stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 349816
  • 28 فروردین 1400 - 10:22
0

روسیه ۱۰ دیپلمات آمریکا را اخراج کرد

قلم | qalamna.ir :

گروه بین الملل: تنها یک روز پس از اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه، مسکو در اقدامی تلافی جویانه گفته ۱۰ دیپلمات آمریکایی باید خاک روسیه را ترک کنند.
پاسخ روسیه اگر چه مقابله به مثل با تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو است اما جزییات آن نمایانگر این است که کرملین قصد افزایش دادن سطح تنش را ندارد چرا که مجازاتی هم‌طراز واشنگتن در نظر گرفته است.
آن طور که  سرگئی لاوروف، وزیر خارجه کهنه‌کار روسیه اعلام کرد کرملین تصمیم گرفته به تلافی تحریم ۳۲ شرکت و نهاد روسی و اخراج ۱۰ دیپلمات روس از خاک آمریکا، ۱۰ دیپلمات آمریکایی را از مسکو اخراج کند و همزمان تهدید کرده که ممکن است جلوی فعالیت نهادها و انجمن‌های غیردولتی فعال در روسیه که از طرف آمریکا حمایت ملی می‌شوند را هم بگیرد.
 لاوروف همچنین گفته وزارت خارجه روسیه پیشنهاد می‌کند سفیر آمریکا در مسکو به طور موقت به کشورش بازگردد.کرمیلین همچنین ۸ مقام فعلی و سابق آمریکایی را از ورود به خاک روسیه منع کرده است.در حالی که مسکو تصمیم خود را واکنشی به اقدامات کاخ‌سفید دانسته، آمریکا علت تحریم‌های جدید و اخراج دیپلمات‌های روسی را به حملات سایبری گسترده اخیر که به عملیات “سولار ویند” شهرت یافته مرتبط دانسته و همچنین دخالت مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور -که نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچون سال ۲۰۱۶ نقش کرملین در آن را حتمی می‌دانند- مربوط کرده است.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا  گفت تحریم‌های جدید سیگنالی به مسکو است و به کرملین هشدار می‌دهد که مواضع واشنگتن علیه اقدامات آن سخت‌تر خواهد شد.
با این حال، به نظر می‌رسد رئیس جمهوری آمریکا باب گفتگو را برای مسکو باز گذاشته، آن هم بعد از یک دهه سردی و تنش جدی میان دو قدرت جهانی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هم بهبودی نیافت. اما در مقابل، سرگئی لاوروف گفته تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو «کاملا غیردوستانه و غیرمشوق‌آمیزند».این دومین دور تحریم‌های عمده علیه روسیه پس از تحریم‌های ماه گذشته در واکنش به مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد دولت روسیه است که شامل تحریم ۷ مقام میان رتبه و ارشد روسی و بیش از دوازده نهاد آن کشور بود. روسیه می‌گوید که نقشی در مسمومیت آلکسی ناوالنی که اکنون در این کشور زندانی است نداشته است.
با این حال در واشنگتن کسی انتظار ندارد که چنین تحریم‌هایی اقدامات ادعایی مسکو علیه منافع آمریکا را متوقف کند و از نظر تحلیل‌گران، بیشتر جنبه مصرف روابط عمومی برای جو بایدن دارد که می خواهد نشان دهد مواضع او در برابر ولادیمیر پوتین نسبت به دونالد ترامپ سختگیرانه‌تر است.سال گذشته، پژوهشگران امنیت سایبری در آمریکا هک نرم افزاری به نام سولارویند SolarWinds را شناسایی کردند که به مجرمان سایبری امکان نفوذ و دسترسی به ۱۸۰۰۰ شبکه رایانه‌ای دولتی و خصوصی را می‌داد.
کارشناسان اطلاعاتی معتقدند که روسیه عامل این حمله بوده است. هکرها به پرونده‌های دیجیتالی چندین سازمان دولتی ایالات متحده از جمله وزارت‌های خزانه‌داری و دادگستری و چند اداره دولتی دسترسی پیدا کردند.در ماه فوریه، براد اسمیت، رئیس مایکروسافت، گفت که این بدافزار “بزرگترین و پیچیده‌ترین” برنامه از این نوع بوده که تا کنون دیده شده است.

 

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.