stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 373101
  • 23 خرداد 1400 - 11:34
0

“نظام سلامت” بیمار است، فکری شود

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: معاون اسبق سلامت وزارت بهداشت ضمن اشاره به بخش‌های مغفول‌ مانده در نظام سلامت و با بیان اینکه نظام سلامت بیمار است و باید فکری برای آن شود، گفت: سلامت باید برای هرکسی که قرار است منصب ریاست جمهوری را به دست آورد و هر تیمی که قرار است در حکمرانی قرار گیرد، در اولویت باشد.
 

  دکتر سید موید علویان  گفت: تا قبل از دوران کرونا اثبات اینکه سلامت موضوع مهم و تاثیرگذاری در زندگی اجتماعی، اقتصادی و… افراد است شاید سخت بود. همواره اعلام کردیم سلامت زیرساخت رشد و تعالی یک جامعه است؛ ولی این امر برای خیلی از مردم و سیاسیون مشهود نبود؛ در حالی که الان ضرباتی به سلامت مردم وارد شده است و تعداد بالایی از مردم بیمار شدند، عده‌ای را از دست دادیم، هزینه درمان بالا رفت و حتی آسیب‌های شدید اقتصادی و اجتماعی آن را در جامعه شاهد هستیم. اکنون ثابت شد تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای مقابله با بحران‌های سلامت ایجاد نکنیم، هر لحظه ممکن است از این موضوع آسیب ببینیم.

وی افزود: در کشور ما خدمات سلامت به صورت Passive است؛ یعنی پس از آنکه مردم بیمار شدند به آنها خدمت‌رسانی می‌کنیم و یا حتی خود مردم بعد از بیمار شدن به پزشک مراجعه می‌کنند. ما در کشور پرونده سلامت الکترونیکی که همه‌ عملیات‌های سلامت افراد در آن ثبت شود، نداریم. پزشک خانواده در کشور ما جایگاه اول ندارد؛ البته در روستاها اقداماتی در زمینه پزشک خانواده صورت گرفته است اما نظام ارجاع و پزشک خانواده هنوز در کشور ما غریب است‌. ما برنامه‌ای برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در مقابل صدمات جبران ناپذیر نداریم. مثلا اگر فردی که ضعیف است دچار بیماری‌هایی با هزینه درمانی بالایی شود ما برنامه مدونی برای حمایت از او نداریم.

علویان ادامه داد: سلامت باید برای هرکسی که قرار است منصب ریاست جمهوری را به دست آورد و هر تیمی که قرار است در حکمرانی قرار گیرد، در اولویت قرار گیرد. اکنون در حوزه کرونا هنوز آسیب وجود دارد و متاسفانه نتوانستیم بایدها را رعایت کنیم. الان حدود یک درصد جمعیت کشور واکسیناسیون‌شان کامل شده است و سوال این است که نمی‌شد این اتفاق زودتر بیفتد و مردم کشور ما نسبت به این بیماری ایمن شوند؟ واقعیت این است که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی با انتقاد از آنچه که “افزایش هزینه های درمان طی سال‌های گذشته” خواند، افزود: در سال ۱۳۹۲ کل هزینه صندوق‌های سلامت در کشور ۵۸ هزار میلیاردتومان بوده است و در آخر سال ۱۳۹۹ این عدد به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. سهم مردم در سال ۱۳۹۲ حدود یک سوم از ۵۸ هزار میلیارد بود و در اواخر ۱۳۹۹ حدود ۱۰ برابر شد.

وی افزود:  دولت بعدی باید به حوزه سلامت متعهد باشد و مردم هم با دید باز رای دهند و از کاندیداها بخواهند برنامه خود را شفاف اعلام کنند. مردم در یک سال و نیم اخیر به دلیل مشکلات کرونا آسیب شدید دیدند و باید در کمتر از شش ماه کل ملت واکسینه شوند. کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود باید اعلام کند طی شش ماه اول مردم را واکسینه می‌کند و به تعهداتش پایبند باشد.

علویان چالش دولت بعدی در حوزه نظام سلامت را افزایش هزینه‌ها بدون اثربخشی بالا دانست و اظهار کرد: در مورد کرونا هم موضوع واکسیناسیون چالش اصلی خواهد بود. اینکه روند در حوزه سلامت به چه شکل خواهد بود، بستگی به برنامه‌ها و صداقت دولت آتی دارد.وی درباره برنامه‌های کنترل بیماری‌های غیرواگیر در دولت یازدهم و دوازدهم، تصریح کرد: طی ۱۰ سال گذشته ابتلا به دیابت، فشارخون و… افزایش داشته است؛ اما علت چیست؟ علت این است که خدمات ما پَسیو (Passive) ارائه می‌شود و به بخش پیشگیری توجه نمی‌شود. فراموش نکنیم خود نظام سلامت هم بیمار است و باید برای آن فکری شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.