stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 361868
  • 14 اردیبهشت 1400 - 16:06
0

تاثیر ویروس کرونا بر بیماران مبتلا به ام اس

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: مطالعات مختلف نشان می‌دهد میزان عفونت کووید- ۱۹ در بیماران مبتلا به ام اس بیش از افرادی است که به این بیماری مبتلا نیستند.بر اساس مطالعات مختلف شدت عفونت کووید- ۱۹ در افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری‌ها تحت درمان‌های سرکوب‌کننده ایمنی هستند، شدیدتر است. بیماران مبتلا به ام اس نیز جزو همین گروه هستند.

بر اساس این مطالعات، بیماری ام اس، عامل خطر کووید ۱۹ نیست و حتی این بیماری تاثیری بر میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ ندارد، ولی محققان احتمال می‌دهند میزان عفونت در این بیماران شدیدتر باشد.برخی محققان احتمال می‌دهند درمان‌های رایج ام اس در مقابل کووید ۱۹ نقش محاقظتی داشته باشد که هنوز از نظر علمی تایید نشده است.

محققان به بیماران مبتلا به ام اس هشدار می‌دهند که کرونا نباید درمان‌های روتین آنان را مختل کند.مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی‌ (CNS ) می‌دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است.سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را مورد هدف قرار می دهد؛ ولی در بیماری‌های خود ایمنی، به اشتباه بافت های نرمال از بین می روند.

در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول های عصبی گفته می شود. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است.زمانی که پوشش میلین یا بافت های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام‌های عصبی مختل می‌شود که عوارض مختلفی دارد.
بیماری MS انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
– ام اس پیشرونده مقدماتی
در این نوع، نشانه‌های بیماری به طور پیوسته از زمان تشخیص بیماری سیر صعودی دارند. حمله‌ها مشخص نیستند و هیچ علامت بهبودی وجود ندارد. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران، به این نوع از بیماری مبتلا می‌شوند. معمولا بیماری ام اس در افرادی که این مرحله را تجربه می‌کنند، دیر و در حدود ۴۰ سالگی تشخیص داده می‌شود.
– نوع عودکننده – فروکش کننده
حدود ۹۰ درصد از بیماران، به این نوع مبتلا هستند. معمولا نشانه‌های اولیه بیماری در این افراد، در اوایل بیست سالگی دیده می‌شود. پس از آن در دوره‌های مختلف، بیماری عود می‌کند و در بین دوره‌ها، بیمار بهبودی نسبی دارد. معمولا بیمارانی که به این نوع مبتلا هستند، وارد مرحله دیگری از بیماری به نام پیشرونده ثانویه می‌شوند.
– ام اس پیشرونده ثانویه
در این نوع، علایم بیماری به طور پیوسته سال‌ها وجود دارد و هیچ عود یا بهبودی حاصل نمی‌شود. معمولا این حالت ۱۰ تا ۲۰ سال پس از تشخیص بیماری اتفاق می افتد. این نوع از بیماری معمولا منجر به از کار افتادگی بیماران می شود.
– نوع پیشرونده عودکننده
این نوع از بیماری بسیار نادر است و در آن بیماری در دوره های مشخص عود می کند و از یک حمله تا حمله بعدی، نشانه های بیماری شدیدتر می شود. حدود پنج درصد از افراد به این نوع از بیماری مبتلا هستند.
محققان دانشکده پزشکی هاروارد گزارشی مبنی بر علایم اولیه ام اس ارایه کرده‌اند و به افراد هشدار می‌دهند که این علایم را جدی بگیرند:
۱-مشکلات بینایی
۲-مشکلات تعادل
۳-سوزن سوزن شدن و خواب رفتن انگشتان دست و پا
۴-تغییرات ناگهانی دمای بدن اعم از کاهش یا افزایش
۵-تغییرات مداوم در عملکرد دستگاه گوارش
۶-مشاهده چرخشی هر یک از علایم ذکر شده در موارد یک تا پنج
۷-ضعف عضلانی
۸-مشکلات شناختی و عدم تمرکز
۹- خستگی مفرط
در حال حاضر بیش از ۲.۳ میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند و میزان آن در زنان تقریبا سه برابر مردان است.
محققان چند راهکار ساده را برای افزایش کارایی و سطح زندگی مبتلایان به ام اس توصیه کرده‌اند.
۱- غذاهای حاوی ترکیبات مغذی‌تر مانند انواع میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین، غلات کامل،   و اسیدهای چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
۲- با انجام فعالیت بدنی مستمر، کارآیی و آمادگی جسمانی خود را افزایش دهید. این اقدام موجب افزایش انعطاف‌پذیری، بهبود تعادل و بهبود برخی از علایم بیماری از جمله بدخوابی و مشکلات شناختی می‌شود.
۳- در تمرین‌ها و فعالیت‌های تحریک‌کننده مغزی مشارکت کنید. فعالیت‌های ذهنی مانند حل جدول کلمات، شرکت در کلاس‌ها، انجام بازی‌های حافظه، فعالیت‌های اجتماعی و مطالعه مغز را ورزیده‌تر می‌کند و توانایی ذهنی لازم برای بیماران مبتلا به ام اس را فراهم می‌کند.
۴- مشکل بدخوابی را حل کنید تا استراحت کافی داشته باشید. بهره‌مندی از خواب کافی برای عملکرد صحیح بدن به ویژه در شرایطی که  در حال مقابله با بیماری ام اس هستید، امری ضروری است.
۵- پس از مشورت با پزشک از مکمل‌های ویتامین دی استفاده کنید. بر اساس تحقیقات علمی، کمبود ویتامیندی موجب افزایش احتمال ابتلا به MS، افزایش دفعات بازگشت بیماری و تسریع پیشرفت ان می‌شود.
۶- در صورت ابتلا به افسردگی، آن را درمان کنید. التهاب ناشی از ابتلا به ام اس و استرس ناشی از تحمل عوارض این بیماری منجر به بروز افسردگی می‌شود که خود یکی از عوامل اصلی گیجی است. گفتار درمانی و مصرف داروهای ضدافسردگی دو راهکار متداول برای بهبود این عارضه است.
۷- مصرف دخانیات را ترک کنید و از افراد سیگاری فاصله بگیرید. مصرف سیگار یکی از فاکتورهای ریسک مهم تشدید و ابتلا به MS‌ محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقات علمی، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار نیز موجب افزایش ریسک ابتلا و تشدید بیماری MS می‌شود.
۸- یک برنامه کاهش استرس داشته باشید. استرس مزمن کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد و در مورد مبتلایان به  ام اس موجب بروز علایم یا تشدید آن‌ها می‌شود. کاهش استرس از طریق مصرف دارو یا سایر روش‌ها می‌تواند موجب افزایش کیفیت افراد مبتلا به این بیماری شود.
۹- دمای محیط را کنترل کنید. افزایش و کاهش بیش از حد دما و به ویژه گرمای شدید می‌تواند موجب تشدید علایم  ام اس و حتی بروز علایم جدید شود. در فصل گرما از دوش گرفتن با آب داغ اجتناب کنید، آب کافی مصرف کنید، از تجهیزات تهویه مطبوع استفاده کنید و در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
۱۰- زندگی را ساده بگیرید. راهکارهایی را بیابید که هرروز را کمی ساده‌تر کند. ممکن است برای این منظور یک استراتژی کلی تدوین کنید یا ابزارهای ساده‌ای را خریداری کنید که امکان انجام یک یا چند فعالیت روزمره مانند باز کردن کنسرو یا  آشپزی را به روش ساده‌تری فراهم کنند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.