stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
  • کد خبر : 362323
  • 16 اردیبهشت 1400 - 9:47
1

اصولگرایان همچنان معطل «رئیسی» هستند

قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: روزنامه توسعه ایرانی نوشت: تنها شش روز تا شروع ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی است. ثبت نام از کاندیداهای این انتخابات از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود و برای پنج روز تا ۲۵ اردیبهشت ادامه دارد. در شرایطی بی‌سابقه اما هنوز هیچ یک از دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا تکلیف خود را برای این انتخابات نمی‌دانند. هنوز معلوم نیست کدام کاندیدا قرار است از سوی کدام جریان به میدان بیاید.درباره اصلاح‌طلبان، خیلی‌ها پیش از این پیش‌بینی می‌کردند که به دلیل عملکرد نه‌چندان مطلوب دولت روحانی که با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمد و سد بزرگ شورای نگهبان؛ اصلاحاتی‌ها به این آسانی‌ها نخواهند توانست به نامزد مشخصی برسند.
ناصر ایمانی، فعال اصولگرا گفت: اگر کسی بخواهد اعلام داوطلبی کند به شدت مورد تخریب قرار می‌گیرد. رسانه‌های خارج از کشور هم به دنبال آسیب زدن به شخصیت داوطلبان هستند؛ در این فضا عقل حکم می‌کند که رئیسی با اعلام نکردن داوطلبی خود، آن را به لحظه آخر موکول کند
این تنگنا و محدودیت‌ها برای اصولگرایان وجود ندارد با این حال اما آنها نیز در شش روز مانده به شروع ثبت نام کاندیداها همچنان معطل آمدن یا نیامدن ابراهیم رئیسی هستند و از رئیسی هم کماکان خبری نیست. از سوی برخی اصولگرایان خبر می‌رسد که آمدن رئیسی قوت گرفته و او حتما خواهد آمد، برخی دیگر اما تاکید می‌کنند که او هم خودش میلی به آمدن ندارد و هم اینکه بهتر است در دستگاه قضا بماند و ماموریت خود را در آنجا به پایان برساند. اینکه اخبار کدام یک موثق‌تر است مشخص نیست؛ اما آنچه مشخص است این است که گرچه اصولگرایان می‌گویند که «رئیسی» محور وحدت آنهاست و با آمدنش وحدت حول او شکل خواهد گرفت، اما ابهام در آمدن او منجر به تشتت و آشفتگی در جبهه اصولگرایی شده است و اگر رئیسی تا آخرین لحظه هم نیاید، به نظر نمی‌رسد اصولگرایان از پس سر و سامان دادن به این تشتت و آشفتگی بربیایند.
بخشی از این تشتت  با نام «علی لاریجانی» خود را نشان داد. روزنامه«توسعه ایرانی» پیش از این در گزارشی مبسوط به این موضوع پرداخت که علی لاریجانی گرچه در گذشته به عنوان چهره‌ای اصولگرا شناخته می‌شد اما با همراهی و نزدیکی‌اش به دولت حسن روحانی در زمان ریاستش بر مجلس، مورد غضب اصولگرایان قرار گرفت و از این رو به نظر نمی‌رسد اصولگرایان که دو دوره در انتظار بازگشت به پاستور بوده‌اند، این فرصت را به لاریجانی دهند.
خود لاریجانی نیز با توجه به عدم محبوبیت هر دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب، تمایلی به کار سیاسی با تابلوی این دو جریان ندارد؛ آنچنانکه عزت‌الله یوسفیان ملا، یک چهره نزدیک به لاریجانی، یک ماه قبل در گفت‌وگویی در پاسخ به اینکه اگر لاریجانی بیاید احتمال حمایت اصولگرایان از او وجود دارد یا خیر، گفت: «آقای لاریجانی مشی اصولگرایی دارد، ولی جزو هیچ گروه و جریانی نیست.»
