stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 373251
  • 23 خرداد 1400 - 14:43
1
رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان خبر داد:

افتتاح بیش از ۷۷ طرح در هفته جهاد کشاورزی

افتتاح بیش از ۷۷ طرح در هفته جهاد کشاورزی
همدان-  رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان از افتتاح بیش از 77 طرح در هفته جهاد کشاورزی خبر داد.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، منصور رضوانی جلال پیش از ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه به مناسب هفته جهادکشاورزی با بیان اینکه در گذشته در زمینه تامین مواد لبنی وابسته به دیگر کشورها مانند هلند بودیم، عنوان کرد: واحدهای کوچک لبنی که در گذشته فعالیت داشتند، این روزها با حمایت های صورت گرفته فعال شده و دارای تنوع محصولات هستند و به واحدهای بزرگ لبنی تبدیل شده اند.

وی با تصریح بر اینکه در سال ۱۳۷۹ دو سازمان جهادسازندگی و کشاورزی ادغام و فعالیت های گسترده ای را در پیش گرفتند، اظهار کرد: این دو سازمان پس از ادغام مسئولیت تامین امنیت غذایی مردم کشور را بر عهده گرفتند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: در کنار تامین امنیت غذایی برآنیم تا با رشد فعالیت های اقتصادی و تجاری وارد کار شویم.

وی با اشاره به اینکه استان همدان از لحاظ مساحتی ۱.۲ مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: با این وجود ۴.۴ درصد از محصولات کشاورزی کشور در استان همدان تولید می شود که این موضوع نشان از پتانسیل های خوب کشاورزی استان همدان و پیش رو بودن کشاورزانمان دارد.

رضوانی جلال خاطرنشان کرد: در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی برآن هستیم تا به موضوع بهره وری آب توجه ویژه ای داشته باشیم بدین سان توسعه گلخانه های استان همدان در پیش گرفته شد به نوعی که هم اکنون در استان همدان ۱۷۶ هکتار گلخانه داریم که ۷۰ هکتار آن در دو سال اخیر ایجاد شده است.

این مسئول با بیان اینکه در این زمینه پیش تر از سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان پیش رفته ایم، عنوان کرد: در خصوص وضعیت بهره مندی از سیستم های آبیاری نوین نیز از دیگر استان ها بهتر پیش رفته ایم، به نوعی که بیش از ۸۰ درصد از اراضی مستعد استان همدان به این شیوه آبیاری می شوند.

رضوانی جلال با بیان اینکه سال ها در این زمینه استان همدان حائز رتبه برتر است، به توسعه کشت های نشائی به منظور استفاده مناسب از منابع آبی استان اشاره کرد و گفت: استفاده از این شیوه کشت باعث کاهش دو بار آبیاری محصولات می شود و شاهد راندمان مناسبی در کشت هستیم که در استان همدان این شیوه در پیش گرفته شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: از سویی، طرح سرشاخه کاری و اصلاح باغات گردو در استان همدان را در پیش گرفتیم که در این راستا، اولین باغ گردوی مادر در سطح کشور را داریم و پیوندک های گردویی که از خارج از کشور وارد می شد، هم اکنون در استان همدان تولید می شود.

وی با تصریح بر اینکه نهال گردوی لیبل دار نیز برای نخستین بار در کشور در شهرستان تویسرکان تولید شده است، عنوان کرد: این روند از سال گذشته آغاز شده است و در این راستا بیش از ۶۰ هزار اصله در سطح کشور توزیع شد.

رضوانی جلال در خصوص وضعیت داربستی کردن باغات انگور ملایر نیز خاطرنشان کرد: هم اکنون، طرح فراز در بیش از ۱۳۰ هکتار از باغات انگور طی سال گذشته اجرا و در سال جاری در حال اجرا است.

