stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 360631
  • 10 اردیبهشت 1400 - 13:37
2

درگیری‌های مرز تاجیکستان-قرقیزستان ۱۳ کشته و ۱۲۱ زخمی برجای گذاشت

درگیری‌های مرز تاجیکستان-قرقیزستان ۱۳ کشته و ۱۲۱ زخمی برجای گذاشت

وزارت بهداشت قرقیزستان امروز (جمعه) اعلام کرد، در جریان درگیری‌های امروز در مرز بین این کشور با تاجیکستان ۱۳ غیرنظامی قرقیز کشته و ۱۲۱ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یکی از سخنگوهای وزارت بهداشت قرقیزستان گفت: تا ساعت ۷:۵۰ دقیقه صبح امروز، مجموع ۱۳۴ تن در درگیری مرزی هدف قرار گرفته‌اند که ۱۳ تن آنها کشته شده‌اند.
وی ادامه داد، ۲۵ زخمی که به بیمارستانی در بیشکک، پایتخت منتقل شده‌اند و تحت درمان هستند.
روز چهارشنبه، نیروهای مرزی قرقیزستان و تاجیکستان بر سر بخش “باتکن” در مرز دو کشور درگیر شدند و این درگیری پس از آن رخ داد که طرف تاجیکستان تلاش کرد تا دروبین‌های مداربسته بر روی ستون‌های خط انتقال برق در منطقه مرزی مذکور نصب کند. طرف قرقیزستانی نیز تلاش کرد تا این ستون را قطع کند و نیروهای دو کشور وارد نبرد شدند.
درگیری‌ها پنجشنبه شب افزایش یافت و دو طرف تیراندازی به یکدیگر را شروع کردند. پس از یک نبرد مسلحانه، دو طرف توافق کردند تا آتش بس کرده و اعلام کردند که قصد دارند تا گروه‌های مشترکی را برای گشت مرزی سازمان‌دهی کنند.
در همین حال، سادیر جاپاروف، رئیس جمهوری قرقیزستان امروز اعلام کرد که اوضاع مرزی بین دو کشور از طریق گفتگو با ثبات شده است.
وی در یک نشست خبری گفت: در جریان گفتگوها، علت اصلی تنش حذف شد. درگیری‌ها متوقف شده است. یک کارگروه دولتی به گفتگوها ادامه می‌دهد. تمامی موارد پزشکی لازم و مواد غذایی بلافاصله به منطقه مورد منطقه ارسال شده است.
رئیس جمهوری قرقیزستان همچنین تاکید کرد که کمیسیون ویژه‌ای از سوی دولت‌های تاجیکستان و قرقیزستان سندی را برای آتش بس، خروج نیروهای نظامی و سربازان، تخلیه غیرنظامیان و انجام اقدامات لازم برای کاهش تنش در منطقه مرزی امضا کرده‌اند.
انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.