stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
  • کد خبر : 373394
  • 24 خرداد 1400 - 9:53
0

قول می‌دهم مقابل عراق سربلند شویم

قلم | qalamna.ir :
گروه ورزشی: بازوبند کاپیتانی تیم ملی فوتبال ایران در بازی با کامبوج به دست علیرضا جهانبخش بسته شد و او به‌خوبی توانست از پس مسئولیت رهبری تیم بخصوص در دقایق ابتدایی بازی برآید. جهانبخش که سال سختی را در برایتون پشت سر گذاشته بود و نیمکت‌نشینی‌های او در این تیم، شانسش را برای حضور در تیم ملی کاهش داده بود، حالا با انگیزه مضاعفی در اردوی تیم ملی حضور دارد تا با نمایش تازه‌ای از توانایی‌هایش فرصت‌های بهتری را برای آینده فوتبالی‌اش رقم بزند. در آستانه بازی حساس با عراق روابط عمومی فدراسیون فوتبال در منامه گفت‌و‌گوی مفصلی با جهانبخش انجام داده‌ایم که مشروح این گفت‌وگوی ویدئویی را در زیر می‌خوانید.

۱۰ سال پیش و در سال ۱۳۹۰ اولین بازی فوتبال‌تان را برای تیم فوتبال داماش انجام دادید و حالا بعد از ۱۰ سال کاپیتان تیم ملی فوتبال کشور هستید.
از همان زمانی که فوتبال را به‌صورت حرفه‌ای شروع کردم، مثل تمام فوتبالیست‌ها آرزوهای بزرگی داشتم. وقتی سن کمتری داشتم، بازی در تیم ملی قطعاً همیشه یک آرزو برای من بوده است. در بخش باشگاهی، در سن‌های پایین‌تر بازی در لیگ برتر برای من یک آرزو بود. خدا را شکر که در سن کم به این آرزو رسیدم و فکر می‌کنم ۱۷ساله بودم که اولین مسابقه‌ام را در لیگ برتر بازی کردم. از همان زمان دوره‌های مختلف تیم ملی را سپری کردم؛ از تیم ملی جوانان و امید تا بزرگسالان.

قطعاً هدفم رسیدن به تیم ملی بزرگسالان بود که باز هم در سن کم به این هدف رسیدم و مهم‌ترین مسأله این بود که شش ماه بعد از دعوت شدن به تیم ملی در تورنمنت بزرگی مثل جام‌جهانی بازی کردم که آرزوی هر فوتبالیستی است. این ۱۰ سال مثل برق و باد گذشت. از تک‌تک ثانیه‌های این سال‌ها لذت بردم و هر زمان پیراهن تیم ملی فوتبال کشورم را به تن کردم سعی کردم برای موفقیت تیم ملی با تمام وجودم تلاش کنم و امیدوارم در ادامه راه هم بتوانم به همین مسیر ادامه دهم و بتوانیم پرچم ایران را در جایگاه بهتری قرار دهیم و سربلندی کشورمان را بیشتر و بیشتر کنیم.

اینکه بازوبند کاپیتانی به دست می‌بندید و وارد زمین مسابقه می‌شوید چه حسی دارد؟
حس متفاوتی است. من این تجربه را در تیم ملی جوانان داشتم. در مسابقات ۲۰۱۳ امارات بود. این موضوع مسئولیت سنگین‌تری را به دوش شما می‌گذارد. وقتی این مسئولیت را نداری کمی از فشارها و مسئولیت‌هایی که وجود دارد کمتر می‌شود و تمرکز بیشتری روی بازی خودت داری. این مسئولیت اما شرایط را متفاوت می‌کند. با توجه به فرهنگی که در کشور ما وجود دارد و نسبت به سنم فکر می‌کنم نظیر این اتفاق کم رخ داده است.