در چنین شرایطی، محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو شورای وحدت، دو روز پیش اعلام کرد که ممکن است لاریجانی گزینه شورای وحدت برای انتخابات ریاست جمهوری باشد.او با بیان اینکه، «شورای وحدت نامزدی آقای لاریجانی را نه صددرصد رد و نه صددرصد تأیید می‌کند بلکه مثل بقیه به آقای لاریجانی نگاه می‌کند» تصریح کرده که «اگر یک زمانی آقای لاریجانی بیاید و بگوید من کاندیدا و نامزد هستم، می‌تواند جزو کاندیداهای شورای وحدت باشد.»منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اما دیروز به شدت در مقابل چنین اظهاراتی ایستاد. او احتمال حمایت شورای وحدت از علی لاریجانی را «یک دروغ بزرگ» خواند و گفت که برخی افراد و گروه‌های خاص این دروغ را در رسانه‌ها و کانال‌های خبری تکرار و اینطور القا می‌کنند که کاندیدای این شورا لاریجانی است. او تاکید کرد که گزینه قطعی شورای وحدت ابراهیم رئیسی است و علی لاریجانی تحت «هیچ شرایطی» نامزد این شورا برای انتخابات ریاست جمهوری نیست. سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در پایان نیز ابراز امیدواری کرد کسانی که هنوز به گفته او دستور پخش کلیپ‌های دروغین را می‌دهند، مسیر همدلی و هم‌افزایی را در پیش بگیرند.محمدرضا باهنر اعلام کرده که ممکن است لاریجانی گزینه شورای وحدت برای انتخابات ریاست جمهوری باشد. متکی، سخنگوی شورای وحدت اما چنین احتمالی را دروغی بزرگ خواند و گفت که گزینه قطعی این شورا «ابراهیم رئیسی» است.
همین بخش پایانی گفته‌های او، نشان اختلاف در جبهه اصولگرایان است؛ اختلافی که با نیامدن رئیسی از این هم بیشتر خواهد شد؛ چراکه دست کم بر سر رئیسی وفاق بیشتری میان اصولگرایان هست تا هر گزینه دیگری و به قول غلامرضا مصباحی مقدم نیامدن رئیسی، مساوی است با آمدن کاندیداهای متعدد.
او  در گفت‌وگویی با خبرآنلاین گفت: «اگر آقای رئیسی نیاید نمی‌دانم چگونه می‌توانیم به کاندیدای واحد برسیم.»ظاهرا جریان اصولگرایی می‌داند آن کاندیدا جلیلی، قالیباف یا هر کاندیدای دیگری باشد، رسیدن به وحدت تقریبا غیرممکن است. این احتمال مطرح است که جبهه پایداری با کاندیدای مستقل وارد انتخابات شود. انتقادات صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری از شورای ائتلاف و شورای وحدت این گمان را تقویت کرده است.
ناصر ایمانی، فعال اصولگرا به گفت که جبهه پایداری در صورت غیبت رئیسی در انتخابات، احتمالا از جلیلی حمایت خواهد کرد.
او همچنین به این موضوع اشاره کرده که «در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، چهره مشهوری که قبل از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری، اعلام حضور کند نداریم و این نوعی بلاتکلیفی در جریان‌های سیاسی و جامعه به وجود آورده است.»استدلال او درباره اینکه چرا تاکنون هیچ چهره شاخصی از جمله رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری نکرده، این است که جمهوری اسلامی دشمنان جدی و زیادی دارد. او توضیح داد: «شاید جمهوری اسلامی تنها کشوری در دنیا باشد که با این هجمه رسانه‌ای روبرو است و صدها کانال تلویزیونی و رادیویی علیه مردم و نظام سم‌پاشی می‌کنند. در این فضای بداخلاقی سیاسی اگر کسی بخواهد اعلام داوطلبی کند به شدت مورد تخریب قرار می‌گیرد و اگر نقطه تاریکی در زندگی او باشد در این فضا این موضوع چنان بزرگ می‌شود که افکار عمومی تحت تاثیر قرار گیرد.»
او ادامه داده: «علاوه بر این رسانه‌های خارج از کشور هم به دنبال آسیب زدن به شخصیت داوطلبان ریاست جمهوری هستند؛ در این فضا عقل حکم می‌کند که رئیسی با اعلام نکردن داوطلبی خود، آن را به لحظه آخر موکول کند.»

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.