stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 364845
  • 27 اردیبهشت 1400 - 0:37
2
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد

کشت محصولات آبدوست در بروجرد ممنوع شد

کشت محصولات آبدوست در بروجرد ممنوع شد
لرستان - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد با اشاره به ممنوعیت کشت محصولات آبدوست در بروجرد گفت: کشاورزان ۱۰ درصد زمین خود را به کشت بهاره اختصاص دهند.
قلم | qalamna.ir :

با توجه به این که امسال بارش‌ها و نزولات آسمانی کمتر از میانگین سال‌های گذشته بوده بنابراین باید تغییراتی در الگوی کشت شهرستان بروجرد ایجاد شود.

وی افزود: از مشکلات عمده ما به ویژه در این روزهای کم آبی کشت برنج محلی است که این مشکل می‌تواند ذخیره آب منطقه را از بین ببرد که تصمیم بر این گرفته شد که از کشت برنج در منطقه جلوگیری شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد عنوان کرد: تنها راه جلوگیری از کشت برنج این است که اجازه ندهیم هیچ زارع و کشاورزی با آب چاه در محدود شهر و اطراف آن کشت برنج داشته باشد.

وی بیان کرد: کشت برنج با آب چاه ذخیره زیر زمینی را نابود می‌کند و حتی نمی‌توان محصولات دیگر در این منطقه‌ها کاشت بنابراین هیچ گاه داری حق اجاره آب چاه را ندارد به ویژه برای غیر بومی‌ها و کسانی که در منطقه مبادرت به کشت آبدوست می‌کنند چون این کار ممنوع شده است.

 هر کشاورز می‌تواند ۱۰ درصد از زمین‌های خود را که برای کشت بهاره اختصاص داده است برای کشت‌های آبدوست مختص به خودش استفاده کند نه این که آن را اجاره دهد. اگر کشاورزی بیشتر از ۱۰ درصد برای این منظور استفاده کند مطابق قانون با او برخورد می‌شود.

وی با اشاره به عدم همکاری کشاورزان و سرپیچی از تصمیمات شورای تامین تاکید کرد: چنانچه کشاورزی بیشتر از حد مجاز و حق آبه خود از آب چاه استفاده کند حق برداشت محصول از او سلب می‌شود و با پیگیری‌های انجام شده از سوی ماموران قضایی برق مصرفی آنها قطع و همچنین با معرفی به دادستانی تشکیل پرونده تخلفات برای وی ثبت می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد تصریح کرد: زارعان بالا دست آب که بیشتر در مسیر اشترینان متمرکز هستند باید این موارد را بیشتر رعایت کنند و حق برداشت بیش از اندازه را ندارند که کشت‌ها و باغات پایین دست دچار مشکل نشوند، به همین منظور توصیه می‌کنیم با توجه به کمبود آب در آب‌های سطحی و زیر زمینی کشاورزی خود را غیر از کشت آبدوست انجام دهند چرا که ممکن است در اواسط کار با مشکل بی آبی مواجه شوند و خسارات سنگینی به این عزیزان وارد شود در غیر این صورت نه اداره بیمه و نه اداره جهاد کشاورزی پاسخگوی این عزیزان نیست.

وی اظهار داشت: هیچ ارگان و نهاد و مسئولی پاسخگوی عزیزانی که دچار خسارت شوند و کشت آنها از نوع آبدوست باشد نیست، امسال بیش از ۴۰ درصد کمبود آب داریم و پیش‌بینی ما ۴۰ درصد خسارت کاهش محصول است این یعنی روبه‌رو شدن با یک خسارت و مشکل سنگین، که این افت محصول می‌تواند ضربه‌ای برای تولید محصول در شهرستان بروجرد و حتی استان باشد.

  • خبرنگار ح.خادمی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.