stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 360593
  • 10 اردیبهشت 1400 - 12:11
1

وضعیت نگران کننده ذخیره آب‌های زیر زمینی در ایران

وضعیت نگران کننده ذخیره آب‌های زیر زمینی در ایران

در طی این مدت ۱۴ ساله متوسط اضافه برداشت سالانه از سفره‌های آب زیر زمینی در ۳۰ حوزه آبریز فلات ایران در حدود ۵.۲۵ میلیارد متر مکعب بوده است.

قلم | qalamna.ir :

در بیش از ۷۶ درصد از وسعت فلات ایران برداشت بیش از اندازه از ذخایر آب‌های زیر زمینی در طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ (۱۳۸۱ تا ۱۳۹۵) منجر به نشست زمین و شوری خاک شده است و این مساله تهدیدی جدی برای آینده امنیت غذایی و انسانی در پهنه فلات ایران شده است.
۳ پژوهشگرایرانی ساکن آمریکای شمالی اخیرا با انتشار مقاله‌ای در نشریه علمی نیچر، نتایج تحقیقات خود از یک بازه زمانی ۱۵ ساله درباره برداشت‌های بی رویه از منابع آب‌های زیر زمینی ایران را ارایه کرده اند.
“علی ناظمی” و “سمانه اشرف” از دانشگاه “کنکوردیا” شهر مونترال کانادا و “امیر آقاکوچک” از دانشگاه کالیفرنیا در شهر “ارواین” آمریکا در این مقاله تاکید کرده اند خشکسالی ناشی از فعالیت‌های انسانی عامل اصلی تخلیه منابع آب زیر زمینی در ایران است به نحوی که طی مدت بررسی شده (۱۳۸۱ تا ۱۳۹۵) میزان کاهش آب سفره‌های زیر زمینی (ابخوان) در ایران بیش از ۷۴ میلیارد متر مکعب بوده است.
در طی این مدت ۱۴ ساله متوسط اضافه برداشت سالانه از سفره‌های آب زیر زمینی در ۳۰ حوزه آبریز فلات ایران در حدود ۵.۲۵ میلیارد متر مکعب بوده است.
در میان ۳۰ حوزه آبریز فلات ایران طی این مدت متوسط کاهش آب‌های زیر زمینی بین ۲۰ تا ۲۶۰۰ درصد بوده است.
حوزه آبریز شماره یک که استان‌های تهران و قم و البرز (۲۶ درصد از جمعیت ایران در این حوزه آبریز زندگی می‌کنند) نیز در آن واقع شده از لحاظ حجمی شاهد بیشترین میزان کاهش سطح آب‌های زیر زمینی طی این مدت بوده است.
به لحاظ درصدی بیشترین میزان کاهش سطح آب‌های زیر زمینی در حوزه آبریز دریاچه بختگان با ۲۶۰۰ درصد بوده و کمترین میزان در حوزه آبریز هراز و قره سو در شمال ایران (مازندران و گیلان و گلستان) با میزان ۲۰ درصد بوده است.
این ۳ پژوهشگر ایرانی هشدار داده اند ادامه روند برداشت آب‌های زیر زمینی در فلات ایران امنیت آب، غذا و ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور را تهدید می‌کند.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.