از آن جایی که براساس ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای (مصوب ۱۳۸۸) هر فردی به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می شود، چتر امنیتی خود را بر فراز فضای مجازی پهن کرده و متخلفان را شناسایی و با حضور خود در فضای اینترنتی امنیت را در این فضا برقرار کرد.

جرم نشر اکاذیب از جرایم مطلق است به این معنی که برای واقع شدن آن نیازی به تحقق نتیجه‌ای خاص نیست. به طور مثال نیازی نیست که انتشار مطالب دروغ سبب ورود ضرر و زیان اعم از مادی یا معنوی یا بی آبروشدن بزه‌ دیده شود و صرف ارتکاب عمل نشر اکاذیب توسط مرتکب کفایت می‌کند. بنابراین شاکی خصوصی نیز در ضمن شکایت خود نیازی به ارایه مدارک لازم برای اثبات ورود ضرر به خود را ندارد.

به گفته سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا برخی افراد سودجو با نام و اعتبار کاندیدای ریاست جمهوری و ستاد انتخاباتی آنها اقدام به کلاهبرداری کرده بودند.

افراد سودجو با ساخت اکانت کاربری جعلی در پیام رسان واتساپ با نام کاندیداهای مختلف ریاست جمهوری و انتساب خود به ریاست یا اعضای ستاد انتخابات کاندید ریاست جمهوری با کاربران تماس مجازی و آنلاین برقرار کرده و با طعمه های خود به عنوان ” برنده شدن در قرعه کشی حامیان ستاد انتخاباتی ” تماس گرفته و با به دست آوردن اطلاعات کارت بانکی فریب خوردگان نسبت به برداشت از حساب آنها اقدام می کردند.

با توجه به رصدهای صورت گرفته و گزارش های متعدد مردمی به این پلیس مشخص شد در بعضی اوقات این افراد با استفاده از ترفندهای مختلف، مشخصات خانوادگی و حتی شماره حساب قربانیان را نیز به دست آورده و با جلب اعتماد آن ها کدهای تایید بانکی را نیز گرفته و حساب آنها را خالی می کردند.

آمادگی حداکثری پلیس برای تامین نظم و امنیت انتخابات

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در مورد اقدات لازم برای برقراری امنیت انتخابات گفت: برابر مصوبه شورای عالی امنیت کشور، نیروی انتظامی عهده دار مسئولیت بزرگ تامین نظم و امنیت انتخابات پیش رو (ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا) است و با تجربه های ارزشمند از انجام این ماموریت خطیر در سنوات گذشته و تسلط اطلاعاتی بر فضای حقیقی و مجازی، این وظیفه خطیر را نیز به نحو احسن انجام می دهد.

وی افزود: قطعا نیروهای پلیس علاوه بر تلاش حداکثری برای تامین نظم و امنیت انتخابات پیش رو، همراه با سایر مردم حضور پرشور خود و خانواده هایشان را دراین عرصه سرنوشت ساز به نمایش خواهند گذاشت.

اشتری تاکید کرد: فعالیت مجرمانه مانند تلاش برای تشویش اذهان عمومی، سیاه نمایی و شایعه پراکنی، انجام تبلیغات خارج از چارچوب قانونی اعم از تهمت، افترا، نشر اسرار خصوصی افراد و هرگونه فعالیتی که به برهم زدن نظم و امنیت جامعه منتج شود، در رصد پلیس است.  امنیت مطلوب امروز حاصل و دستاورد ایثارگری های شبانه روزی و بدون وقفه ای است که پلیس اجازه نمی دهد فرد یا گروهی با هرگرایش سیاسی به آن لطمه وارد کند.

تدوین اطلس امنیت انتخابات در ناجا

همان طور که گفته شد چتر امنیتی پلیس در فضای مجازی و واقعی برای برقراری امنیت انتخابات پهن شده است و در این راستا اطلس امنیت انتخابات در نیروی انتظامی تدوین شد.

نیروی انتظامی برنامه ریزی و تمرکز خود را برای تامین امنیت انتخابات در بازه های زمانی قبل، حین (تامین امنیت اماکن اخذ رأی و صندوق ها) و پس از برگزاری انتخابات، آغاز کرده است و نه بر مبنای تجربیات موفقی که طی سال های گذشته در این خصوص داشته و هر نوع فعالیت و تحرکی را رصد می کند تا خدشه ای بر امنیت وارد نشود.

تامین امنیت عمومی و در شرایط پیش رو تامین امنیت انتخابات خط قرمز پلیس است و با قاطعیت، هوشیاری، آمادگی همه جانبه و تسلط بر امور اجازه نمی دهد حرکتی خلاف امنیت، واقع شود بر این اساس در راستای آمادگی روزافزون، اطلس امنیت انتخابات ترسیم شد و براساس رنگ بندی مشخص شده، تمرکز نیرویی پلیس برای برگزاری انتخاباتی امن و باشکوه انجام می شود.

حضور بیش از ۶۰۰ هزار نیروی پلیس در انتخابات

به گفته اشتری،  سلامت، امنیت و مشارکت سه مؤلفه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در انتخابات است براین اساس بیش از ۶۰۰ هزار نیرو در روز انتخابات در حال آماده باش و انجام وظیفه خواهند بود.

وی تاکید کرد: در مورد سلامت انتخابات همچون گذشته این انتخابات نیز در سلامت کامل انجام خواهد شد و متولیان امر امانت داری خواهند کرد.  به طور میانگین هر ساله ما یک انتخابات در سطح کشور داشتیم که تا به حال در صحت و سلامت برگزار شده و از معدود کشورهایی هستیم که انتخابات سالمی دارد.