این مسئول با تصریح بر اینکه بایستی هر سال طرح فراز در ۱۵۰ هکتار از باغات انگور استان اجرایی شود، عنوان کرد: در این زمینه مقداری از برنامه هایمان عقب هستیم که نیاز است تا بانک ها در جهت تقویت این طرح پای کار باشند تا بتوانیم طرح فراز را با سرعت مناسب در پیش بگیریم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: به منظور ارتقای سطح بهره وری بخش کشاورزی استان، به موضوع مکانیزاسیون نیز توجه شده است به نوعی که هم اکنون بیش از ۳۲ هزار تراکتور وکمباین در سسطح مزارع استان همدان داریم و ضریب مکانیزاسیون در استان همدان برابر ۲.۱ است که این امر موجب شده تا شاهد اثرات آن در بهره وری تولید باشیم.

وی در ادامه صحبت های خود به موضوع صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی در سطح استان نیز اشاره کرد و با تشریح اقدامات صورت گرفته در این مسیر، عنوان کرد: در برخی از محصولات کشاورزی، ظرفیت های مناسبی در سطح استان همدان وجود دارد که نیاز است در زمینه سرمایه گذاری و ورود به عرصه صنایع تبدیلی قدم های مناسب تری برداشته شود.

رضوانی جلال در این خصوص به محصولاتی چون سیر و سیب زمینی اشاره کرد و گفت: با ورود به عرصه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی می توانیم در کنار ارزش افزوده، اشتغال زایی را نیز ارتقا بخشیم.

وی، یکی دیگر از طرح های اجرایی در سطح استان را مجهز کردن ۱۲۴ هزار اراضی دیم و آیش کم بازده به کشت تناوبی و جایگزینی دانست و افزود: از سویی، در استان همدان شاهد اجرای رفع تداخلات ارضی (منتج به کاداستر) نیز هستیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان به طرح های اجرایی در بخش کشاورزی استان در هفته جهادکشاورزی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در این بیش از ۷۷ طرح کشاورزی آماده افتتاح وجود دارد، گفت: این طرح ها اشتغالزایی ۴۷۵ نفر را به دنبال دارند و با سرمایه گذاری ۹۳ میلیارد تومانی در پیش گرفته شده اند که پس از انتخابات پیش رو افتتاح خواهند شد.

رضوانی جلال در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص وضعیت صادراتی محصولات کشاورزی استان همدان طی یک سال گذشته نیز مطرح کرد: در این زمینه شاهد کاهش صادرات بوده ایم؛ سال ۹۸، ۸۰ درصد تعهداتمان را در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به انجام رساندیم به نوعی که از تعهد ۴۰۰ میلیون دلاری صادرات، ۸۰ درصد آن محقق شد.

وی در این زمینه تصریح کرد: اما در سال ۹۹ به سبب شرایط و محددیت‌های کرونایی و از سویی به سبب پیمان سپاری‌های ارزی شاهد کاهش صادرات محصولات کشاورزی بودیم که امید است با برنامه ریزی‌های به عمل آمده بتوانیم صادرات این محصولات را ارتقا بخشیم.

این مسئول با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری در رابطه با تغییر کاربری‌ها گفت: رأی دیوان عدالت ادارای مبنی بر این بود که تغییر خط‌ها باید در تبصره یک ماده یک و در تغییر کاربری‌ها مطرح شود در صورتی که از نظر وزارتخانه تغییر خط، تغییر کاربری محسوب نمی‌شود.

رضوانی جلال ادامه داد: در سفر رئیس قوه قضائیه به استان همدان این مسئله را مطرح کردیم و وی دستور داد در اسرع وقت موضوع بررسی شود و دادگستری کل استان با استانداری جلسات مختلفی گذاشتند و نتایج را به دیوان ارائه دادند و منتظر نتیجه نهایی هستیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش پایانی این نشست در رابطه با گاوداری‌های شستا در همدان نیز عنوان کرد: خوشبختانه در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته و سوله‌ها و زیرخواست خوبی تهیه شده و در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد که با این کار تولید گوشت قرمز و شیر در استان به صورت تصاعدی خواهد شد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.