در سال‌های اخیر کاپیتآنهای فوق‌العاده بزرگ و باتجربه و خوبی را در تیم ملی داشتیم که خود من خیلی از آنها یاد گرفتم. آقا مسعود شجاعی که در دوره قبل کاپیتان تیم ملی بودند. قبل از ایشان آقای جواد نکونام بودند. در مجموع اما کاپیتانی چیزی نیست که آدم برایش هدف‌گذاری کند اما برای هر فوتبالیستی ممکن است اتفاق بیفتد. در حال حاضر هم ما احسان حاجی‌صفی و کریم انصاری‌فرد را داریم؛ دو نفر از بازیکنانی هستند که نسبت به سن‌شان که ۳۰ سال است، تجربه بالایی دارند و سال‌هاست در تیم ملی بازی می‌کنند. من به‌شخصه از آنها یاد می‌گیرم. این چیزی است که اگر همچنان افتخار حضور داشته باشم، دوست دارم در سال‌های آینده به نسل‌های بعدی انتقال دهم.

کاپیتانی مسئولیت شیرینی است و داخل زمین باید رابط خوبی بین سرمربی و بازیکنان باشی و آن آرامش و شرایط لازم را در تیم حاکم کنی. همه اینها در کنار مسئولیت‌هایی است که به‌عنوان بازیکن بر گردن داری و باعث می‌شود استرس شیرینی داشته باشی. سعی می‌کنم هر زمان این مسئولیت بر گردن من قرار گرفت به بهترین شکل ممکن آن را انجام دهم.

ما دیده‌ایم که خارج از زمین مسابقه هم شما در کنار احسان حاجی‌صفی و کریم انصاری‌فرد پیگیر حقوق بازیکنان هستید.
این چیزی است که همیشه وجود داشته. من به یاد دارم که در ادوار مختلف یکی از مسئولیت‌هایی که بر گردن کاپیتان‌های تیم ملی بوده، همین بوده است. مثلاً آقا مسعود و قبل از ایشان آقا جواد، برای‌شان مهم بوده که پیگیر مطالبات تیم باشند. نه‌فقط بازیکنان، کادر فنی، کادر پزشکی، تدارکات و همه دوستانی که دارند در کنار تیم ملی زحمت می‌کشند و بیشترین زحمت را می‌کشند.

با اینکه پشت صحنه زیاد دیده نمی‌شود اما بعضاً در تیم‌های فوتبال پشت صحنه می‌تواند به‌مراتب تأثیرگذارتر باشد. اینکه بازیکنان به‌خوبی ریکاوری شوند، آرامش داشته باشند و امکانات خوب باشد. همه از مواردی است که تأثیرگذار است و در دو، سه هفته‌ای که گذشت این امکانات به‌خوبی برای تیم ملی فراهم شده است. آقا احسان (حاجی‌صفی) و آقا کریم (انصاری‌فرد) تلاش می‌کنند این مسائل را حل کنند. من هم اگر کوچکترین تأثیرگذاری داشته باشم، تلاش می‌کنم بتوانیم از حق بازیکنان دفاع کنیم. به هر حال بعد از هر تلاشی باید پاداشی هم وجود داشته باشد و این می‌تواند در روند موفقیت بازیکنان و کادر فنی تأثیرگذار شود.

در اردوی اخیر تغییر را احساس کرده‌اید؟
اجازه بدهید صحبت‌هایم را از اردوی کیش شروع کنم که امکانات واقعاً فوق‌العاده خوب بود. به‌عنوان یک بازیکن، هرچه ما نیاز داشتیم از امکانات هتل و شرایط پرواز و تمرین مهیا بود. خدا را شکر می‌کنم که دو، سه هفته‌ای که سپری کردیم، هم از نظر امکانات و هم حمایتی که از تیم ملی شد بسیار خوب بوده است. پاداش هر دو بازی را گرفته‌ایم و در ادامه راه امیدواریم همه اینها ادامه پیدا کند. ما بازی‌های مقدماتی اصلی را پیش‌رو داریم. یک بخش فوتبالی است که بر گردن بازیکنان و کادر فنی است و بخش دیگر مربوط به مسائل دیگری است که خدا را شکر در این دو، سه هفته خوب بوده است.