اشتری در رابطه با امنیت انتخابات گفت: امنیت این مقوله نیز به عهده نیروی انتظامی است و پلیس قبل، حین و پس از انتخابات تا اعلام رأی نهایی در آمادگی کامل و پای کار خواهد بود و هر جا که صندوق رأیی وجود دارد،  همکاران ما حضور خواهند داشت و از امانت مردم و صندوق های رأی حراست خواهند کرد.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: با هماهنگی های صورت گرفته و اقدامات انجام شده از دی ماه سال گذشته در بحث امنیت انتخابات، طبق برآوردهای صورت گرفته به لحاظ امنیت مشکلی نخواهیم داشت، با تدوین اطلس امنیت انتخابات،  پیشگیری و پیش بینی های لازم صورت گرفته تا در صورت بروز هرگونه اتفاقی با تسلط اطلاعاتی خنثی شود و مردم بتوانند در آرامش، رأی های خود را به صندوق های تعبیه شده، بیاندازند.

اشتری با بیان این که در روز رأی گیری ۷۵ هزار صندوق در نظر گرفته شده و تعدادی صندوق سیار نیز پیش بینی شده است، گفت: مسئولیت امنیت همه این صندوق ها به عهده نیروی انتظامی است و با توجه به کثرت کار و توافق های انجام شده و براساس مجوزی که از ستاد کل نیروهای مسلح گرفته شده است ضمن همکاری بسیار خوب فرمانده سپاه پاسداران از ظرفیت نیروهای بسیج نیز استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به بکارگیری ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار نیرو برای حفاظت از صندوق های رأی که حدود ۵۰ درصد آنها بسیجی هستند، اعلام کرد: از ظرفیت حدود ۳۰۰ هزار نیرو نیز در خصوص امنیت پیرامونی حوزه های اخذ رأی استفاده خواهیم کرد و در مجموع بیش از ۶۰۰ هزار نیرو در روز انتخابات در حال آماده باش و انجام وظیفه خواهند بود و ان شاءالله با هوشیاری و حضور پرشور مردم مشکلی نخواهیم داشت.

سردار اشتری با بیان این که از نظر رهبر معظم انقلاب در این انتخابات مشارکت اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: همواره دشمنان و مخالفان نظام و انقلاب دنبال این بودند که مردم را در انتخابات ها مأیوس کنند و مانع مشارکت آنها در این امر سرنوشت ساز شوند و با حرکات و تحرکاتی در فضای مجازی و حقیقی به دنبال ناامید کردن مردم به هر نحوی می باشند که در این دوره این موضوع شدت پیدا کرده است.

تسلط و اشراف اطلاعاتی پلیس

سردا قاسم رضایی جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: براساس قانون پلیس وظیفه تأمین امنیت انتخابات را به عهده دارد لذا با هرگونه تخلف انتخاباتی که موجب ناامنی در آن شود، برابر قانون با آن برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های صورت گرفته در نیروی انتظامی ماه ها قبل از انتخابات، این نیرو با به کارگیری  ۳۰۰ هزار نفر از همکاران در سراسر کشور آماده برگزاری انتخاباتی امن و پرشور است.

رضایی به تسلط و اشراف بالای ناجا در ماموریت ها اشاره کرد و افزود: گزارش های ارائه شده نشان از تسلط و اشراف همکاران در ماموریت ها دارد چرا که تسلط و اشراف اطلاعاتی بالا نشان از این دارد که در برگزاری انتخاباتی امن هیچ گونه دغدغه ای نداریم.

وی افزود: پلیس به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد و با هرگونه بی قانونی و بی نظمی مبارزه خواهد کرد و هیچ رخداد  یا مناسبتی ماموریت های ناجا را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

سردار رضایی با تاکید بر اینکه براساس برآوردهای اطلاعاتی ـ اجتماعی بر ماموریت تامین نظم و امنیت انتخابات اشرافیت کامل داریم، یادآور شد: قطعا نیروهای پلیس علاوه بر حضور و مشارکت صد در صدی و حداکثری در انتخابات پیش رو به همراه خانواده هایشان، بسترهای لازم را برای حضور پرشور و حداکثری مردم فراهم خواهند کرد.

آمادگی یگان ویژه برای برقراری نظم و امنیت انتخابات

سردار حسن کرمی فرمانده یگان های ویژه ناجا گفت: برای انتخابات پیش رو برنامه یک ماهه ویژه ای به تمام یگان های ویژه سراسر کشور ابلاغ شده تا با آمادگی بیشتری در خصوص برقراری نظم و امنیت انتخابات ریاست جمهوری بتوانیم مشارکت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ماموریت یگان های ویژه از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: ما به عنوان نیروی واکنش سریع در نیروی انتظامی که ماموریت های ویژه ای را در شرایط سخت و تعیین کننده به عهده داریم، با ارتقاء سطح کیفی و کمی در همه امور مانند آموزش ها، استفاده از تجهیزات نوین در تلاش هستیم تا ماموریت های آینده را هوشمندانه و به نحو احسن انجام دهیم.

فرمانده یگان های ویژه ناجا اضافه کرد: تفاوت ما با سایر واحدهای انتظامی که در رابطه با تامین امنیت کشور مسئولیت دارند در این است که ما در شرایط بحرانی و خاص در صحنه ماموریت حاضر می شویم، این مهم موجب شده تا مسئولان توجه ویژه ای به یگان های ویژه ناجا داشته باشند.

سردار کرمی آمادگی و اقتدار نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی را همانند خاری در چشم دشمنان نظام اسلامی دانست و افزود: برای انتخابات پیش رو برنامه یک ماهه ویژه ای به تمام یگان های ویژه سراسر کشور ابلاغ شده است تا با آمادگی بیشتری در خصوص برقراری نظم و امنیت انتخابات ریاست جمهوری بتوانیم مشارکت داشته باشیم.

از: معصومه نیکنام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.