stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 361904
  • 14 اردیبهشت 1400 - 16:25
1

۶باور غلط درباره باتری گوشی موبایل و شارژر

قلم | qalamna.ir :
گروه فناوری: اگر از آن دسته از افرادی هستید که باتری گوشی هوشمندتان با یک بار شارژ برای یک روز کامل جوابگوی استفاده شماست که خوش به سعادتتان. اما اگر مجبورید روزی دو، سه و حتی بیشتر از سه بار گوشی خود را شارژ کنید، ضمن ابراز هم‌دردی، باید بگویم که باتری گوشی شما احتمالاً خراب شده است.نگرانی در زمینه شارژدهی واقعاً به‌جا بوده و باتری گوشی یکی از مهم‌ترین عوامل در مسیر خرید گوشی است. به شکلی که بین دو گزینه مشابه که یکی باتری قوی‌تری دارد، شانس نمونه با باتری ضعیف‌تر برای به فروش رسیدن را بسیار کم می‌کند. در واقع پس از قدرت پردازش، دوربین و صفحه نمایش، باتری و شارژدهی از بیشترین اهمیت برخوردار است.

جدا از مسئله باتری، مسئله مهم بعدی سرعت شارژ است. درست که داشتن یک باتری با ظرفیت بیش از ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی آرامش خاطر به ارمغان می‌آورد؛ اما آیا کسی وجود دارد که دوست داشته باشد برای پر شدن شارژ گوشی‌اش مجبور باشد برای مثال هشت ساعت منتظر بماند؟! قطعاً خیر.در این مطلب که حاصل پرسش و پاسخ ما با چند تن از متخصصان حوزه باتری است، به مهم‌ترین سوالات و شایعات در رابطه با باتری و شارژر گوشی‌های هوشمند پاسخ می‌دهیم.

فناوری باتری گوشی فعلاً تغییر نمی‌کند
در حال حاضر اکثر گوشی‌های موجود در بازار از باتری‌های لیتیوم-یونی استفاده می‌کنند. چند دهه‌ای می‌شود که فناوری جدیدی در زمینه باتری به تولید انبوه نرسیده است و بعید است که این اتفاق خیلی زود بیفتد. هر از گاهی خبری جدید از باتری‌های گرافنی به گوش می‌رسد؛ اما نه؛ فعلاً خبری از عرضه این فناوری به بازار گوشی نخواهد بود.

دانشمندان در حال حاضر تمرکز خود را به جای معرفی فناوری جدید برای باتری گوشی، صرف توسعه روش‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف باتری کرده‌اند. البته پیشرفت‌هایی هم در زمینه باتری صورت گرفته است؛ اما نه در مقیاس گوشی‌ها. متخصصان این زمینه برای ماشین‌های خودران فعلاً اهمیت بیشتری قائل‌اند.

شارژ سریع به باتری گوشی شما آسیب نمی‌رساند
شارژرهای متداول بازار معمولاً بین ۵ تا ۱۰ وات هستند. شارژرهای مجهز به فناوری شارژ سریع می‌توانند سرعتی بسیار بالاتر داشته باشند. برای مثال، iPhone ۱۱ Pro دارای یک شارژر ۱۸ واتی است. گوشی Galaxy Note ۱۰ از یک شارژر ۲۵ واتی بهره می‌برد و سامسونگ به عنوان گزینه مجزا، برای این گوشی‌ها یک شارژر ۴۵ واتی هم در نظر گرفته است.تا زمانی که باتری، شارژر یا کابل شما با مشکل مواجه نباشد، استفاده از فناوری شارژ سریع به گوشی شما آسیبی نخواهد رساند. در این‌جا لازم است یک نکته را متذکر شویم؛ شارژ سریع در دو فاز اتفاق می‌افتد.

فاز ابتدایی از ۱ تا ۵۰ یا ۷۰ درصد را در بر می‌گیرد و فاز دوم از ۵۰ یا ۷۰ تا ۱۰۰ درصد. در فاز ابتدایی، شارژ با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود. برای مثال، شارژر ۴۵ واتی سامسونگ می‌تواند گلکسی نوت ۲۰ را ظرف نیم ساعت تا ۷۰ درصد شارژ کند.اما فاز دوم، ۳۰ درصد باقی‌مانده (در این مثال) است. فاز دوم تقریباً به اندازه فاز اول زمان می‌برد؛ اما فرآیند شارژ در آن با سرعت پایین‌تری اتفاق می‌افتد تا مانع آسیب دیدن باتری شود.

اتصال دائمی به شارژر، درست یا غلط؟
یک باور غلط دیگر این است که اگر باتری گوشی مدام به شارژر وصل باشد، باتری دچار ناپایداری شده و بیش از ظرفیتش شارژ دریافت می‌کند. البته این شایعه به این‌جا ختم نمی‌شود و برخی افزوده‌اند که این احتمال وجود دارد که در اثر شارژ بیش از حد، باتری منفجر شود.

