stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 362788
  • 18 اردیبهشت 1400 - 12:46
1

میزان بارندگی‌ها در استان قزوین ۴۱ درصد کاهش داشته است

میزان بارندگی‌ها در استان قزوین ۴۱ درصد کاهش داشته است
قزوین / قلم- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: میزان بارندگی‌های سال آبی جاری در استان قزوین نسبت به میانگین بلند مدت ۵۰ ساله ۴۱ درصد کاهش داشته است.
قلم | qalamna.ir :

حمید منصوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: شهرستان قزوین با ۴۳.۲ درصد و شهرستان بویین زهرا با ۴۲.۶ درصد کاهش بارندگی در سال آبی جاری، کم آب ترین شهرستان های استان قزوین هستند.

وی ادامه داد: شهرستان تاکستان با ۳۸.۷ درصد، شهرستان آبیک با ۳۸.۹ درصد، شهرستان آوج با ۳۹.۶ و شهرستان البرز با ۳۴.۶ درصد کاهش بارندگی همراه بوده اند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: بر اساس تقویم سال آبی که شروع آن از مهر ماه سال ۹۹ تا شهریور ماه سال ۱۴۰۰ است، میزان بارندگی های استان ۲۷۴.۱ میلی متر است در حالیکه در سال آبی گذشته که تر سالی تلقی شد، ۴۳۰ میلی متر بارندگی داشتیم.

منصوری با بیان اینکه کاهش بارندگی در سال جاری، استان را به خشکسالی نزدیک می‌کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه اولویت استان قزوین، در تامین آب شرب است، کاهش بارندگی باعث بهره برداری بیش از اندازه از منابع آب های زیر زمینی می شود.

وی ادامه داد: تمام امید و اتکای استان در تامین آب شرب، به ذخایر آب های زیر زمینی است که این موضوع علاوه بر اهمیت منابع آبی زیر زمینی بیانگر معضلی بزرگ به نام کمبود آب قابل شرب در سال های آینده است.

این مسوول افزود: با توجه به نزدیک شدن برداشت محصولات کشاورزی مانند گندم و کاهش بارش ها باید مدیریت و نظارت های بیشتری در حوزه برداشت آب از سوی کشاورزان صورت گیرد چراکه کمبود آب کشاورزی و بهره برداری بیش از اندازه از سفره آب های زیرمینی، چالشی بزرگ در استان است.

منصوری با اشاره به حفر چاه های غیر مجاز آب در استان، اظهار داشت: حفر و احداث چاه های غیرمجاز آب که تعداد آنها کم نیست، یکی دیگر از دغدغه های استان در بحث مقابله با کم آبی است.

وی بیان کرد:  یک هزار و ۷۰۲ حلقه چاه غیر مجاز، تحت عنوان فرم پنج در استان شناسایی شده است که اغلب به صورت شبانه و غیرقانونی مورد بهره برداری قرار گرفته اند و ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب از سفره‌ زیرزمینی برداشت می کنند.

این مسوول تصریح کرد: یک هزار و ۱۸۸ حلقه چاه نیز تحت عنوان فرم یک در استان وجود دارد که به چاه های شبه مجاز معروف هستند.

منصوری با بیان اینکه تنها راهکار مقابله با تنش آبی، پلمپ چاه های غیر مجاز و نصب کنتور های هوشمند است، بیان کرد: در یک سال گذشته ۲۷۶ حلقه چاه مسدود شدند که با انسداد آنها ۳۵ میلی متر آب به آبخوان سفره های زیر زمینی بازگشت.

وی با بیان اینکه پلمب ۲۷۵ حلقه چاه غیر مجاز از برنامه های شرکت آب منطقه ای در سال ۱۴۰۰ است، افزود: قزوین جزو استان های پیش‌رو در حوزه تامین آب و مقابله با کم آبی است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین ادامه داد: تجهیز سه هزار و ۸۹۳ حلقه چاه به کنتور هوشمند از سال ۹۶ تا به امروز، یکی از دستاوردهای شرکت آب منطقه ای در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند، یک راهکار موثر در برخورد با تنش آبی در استان است، افزود: یکی از مزایای نصب کنتور هوشمند، این است که میزان مصرف آب استاندارد به کنتور وارد می شود و زمانی که میزان بهره برداری از آب به آن حد استاندارد رسید، آب به صورت اتوماتیک و هوشمند قطع می شود.

منصوری افزود: مدیریت آب با این کنتورها به صورت دقیق صورت می گیرد و کشاورزان ملزم به مدیریت آب با مصرف الگوی صحیح کشت مانند قطره ای کردن آب می شوند.

هشتگ: , , , , ,
  • خبرنگار هادی درزی رامندی
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.