در این مدت رابطه خوبی بین بازیکنان تیم ملی و رئیس فدراسیون فوتبال برقرار شده است.
این موضوع برای خود من هم جالب بوده است. رابطه نزدیک بازیکنان با آقای عزیزی‌خادم می‌تواند به عملکرد بهتر تیم ملی کمک کند. ما در لابی هتل و رستوران ایشان را می‌بینیم و بازیکنان راحت صحبت‌های‌شان را مطرح می‌کنند و از مشکلات‌شان می‌گویند. ایشان خیلی راحت صحبت می‌کنند و من فکر می‌کنم این موضوع می‌تواند در ادامه راه تأثیرگذار باشد. این موضوع فقط مربوط به ما نیست.

در صحبتی که چند روز پیش داشتیم، ایشان درباره هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که برای تیم‌های فوتسال، تیم‌های پایه و تیم زنان شده صحبت کردند. صحبت‌های ایشان خیلی مثبت به نظر می‌رسید و با توجه به کیفیتی که در تیم‌های ما وجود دارد، این موضوع طبیعی است. با توجه به ترکیبی از استعدادهایی که وجود دارد و مسئولانی که در فدراسیون فوتبال حضور دارند و شخص آقای عزیزی‌خادم، من فکر می‌کنم آینده خوبی را هم در فوتسال و هم در فوتبال آقایان و خانم‌ها ببینیم.

در جامعه فوتبال اتحاد وجود دارد؟
در این مدت مثبت بوده است، چون قطعاً موفقیت تیم ملی در سال‌های گذشته و حضور در جام‌جهانی، چه در باشگاه و چه اسپانسرینگ و امکانات خیلی تأثیرگذار بوده است. از طرفی وقتی ما به جام‌جهانی می‌رویم، می‌توانیم نماینده‌های بیشتری در فوتبال اروپا داشته باشیم. این یک چرخه است. موفقیت تیم ملی به موفقیت خیلی از باشگاه‌ها، بازیکنان و کادرهای فنی متصل است. به‌خاطر همین فکر می‌کنم این تمرکز و حمایت باید بیشتر و بیشتر شود تا این چرخه رو به جلو حرکت کند و باعث پیشرفت فوتبال ایران شود.

در هر دوره اتفاق افتاده که درباره نسل خوب بازیکنان در تیم ملی صحبت شده است اما خیلی از کارشناسان و مردم با قدرت اعتقاد دارند نسل فعلی یکی از بهترین نسل‌های تیم ملی فوتبال ایران است.
چون خودم بین بازیکنان هستم، سخت است بخواهم از این نسل تعریف کنم اما همانطور که شما هم گفتید، به‌جرأت می‌توان گفت این نسل یکی از بهترین نسل‌های فوتبال ایران در همه ادوار است. ما بالاخره در دوره‌های مختلف بازیکنان خیلی خوب و موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای داشتیم ولی می‌توانم به‌جرأت بگویم چه از نظر فنی و چه از نظر شخصیتی این یکی از بهترین نسل‌های فوتبال ایران است که فکر می‌کنم بین ۴، ۶ یا ۸ سال آینده فوتبال ایران را می‌تواند تأمین کند.

بازیکنان فوق‌العاده بااستعدادی در این تیم وجود دارند. یکسری بازیکن جوان باتجربه و یکسری بازیکن جوان‌تر که دارند در لیگ برتر خودمان فوق‌العاده خوب کار می‌کنند. این ترکیب می‌تواند خیلی مثبت باشد و نوید این را می‌دهد که در سال‌های آینده می‌تواند تیم ملی بهتر و بهتری داشته باشیم. همه اینها برمی‌گردد به حمایتی که باید از تیم ملی وجود داشته باشد، به اتحاد ملی و فوتبالی که باید وجود داشته باشد که به امید خدا بتواند این تیم و این نسل را به جلو ببرد و باعث شادی‌های بیشتر در فوتبال و بین مردم شود.

