stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 365863
  • 05 خرداد 1400 - 2:09
2

شبکه فیبرنوری در استان لرستان گسترش می‌یابد

شبکه فیبرنوری در استان لرستان گسترش می‌یابد
لرستان - با توجه به اهمیت ارتباطات در دنیای فعلی روستاها جزو مناطقی شناخته می‌شوند که برای بهبود زیرساخت‌های زندگی خود نیازمند دستیابی به این نوع خدمات هستند و در این زمینه گسترش شبکه فیبر نوری در استان لرستان در دستور کار قرار گرفته است.
قلم | qalamna.ir :

تلفن همراه و اینترنت در این دوره یکی از ملزومات است اما در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات متاسفانه برخی روستاهای استان لرستان مردم از داشتن نعمت تلفن ثابت، اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه بی نصیب مانده‌اند، این درحالی است که بسیاری از خدمات مورد نیاز روستاییان با استفاده از فضای مجازی و درگاه‌های دولت الکترونیک انجام می‌شود.

در سال‌های اخیر استفاده از اینترنت در کشور رشد قابل‌ توجهی داشته و مسئولان مربوطه بارها برای فراهم کردن زیرساخت‌های این حوزه وعده‌هایی داده‌اند که تجهیز روستاها به امکانات مطلوب یکی از مهمترین این وعده‌هاست.

روستا‌ها از جمله مناطقی هستند که به دلیل دوربودن از مناطق شهری دسترسی آنها به تلفن ثابت، اینترنت و تلفن همراه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است با توجه به اینکه ساکنان روستا نیز مانند شهرنشینان نیازمند انجام برخی کار‌های خود به وسیله تلفن و اینترنت بوده و وظیفه دولت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای سهولت دسترسی روستائیان به اینترنت است و آبادانی روستا‌ها از جنبه‌ها و ابعاد مختلف همواره مورد توجه مسئولان کشور در دوره‌های مختلف تاریخی قرار گرفته است، باید توسعه شبکه‌های ارتباطی روستا‌ها نیز در دستورکار دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد که به طور یقین با توسعه و تجهیز کردن دکل‌های مخابراتی در روستاها می‌تواند تا حدودی از مشکلات این روستاها بکاهد.

در همین راستا نبی اله شمسی‌فر مدیر مخابرات منطقه لرستان شامگاه دوشنبه در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه با بیان اینکه اعتبارات تلفن ثابت در بخش‌های روستایی از طریق وزارت ارتباطات باید تامین شود اظهار داشت: برخی روستاها و مناطق حاشیه خرم‌آباد از جمله روستای گیلوران، عربان، سرابیاس، و پشته جزایری با توجه به آخرین تقسیمات کشوری به محدوده شهر خرم‌آباد الحاق نشده در همین راستا با پیگیری‌های انجام شده به دنبال هزینه و سرمایه‌گذاری مخابرات استان و کشور جهت برقراری تلفن ثابت هستیم.

وی افزود: متاسفانه در روستاها به دلیل پراکندگی، نداشتن طرح های مشخص کف خیابان‌ها و جدول گذاری‌های مناسب توسعه شبکه ثابت کابل‌های مسی و فیبر نوری کار بسیار سختی است ولی تلاش می‌کنیم برخی مناطق از جمله روستای عربان را به شبکه تلفن ثابت وصل کنیم.

مدیر مخابرات منطقه لرستان عنوان کرد: پوشش دهی تلفن همراه در حوزه شهری با توجه به مسائل اقتصادی که اپراتورها دنبال می‌کنند خودشان بیشتر رغبت به سرمایه‌گذاری، رفع مشکلات، توسعه و رفع نقاط کور دارند ولی در حوزه روستایی تکلیف بر عهده وزارت ارتباطات است که با همکاری فناوری اطلاعات نقاطی روستایی دچار عدم و یا ضعف در پوشش شناسایی می‌شوند.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در روستاها و مناطقی که دارای تعداد خانوار و جمعیت بالا هستند اپراتور را برای سرمایه‌گذاری قانع کنیم ولی چنانچه اپراتورها قانع نشوند موضوع را از طریق وزارت ارتباطات دنبال می‌کنیم.

مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: با بیان اینکه متاسفانه مخابرات در چهار شهرستان دوره چگنی، کوهدشت، رومشکان و پلدختر زیر ساخت‌های فیبر نوری قابل قبولی ندارد و فاقد زیر ساخت فیبر نوری بین شهری هستند و مستاجر شرکت ارتباطات زیر ساخت هستیم و همچنین چهار خطه کردن جاده‌ها سبب قطعی زیادی در مسیرهای چهار شهرستان مذکور داریم.

وی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم با تعریف پروژه‌های جدید برای شهرستان پلدختر از جمله احداث مسیر فیبر نوری خرم‌آباد – پلدختر از مسیر آزاد راه و جاده فرعی دهلیج است که با احداث این مسیر و ادامه فیبر نوری خرم‌آباد به کوهدشت امسال و طی سال آینده چهار شهرستان پلدختر، دوره چگنی، رومشکان و کوهدشت به شبکه فیبر نوری وصل می‌شوند.

شمسی فر افزود: هم اکنون در طول جاده‌های استان بر اساس گزارشات سازمان تنظیم مقررات به عنوان ناظر کلیه اپراتورها از جمله مخابرات و همراه اول در سطح جاده‌های استان بیش از ۹۸ درصد پوشش مخابراتی داریم.

مدیر مخابرات منطقه لرستان در رابطه با افزایش تعرفه تلفن ثابت عنوان کرد: بیش از ۱۷ سال است که تعرفه خدمات تلفن ثابت برای اپراتور مخابرات ایران و استانها تغییر نداشته است، واقعیت این است عدم تناسب هزینه و درآمد در حوزه تلفن ثابت به شدت ما را آزار می‌دهد به گونه‌ای که درآمد تلفن ثابت در استان به ازای هر خط ۵ هزار و ۶۰۰ تومان است در حالی که هزینه خالص به ازای هر خط ۷ هزارو ۵۰۰ تومان است.

وی بیان کرد : در استان لرستان در دو مقطع با هم کد سازی و حذف کدهای درون استانی و همچنین محاسبه شارژبر اساس ثانیه بخشی از درآمد مخابرات را از دست دادیم ولی هیچ گونه تغییر تعرفه‌ای نداشته‌ایم در همین راستا پیگیری‌های از طرف مخابرات ایران از مجاری در حال انجام است که چنانچه تصویب شود افزایش تعرفه اطلاع رسانی می‌شود.

به این‌تریب اگر وعده جدید مسئولان مربوطه در استان لرستان محقق شود و روند دستیابی روستائیان مناطق تحت پوشش فیبر نوری ادامه داشته باشد بدون تردید در آینده نزدیک شاهد تحول‌های قابل توجهی در استان لرستان و ایجاد فرصت‌های جدیدی خواهیم بود.

  • خبرنگار ح.خادمی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.