همین ابتدا لازم است بگوییم که اگر همه چیز درست باشد، انفجاری صورت نمی‌گیرد. در ادامه هم باید اضافه کنیم که گوشی‌های امروزی سیستم‌های نظارتی خودکاری دارند که پس از رسیدن باتری به ۱۰۰ درصد، جریان شارژ را قطع می‌کنند. البته در نسخه جدید iOS می‌توان این مقدار را روی ۸۰ درصد تنظیم کرد تا عمر مفید باتری بیشتر شود.

شایان ذکر است که البته اتصال دائمی به باتری به دلیل شارژ و دشارژ شدن در یک میزان مشخص، «ممکن» است به مرور باعث بهم ریختن کالیبراسیون باتری شما شوند. همچنین نگه داشتن باتری همیشه در یک سطح برای سلامت دراز مدت آن خوب نیست؛ بنابراین در عین حال که گوشی شما بیشتر از حد لازم شارژ نمی‌شود؛ بهتر است پس از شارژ کامل (در زمان استفاده و نه برای مثال در طول خواب یا زمان عدم استفاده از گوشی) گوشی از شارژر جدا شود.

نباید اجازه دهید باتری کاملاً خالی شود
باتری‌های امروزی تقریباً هیچ وقت کاملاً خالی نمی‌شوند. این مسئله برای حفاظت از باتری شما به وجود آمده است. یعنی حتی هنگامی که گوشی شما روشن نمی‌شود، مقدار بسیار اندکی شارژ در باتری شما باقی مانده که مانع آسیب دیدن باتری شما شود. خالی شدن کامل باتری باعث به وجود آمدن واکنش‌های شیمیایی مضری برای آن می‌شود.بهترین حالت این است که گوشی را با رسیدن باتری به ۳۰ درصد به شارژ بزنید. با این کار، مانع وارد شدن فشار به باتری خواهید شد.

دمای بالا می‌تواند به باتری شما آسیب برساند
حرارت دشمن حقیقی باتری گوشی شماست. دمای بالا به مرور زمان می‌تواند عمر مفید باتری شما را به شکل چشمگیری کاهش دهد. باتری هرچه در محیط خنک‌تری باشد، عمر بیشتری خواهد داشت. با این حال، نمی‌توانید همیشه در جیب خود یک یخچال حمل کنید. بهترین حالت برای حفظ عمر مفید باتری، نگهداری آن در دمای زیر ۳۰ درجه سانتیگراد است.ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از آسیب دیدن باتری گوشی خود انجام دهید، این است که از قرار دادن گوشی در معرض نور مستقیم خورشید، مثلاً روی داشبورد خودرو، خودداری کنید. حرارت بالا در برخی موارد می‌تواند حتی باعث انفجار باتری شما شود.

استفاده از شارژر و کابل گوشی‌های دیگر به گوشی شما آسیب نمی‌رساند
این گزاره تا وقتی صحیح است که از کابل یا شارژر خراب استفاده نکنید. استفاده از شارژر یک گوشی دیگر برای گوشی شما ضرری ندارد. تنها ایرادی که ممکن است پیش بیاید، این است که گوشی شما با سرعتی که به آن عادت دارید شارژ نشود. برای مثال، شرکت‌هایی مانند وان‌پلاس و هواوی در شارژرهای خود از فناوری‌هایی مخصوص استفاده می‌کنند که برای بهره‌مندی از آن‌ها، لازم است گوشی و شارژر با هم هم‌خوانی داشته باشند.
همچنان باور ما هم این است که بهتر است از شارژر و کابل اصلی گوشی استفاده شود؛ اما دلیل ما جلوگیری از آسیب رسیدن به باتری گوشی نیست. دلیل ما این است که با این راه حل، بالاترین راندمان شارژ را تجربه خواهید کرد. در نظر داشته باشید که گوشی‌های هوشمند امروزی مدارات تنظیم جریان ورودی دارند که میزان جریان دریافتی را متناسب با باتری تنظیم می‌کنند.

راه‌های دیگر برای افزایش عمر باتری
نکات دیگری هم هست که رعایت آن‌ها می‌تواند اندکی به افزایش عمر باتری شما کمک کند. مثلاً، تنظیم نور صفحه نمایش بسته به روشنایی محیط، قطع کردن اتصالات در مواقعی که بلااستفاده‌اند و خاموش نگه داشتن GPS وقتی به آن نیاز ندارید.حقیقت این است که هر قدر هم این نکات را رعایت کنید، پس از چند ماه باتری شما دچار افت ظرفیت می‌شود. رعایت این نکات تنها می‌تواند این اتفاق را کمی به تعویق بیندازد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.