برسیم به بازی حساسی که با عراق در پیش داریم. البته با سه بردی که در بازی‌های اخیر داشتیم، شرایط تغییر کرده و استرس تا حد زیادی از تیم دور شده است. با توجه به اینکه بازی مقابل عراق در سال‌های اخیر برای ما سخت بوده است، مسابقه با عراق را چطور می‌بینید؟
نیازی به این نیست که بگویم در سال‌های اخیر همیشه بازی‌های ما با عراق، حساس، مهم و سخت بوده است. فکر می‌کنم در ادوار مختلف در جاهای مختلف و سختی با عراق بازی داشتیم که همین موضوع حساسیت را بیشتر هم کرده است. آنها هم تیم خوبی دارند و قابل احترام هستند. قطعاً بازی خیلی‌خیلی سختی خواهد شد، ولی همانطور که شما گفتید این سه بردی که کسب کردیم خیلی می‌تواند تأثیرگذار باشد. چه از نظر روحی، روانی و چه از نظر شناخت بازیکنان از یکدیگر و در بهبود عملکرد بازیکنان تأثیرگذار بوده است.

اگر بخواهیم با قاطعیت و خیال راحت به مرحله بعد مقدماتی صعود کنیم باید با تمام انرژی وارد زمین مسابقه شویم. من بین بازیکنان هستم و اتحادی که بین آنها وجود دارد را می‌بینم. ما هر روز داریم درباره بازی با عراق با یکدیگر صحبت می‌کنیم اما با استعداد و همبستگی که بین بازیکنان می‌بینم، به امید خدا از این بازی هم سربلند خارج می‌شویم و من قول می‌دهم سربلند شویم.

حالا که شرایط برگشت و از استرس‌ها کاسته شد اما این سؤال همچنان مطرح می‌شود که چرا اینقدر کار برای‌مان سخت شد؟
متأسفانه خیلی مسائل دست به دست هم داد. دلایل مختلفی بود که اگر بخواهیم درباره‌شان صحبت کنیم باید ساعت‌ها صحبت کنیم. به هر حال این چیزی است که گذشته و بازگویی‎اش کمکی نمی‌کند، بخصوص قبل از بازی حساسی که داریم. چیزی که گذشته را باید برای گذشته بگذاریم. حتی سه مسابقه‌ای که بردیم هم گذشته است. در فوتبال باید بازی به بازی پیش برویم. به هر حال الان در این شرایط قرار داریم و باید تلاش و تمرکزمان را بیشتر کنیم تا اتفاقاتی که قبلاً افتاده را جبران کنیم و همانطور که گفتم از این مسابقات سربلند خارج شویم.

با همه این اتفاقات و نکاتی که درباره نسل طلایی اشاره کردیم، می‌توانیم امیدوار باشیم در صورت صعود به جام‌جهانی، این نسل صعود از گروه‌مان را رقم بزند؟ اتفاقی که در دوره قبلی هم تا یک‌قدمی‌اش پیش رفتیم.
راجع به این مسائل صحبت کردن همیشه شیرین است. اینکه به مرحله بعدی صعود کنیم، نتایج خوبی کسب کنیم و شرایط خوبی داشته باشیم اما در هر مرحله بهتر است قدم‌به‌قدم پیش برویم. اولین قدم بزرگ ما هم در حال حاضر بازی با عراق است. به امید خدا باید این مرحله را رد کنیم. مرحله بعد، کار ما فوق‌العاده سخت‌تر می‌شود چون تیم‌هایی مثل ژاپن، کره، استرالیا و عربستان که همیشه سنتی بودند، دارند پیشرفت می‌کنند و از شرایط بسیار خوبی برخوردارند و فکر می‌کنم خیلی کار سختی را پیش‌رو داریم.

بالاخره از نسلی صحبت می‌کنیم که جام‌جهانی، جام ملت‌ها و بازی‌های فوق‎العاده سختی را پشت سر گذاشته است و فکر می‌کنم این تجربه را می‌توانند به تورنمنت‌های بعدی انتقال دهند که بزرگترین‎شان جام‌جهانی قطر است. می‌توانیم قدم‌به‌قدم پیش برویم و به پیروزی‌های بهتری برسیم؛ اول به جام‌جهانی صعود کنیم و بعد آنجا نتایج خوبی بگیریم.

