stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 372241
  • 19 خرداد 1400 - 12:57
2

کشف ۹۵۰  قطعه مرغ مینای قاچاق در مشهد

کشف ۹۵۰  قطعه مرغ مینای قاچاق در مشهد
خراسان رضوی- شهر مشهد، بارانداز پرنده ای سخنگو است که از کشورهای همسایه قاچاق می شود.
قلم | qalamna.ir :

«مینا» یا « مرغ مینا » گونه ای پرونده حفاظت شده و از خانواده کلاغ هاست. اگرچه هم خانواده های او تنها قارقار می کنند و گوش مردم را آزار می دهند اما هوش این پرنده در یادگیری بیان کلمات جایگاه او را در بین هم نسلانش بالا برده و محبوبیت زیادی بین انسان ها پیدا کرده است.

هر ساله هزاران قطعه از جوجه های این پرنده باهوش از به وسیله صیادانی خارجی در کشورهای افغانستان و پاکستان زنده گیری می شوند و بعد هم به دلیل داغ بودن بازار خرید و فروششان در مشهد به این کلان شهر قاچاق می شوند. حال بماند که چه تعداد از این جوجه های بی نوا در بین راه تلف می شوند.
اگرچه صید، شکار، خرید و فروش این گونه جانوری از منظر قانون جرم است اما سود معامله این پرنده سخنگو هر ساله عده بسیاری را جذب این بازار غیر مجاز می کند. برخی‌ها جوجه مرغ های مینا را صید و عده ای در شهرهای جنوب شرقی آن ها را خریداری و شماری‌ هم این پرندگان را به مشهد و دیگر شهرهای کشور قاچاق می کنند.

بر اساس آماری که از سوی مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی از ابتدای امسال تاکنون حدود ۹۵۰  قطعه جوجه مینا در جاده های این استان و شهر مشهد کشف و تعدادی متخلف و قاچاقچی نیز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده اند.
به گفته دکتر تورج همتی جوجه این پرندگان سخنگو اغلب از شهرهای جنوب شرقی و به وسیله اتوبوس های مسافربری و خودروهای سواری به مشهد منتقل می شوند. چند روز پیش عملیات ضربتی مأموران یگان حفاظت محیط زیست استان در ۷ روز گذشته با همکاری عوامل انتظامی شهرستان های مه ولات و کاشمر توانستند جلوی قاچاق ۲محموله جوجه مینا را بگیرند. در این ۲ عملیات از یک دستگاه اتوبوس مسافربری ۲۰۰  قطعه و از ۲ دستگاه خودرو سواری ۴۵۰  قطعه جوجه مینا کشف و ضبط شد.

اگرچه قیمت پایه این جوجه های بی زبان در بازار ۱۰۰ تا ۲۰۰  هزار تومان است اما همین که جوجه ها به اصطلاح دستی شوند و شروع به یادگیری کلمات کنند به چند میلیون هم خواهند رسید. البته کسی هم بدش نمی آید که یکی از این پرندگان سخنگوی عادتی را خریداری و در خانه اش نگهداری کند.

دکتر همتی تأکید می کند که سازمان‌محیط‌زیست هیچ گونه مجوزی برای صید مرغ های مینا و یا خرید و فروش آن ها صادر نمی کند و معامله آن در بازار هم اقدامی خلاف قانون است.

البته مدیر کل سازمان محیط زیست استان قائل به «بایو دموکراسی*» برای حیوانات است و تأکید می کند که این سازمان مراکز فروش پرندگان را به رسمیت نمی شناسد. این مسئول معتقد است که همه گونه های جانوری آزاد آفریده شده اند و نباید در حصار قفس های انسانی قرار گیرند که همین امر خود ترویج بی قانونی و ترویج خشونت علیه حیوانات است.

هشتگ: , , , , , , ,
  • خبرنگار ادبی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.