همه انتظار دارند سال دیگر در فوتبال باشگاهی علیرضا جهانبخش اتفاقات بزرگی رقم بخورد.
این موضوع را در این مدت خیلی‌ها با من مطرح کردند. مهم‌ترین موضوع این است که من هنوز دو سال دیگر با برایتون قرارداد دارم. بعد از این بازی‌ها، چند هفته تعطیلات دارم و بعد به تیم برمی‌گردم. قطعاً تصمیمی خواهم گرفت که تصمیم خوب فوتبالی باشد، مخصوصاً سالی که سال فوق‌العاده سختی را پیش‌رو داریم و می‌توانم یکی، دو سالی که کمتر بازی کردم و شرایط آنطور که باید نبوده را جبران کنم. قطعاً می‌توانم قول بدهم تصمیم خوب فوتبالی بگیرم و شرایطی را رقم بزند که قدمی که در فوتبال اروپا برداشتم را رو به جلو ببرد. امیدوارم بتوانم هم با شرایط خوب باشگاهی دل مردم را شاد کنم و هم آمادگی را در خودم ایجاد کنم که بتواند به عملکرد خوبم در تیم ملی کمک کند.

حق می‌دهید به مردم که بعد از عملکرد درخشان باشگاهی‌ات، دوست داشته باشند آن روند ادامه داشته باشد؟
صددرصد همینطور است. در یکی، دو سال اخیر درباره این مسأله خیلی صحبت شده است. این حس فوق‌العاده خوبی است. این حمایت‌هایی که از طرف مردم وجود دارد خیلی خوب است و هر فوتبالیستی دوست دارد این شرایط را تجربه کند و این دنبال کردن‌ها را ببینید اما از طرفی هم آدم باید همه جوانب را در نظر بگیرد. چون من با باشگاه برایتون قرارداد دارم و هر تصمیمی، تنها تصمیم من نیست و تصمیمی است که باشگاه هم باید موافق باشد. در این سال‌ها همینطور بوده و در مقاطع مختلف، اتفاقات مختلفی رخ داده است. بالاخره من به‌موقع درباره این مسأله هم صحبت می‌کنم. اجازه بدهید این بازی تیم ملی را سپری کنیم و من تصمیمم را برای فصل پیش‌رو بگیرم. امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد و قدمی رو به جلو باشد.

سومین جام‌جهانی هم قرار است در خاورمیانه برگزار شود، از این جهت برای ما مهم است که در جام باشیم. پتانسیل را برای رسیدن به جام‌جهانی چطور می‌بینی؟
اگر فقط راجع به پتانسیل صحبت کنیم، پتانسیل این نسل برای رسیدن به جام‌جهانی، پتانسیل فوق‌العاده خوبی است.من از جام‌جهانی ۱۹۹۸ و بازیکنان ستاره‎ای که در تیم ملی حضور داشتند، همچنین نسل ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ را به یاد دارم. چون از خانواده فوتبالی می‌آیم، همه ادوار جام‌جهانی را دنبال کرده‌ام و باید بگویم هرچقدر درباره پتانسیل این نسل بگویم، کم گفته‌ام.

پتانسیل به‌تنهایی اما برای صعود به جام‌جهانی کافی نیست. استفاده از این پتانسیل و استعداد بازیکنان و اینکه بتوانیم بهترین شرایط را برای استفاده از این استعداد فراهم کنیم، خیلی‌خیلی مهم‌تر از خود این پتانسیل است. این می‌تواند شرایط مختلفی داشته باشد اما من می‌توانم بگویم پتانسیل و خواستن در بین بازیکنان خیلی وجود دارد. خود آنها هم می‌دانند یک بحث، بحث فوتبال ملی است و اتفاقاتی که می‌تواند برای فوتبال مثبت باشد.
بحث دیگر اما بحث مردم است و علاقه‌ای که برای دنبال کردن جام‌جهانی دارند. به هر حال جام‌جهانی در قطر برگزار می‌شود و همسایه ماست. در جام‌جهانی روسیه دیدیم که چه استقبال فوق‎‌العاده‌ای شده بود. این می‌تواند برای ما یک اتفاق مثبت باشد. از طرفی به نظر من مهم‌ترین مسأله مسیر است. در دو، سه هفته گذشته برنامه‌ریزی‌هایی که شده از طرف مسئولان فدراسیون و شخص آقای عزیزی‌خادم خیلی مثبت بوده است.
برنامه‌ریزی‌ها و اردوهای بعدی و هدف‌هایی که برای رسیدن به جام‌جهانی تعریف شده، خیلی خوب بوده است، به همین خاطر معتقدم اگر از این پتانسیل به‌خوبی استفاده شود، می‌تواند دوره خیلی خوبی را برای حضور در دور بعدی جام‌جهانی داشته باشیم و همانطور که گفتید، بازیکنان تیم ملی سه یا حتی چهار دوره جام‌جهانی را تجربه کنند.

خود شما از بازیکنانی هستید که در صورت صعود، چهارمین دوره حضورت در جام‌جهانی را تجربه می‌کنی.
بله. رفتن به جام‌جهانی اتفاق خیلی بزرگی است و صحبت کردن درباره آن خیلی سخت است، چون حضور در آنجا را باید تجربه کنید. بازی کردن در این مسابقات و اینکه همه دنیا بازی‌ها را نگاه می‌کنند، حس خیلی خوبی است. به امید خدا اگر زنده باشیم و شرایط آنطور که باید و شاید پیش برود، می‌تواند این حضور در دوره بعدی هم برای من اتفاق بیفتد و حتی بقیه بازیکنان که می‌توانند سه جام‌جهانی را تجربه کنند.

عکس پروفایل اینستاگرامت سال‌هاست که یک عکس ثابت است. آیا از این پسربچه خبر داری؟
بعد از جام‌جهانی ۲۰۱۸ بود که ویدئوها و عکس‌های مختلفی به دست ما می‌رسید. عکسی به دست من رسید از پسربچه‌ای که کاغذی را با اسم من پشت لباسش چسبانده بود. قبل از بازی با پرتغال بود که من این عکس را دیدم که انرژی فوق‌العاده خوبی به من داد و به خودم قول دادم وقتی برگشتم به ایران تمام تلاشم را می‌کنم تا آن پسربچه را پیدا کنم. با پیگیری‌هایی که کردم توانستم متین کوچولو که الان دیگر خیلی بزرگ شده را پیدا کنم. پیش آنها رفتم. سعی کردم لباس تیم ملی و یکسری شرایط را که در آن زمان امکانش بود برای‌شان فراهم کنم.
بچه‌ها زندگی فوق‌العاده سختی را اطراف تهران سپری می‌کنند و آن انرژی را من هنوز هم همراه خودم دارم و چون این حس و انرژی هنوز برای من خوب است، هیچ‌وقت نخواستم آن عکس را عوض کنم. از طرف دیگر از این بچه‌های بااستعداد در کشور ما خیلی وجود دارد و امیدوارم شرایط طوری فراهم شود که زندگی این بچه‌ها بهتر شود. همین الان من دارم به اندازه وظیفه‌ام شرایطی را برای آنها فراهم می‌کنم. به بقیه بازیکنان هم گفته‌ام و آنها قرار است کمک‌هایی را انجام دهند که کسانی که شرایط‌شان برای تحصیل و سایر امکانات مهیا نیست، شرایط بهتری داشته باشند ولی ما بخش کوچکی از این کار را می‌توانیم انجام دهیم.

هیچ‌وقت در سیاست نخواستم دخالت کنم اما با توجه به اینکه نزدیک انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم، امیدوارم مسیر طوری پیش رود که کشورمان روزبه‌روز پیشرفت کند و این بچه‌ها شرایط بهتری پیدا کنند و جاهایی که دیده نمی‌شوند، دیده شوند. این مهم‌ترین مسأله است و من اعتقاد دارم عمر گذراست و همیشه اتفاقات خوب می‌ماند. امیدوارم اتفاقاتی خوبی بیفتد.

حرف آخر با مردم ایران.
خیلی ممنونم از مردم. چه از نظر شخصی و چه زمانی که در تیم ملی هستم از ما حمایت می‌کنید. از همین طریق می‌خواهم به شما بگویم همیشه حمایت شما انرژی مضاعف برای ماست. باز هم ما را دعا و حمایت کنید. هرچه از حساسیت بازی پیش‌رو بگویم، کم گفته‌ام. برای ما دعا کنید و انرژی مثبت برای‌مان بفرستید که از این بازی هم سربلند خارج شویم و دل‌تان را شاید کنیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.